Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. července 2021 Marta

Proti všem. U vesnického nádraží se plánuje podchod, který nikdo nechce

  1:00
Nádraží v Malé Skále má projít v příštích letech rozsáhlou modernizaci. I když má přinést cestujícím větší komfort, obec i kraj jsou proti a považují přestavbu v podobě navržené Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) za zbytečně velkou a drahou.

Starosta Malé Skály Michal Rezler si myslí, že by stačilo opravit stávající budovu nádraží. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Největší rozruch a odpor vzbuzuje především myšlenka na vybudování podchodu. I když jde o malé nádraží, kterým denně projdou většinou maximálně stovky lidí, SŽDC ho na nádraží chce společně s novými nástupišti vybudovat.

Správa přišla s plánem na podchod už před více než rokem, nyní začalo územní řízení. Podchod vysvětluje evropskou normou, podle které se měly upravit podmínky tak, aby se mezi nástupišti mohli pohybovat i nevidomí. Zatímco v Německu či Polsku něco takového řeší malé závory se zvukovou signalizací, v Česku vymysleli podchod. Jenže mezitím došlo ke změně legislativy.

„Díky tomu nebude nutné budovat podchody ve všech modernizovaných stanicích, ale pouze tam, kde je to účelné. Právní úprava bude účinná od prvního dubna 2017,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Plán počítá s tím, že se stanice posune více do středu obce. Ani z toho nejsou místní nadšení. Podle starosty Malé Skály Michala Rezlera obec rekonstrukci stanice podporuje, má ale rozdílný pohled na provedení stavby. Jednak si myslí, že by stačilo opravit stávající budovu a nádraží neposouvat o 220 metrů blíže obci. Podle Rezlera je na poměrně úzkém místě velký provoz nákladních i osobních aut a chodců.

Hlavním problémem pro obec je ale chystaný podchod. „Požadujeme, aby byl místo něho zřízen centrální úrovňový přechod, jakmile ho legislativa umožní. V současné době se čeká na prováděcí vyhlášku, která upřesní technické podmínky zabezpečení přechodů,“ řekl Rezler. Když SŽDC poprvé plány obci ukázala, chyběly v nich například i toalety.

Podobně je proti podchodu například Pavel Blažek z firmy Korid LK, kterou vlastní Liberecký kraj a řeší dopravní obslužnost. „Vítáme zkrácení jízdních dob, ale podchod považujeme za zbytečnost a komplikaci pro cestující,“ dodal Blažek.

Podchod za 12 milionů

Výrobce zabezpečovacího zařízení AŽD Praha má už připravené řešení pro přechod bez podchodu. Místo něj by vznikl úrovňový přechod zabezpečený světelnou signalizací. Jednatel firmy Zdeněk Chrdle ho přirovnává k semaforu na přechodech pro chodce. „Pokud se stane, že dojde k poruše – cestou návěstidla dostane strojvedoucí a poté řídící dispečer informace, že se něco děje a vlak musí jet přes přechod krokem a houkat,“ dodal Chrdle. Podle něj je takové řešení levné a plně bezpečné, lze ho doplnit i malou závorou.

Celkové náklady stavby jsou 185 milionů korun. Nejde ale jen o samotné nádraží, ale například i výměnu zabezpečovacího zařízení na okolních úsecích. Samotný podchod má rozpočet 12 milionů korun. „Analýza přínosů a nákladů prokázala efektivitu stavby, zejména z důvodu umožnění kratšího intervalu mezi vlaky a zvýšení jejich rychlosti,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Iliaš.

Správa železniční dopravní cesty však sama připouští, že budování podchodu je problematické jak z důvodu vynaložených investičních nákladů, tak i nepohodlí cestujících, kteří musí do podchodu po schodech. Přesto ale požádala o územní rozhodnutí ještě ve verzi s podchodem.

Podle mluvčího Marka Illiaše čekají na prováděcí vyhlášku. „Jakmile k tomu dojde, je SŽDC připravena návrh podchodu ve stanici Malá Skála přehodnotit, přičemž důležité slovo při tom bude mít rovněž obec,“ tvrdí Illiaš. Podle něj dosud nemají jinou možnost, než vybudovat podchod. „Projektová dokumentace byla zpracována před změnou zákona v loňském roce,“ dodal Illiaš. Na otázku, zda neví o někom, kdo s podchodem kromě SŽDC souhlasí, uvedl, že na jízlivé dotazy nebude odpovídat.

Správa tvrdí, že na jednokolejných tratích se snaží najít úspornější řešení než podchody, přesto je projektují na třech dalších stanicích.

„Zdá se mi to jako nehospodárné nechat projekt s podchodem projít územním řízením. V případě změny by totiž muselo proběhnout územní řízení znovu,“ dodal starosta Rezler.

Autor:
  • Nejčtenější

Británii děsí prázdné regály. Chybí jídlo, lidé z obchodů se vyhnou karanténě

Britská vláda oznámila, že vybraní dodavatelé a skladníci obchodů s potravinami dostanou výjimku z nařízené desetidenní...

Británie chce překopat brexitovou dohodu. Máte, co jste si schválili, zní z EU

Necelý rok poté, co po mnoha pokusech uzavřela Británie obchodní dohodu s Evropskou unií, žádá Spojené království její...

Funguje to. Služba Zapomenuté miliardy našla stamiliony z privatizace

Prostřednictvím služby Zapomenuté miliardy brněnského startupu Stock Convertor získali Češi za měsíc fungování 320...

Češi mohou mít funkční přístav u moře. Stačí kývnout na hamburskou výměnu

Premium Česku opět svitla naděje, že dlouhodobě zanedbané přístavní území v Hamburku přestane dělat u západních sousedů ostudu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dejte zaměstnancům sprchy, uleví se dopravě, vyzývají zastupitelé

Pražští zastupitelé za Piráty Adam Zábranský a Vít Šimral oživili na sociálních sítích debatu o dopravě do zaměstnání....

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Nové bytovky budou mít dobíječky pro auta. Ke každému parkovacímu místu

Premium Změť prodlužovaček visících z balkonů panelových sídlišť jako dystopický obraz budoucnosti elektromobility v Česku....

Češi mohou mít funkční přístav u moře. Stačí kývnout na hamburskou výměnu

Premium Česku opět svitla naděje, že dlouhodobě zanedbané přístavní území v Hamburku přestane dělat u západních sousedů ostudu....

Nejistá rychlotrať do Drážďan. Železničáři řeší, jak ji vtěsnat do krajiny

Premium Povede plánovaná rychlotrať do Drážďan pod Litoměřicemi na levé, nebo pravé straně Labe? Správa železnic po covidové...

Nová železniční trať z Prahy do Mnichova má zelenou, vznikne do devíti let

Premium Hodinu do Plzně, sto minut na hranice s Německem a 150 minut do hornofalckého Schwandorfu. Česko a Německo se po letech...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...