V Hostivaři vzniká jeden z největších dopravních uzlů v Praze

  11:57aktualizováno  11:57
Dnes okolí železničního nádraží Hostivař působí spíše ospalým dojmem. K staniční budově ležící u staré hostivařské zástavby doléhá vlastně jen vzdálený hluk z Průmyslové ulice. Za několik let bude Hostivařské nádraží možná známé všem obyvatelům metropole, a dokonce i lidem, kteří dojíždějí do města za prací či za zábavou.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Vostárek, MF DNES

V těsném sousedství stanice má totiž vyrůst významný přestupní dopravní terminál, který nemá ve městě obdoby. Srovnatelný je snad jedině s holešovickým nádražím nebo trojúhelníkem mezi hlavním a Masarykovým nádražím a autobusovým nádražím Florenc.

V Hostivaři se totiž bude vystupovat nejen z vlaku, tramvaje a městských autobusů jako nyní, ale také z linkových autobusů a hlavně z metra. Má sem vést totiž odbočka trasy metra A ze Strašnické.

Nové vlakové nádraží by mělo podle plánů investora stát v roce 2015, nová stanice metra pak zřejmě o čtyři roky později. Vše doplněné například novým parkovištěm P+R.

Město plánuje u hostivařského vlakového nádraží vybudovat přestupní uzel, kde budou kromě městských vlaků stavět i rychlíky. Cestující budou moci přestoupit na tramvaj, meziměstský autobus nebo sestoupit do nové stanice metra.

Metro se má za stanicí Strašnická stočit směrem na Zahradní Město, kde má být stanice, pak obloukem zhruba pod dnešním obchodním centrem Park Hostivař dorazit k hostivařskému železničnímu nádraží.

"Jednáme i s Prahou 15 o možnosti prodloužení na sídliště Petrovice," doplnil radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Podle něj by zde podzemní dráha mohla být již po dokončení trasy metra A do Ruzyně. Ta se má začít stavět již na konci letošního roku. "Do deseti let je to určitě reálné," věří radní.

Na trase A se v její východní části plánuje ještě jedna odbočka. A to za stanicí Skalka, odkud by mělo metro jet dále přes Štěrboholy až do Dubče. Ale zpátky do Hostivaře se má okolí stanice dle plánů zcela změnit.

Podle údajů v územním plánu bude přeložena nynější Průmyslová ulice a ulice Plukovníka Mráze, které se navzájem setkávají u dnešní konečné tramvají.

Začne se přestavovat nádraží

To proto, aby udělaly prostor pro vybudování stanice metra a přestupního terminálu. Přitom právě metro má být až pověstnou třešinkou na dortu. Nejdřív bude přestavěno železniční nádraží, jež zde bylo zprovozněno již v osmdesátých letech 19. století a jehož staniční budova pochází z roku 1905.

"Zrovna je připravována projektová dokumentace, která řeší přestavbu stanice Praha-Hostivař. Stavba má být dokončena podle plánu v roce 2015 a investiční náklady se vyšplhají na 1,6 miliardy korun," uvedl Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty.

Právě správa železnic v první polovině letošního roku jednala s magistrátem o budoucí podobě okolí železniční stanice a trati vůbec. I koleje mají být totiž vyměněny v rámci stavby takzvaného tranzitního železničního koridoru z Českých Budějovic do Prahy a dále do Děčína.

"Respektovali požadavky na podobu pěších propojení a návaznosti na budoucí uspořádání terminálu hostivařského nádraží. Rekonstrukce stanice přispěje k posílení významu železniční dopravy a připraví možnost vytvořit při výhledovém prodloužení metra přestupní kloub ve vazbě na tramvaje a autobusy," píše se v materiálu, jímž magistrát povolil železničářům v Hostivaři stavět a jejž má MF DNES k dispozici.

Bude tu i záchytné parkoviště

K nádraží mají být postupně převedeny i konečné linkových autobusů a také zde vznikne záchytné parkoviště P+R. Motoristé se sem dostanou po nynější Průmyslové ulici a také po nové silnici, která povede podél trati a spojí Hostivař s Horními Měcholupy.

Terminál Hostivař

Železnice

V roce 1871 byla zprovozněna dráha z Vídně do Prahy a v Hostivaři byla zastávka. Nádraží zde bylo zřízeno v roce 1882. Nynější staniční budova pochází z roku 1905. Na trati jezdí linky S9 a S29. Trať i stanice se dočkají rozsáhlé rekonstrukce a do budoucna by zde mohly stavět i rychlíky, protože nádraží bude lépe navazovat na městkou hromadnou dopravu.

Tramvaj

V roce 1954 přijela první tramvaj do Hostivaře. Zatím jen k dnešnímu obchodnímu centru. Prodloužena byla až na přelomu 70. a 80. let, a to do rozlehlé smyčky pod sídliště Hornoměcholupská. Objevuje se úvaha o prodloužení tramvajové trati k Horním Měcholupům.

Autobus

Do Hostivaře byla prodloužena autobusová linka z Vršovic v roce 1930. Přes čtvrť dnes projíždí mnoho autobusových linek směrem na Zahradní Město a Strašnice, Jižní Město, Horní Měcholupy a Petrovice a do průmyslové zóny na severu. Linkové autobusy sem mají zajíždět na nové nádraží ve směru od Uhříněvsi po nové silnici.

Metro

V plánu je výstavba odbočky metra A ze Strašnické. Ta bude mít stanici přímo u hostivařského nádraží a také na Zahradním Městě. Uvažuje se o protažení do Petrovic. Stavět se má za 10 let.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Najdete na iDNES.cz