Nakládání minerálek na nově otevřené vlečce Vojkovice - Kyselka den zahájení

Nakládání minerálek na nově otevřené vlečce Vojkovice - Kyselka den zahájení provozu, lokomotiva Bardotka. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Mattonku z Kyselky začaly místo kamionů vozit vlaky. Místní dál reptají

  • 51
Přestanou nás rušit kamiony, začnou nás obtěžovat vlaky, říkají lidé v Kyselce. Společnost Karlovarské minerální vody totiž přesouvá expedici minerálek na železnici, aby obyvatelům obce ulevila od problémů s kamiony, kterých denně pro nápoje do Kyselky hodně jezdí.

První vlak, naložený více než půl milionem litrů minerálky, vyjel v úterý slavnostně po obnovené železniční vlečce z Kyselky do Vojkovic nad Ohří. Výrobce minerálek zahájil přepravu svých výrobků po železnici mimo jiné kvůli obyvatelům Kyselky, kteří poukazovali na problémy s kamionovou dopravou na úzké silnici z Kyselky do Karlových Varů.

Teď si našli lidé další důvod ke stížnostem. Při dvoutýdenním zkušebním provozu na vlečce je v noci budilo hlasité houkání lokomotiv. Občané, kteří tady žijí, si totiž na provoz trati odvykli. Takže hluk od vlečky a pískání lokomotiv jim vadí.

"Mašinfírové si jízdu pěkně užívali a houkali jako na zaoceánských parnících. Celé údolí se chvělo. Teď stížnosti trochu opadají. Domluvili jsme se totiž s Karlovarskými minerálními vodami na používání zvukové signalizace, která není tak hlučná," řekla starostka Kyselky Petra Hoffmannová.

Vlečka, na které se převáží náklad z pět set metrů vzdálené výrobní haly, není podle starostky ideální řešení. "Jestli po ní bude opravdu jezdit z Kyselky třicet procent minerálek a kolik kamionů ubude na silnici, na to se přijďte zeptat za rok," uvedla starostka.

Vlečku kritizují i aktivisté za záchranu lázní

S kritikou investice za 10 milionů korun si v den slavnostního zahájení provozu pospíšila pražská Asociace pro rozvoj a ochranu kulturního dědictví.

"Železniční odborníci se shodují, že v ČR neexistuje železniční vlečka, která by nevedla do výrobního areálu. Ta v Kyselce tedy popírá smysl vleček - rychlé, efektivní a ekologické nakládání a přepravy zboží," tvrdí prezident asociace Pavel P. Ries.

A sklidil za to kritiku od generálního ředitele Karlovarských minerálních vod (KMV) Alessandra Pasquala.

"Jsou lidé, kteří si nedovedou pomoci a stále kritizují. Když ale na takovéto zásadní změně nedokážou najít nic kladného, tak je to těžké. Kdyby se měla vlečka prodloužit až do stáčírny, tak by vedla již přes místa, na kterých stojí výrobní budovy. Takže by se pánové z asociace měli dohodnout, co vlastně chtějí," argumentuje Pasquale.

Vedení KMV zdůraznilo, že přepravu minerálky po železnici pocítí lidé na kvalitě životního prostředí. Celých 417 kilometrů z Kyselky do meziskladu v Přerově totiž nyní náklad ujede po železnici.

Obnova železniční vlečky trvala čtyři měsíce. V sezoně vypraví výrobce minerálek jednu vlakovou soupravu denně. Mimo sezonu by měly stačit tři soupravy týdně.