Jihočeské úzkokolejky v úzkých. Vlaky nejezdí a na díly nejsou peníze

  13:57aktualizováno  13:57
Jedna z hlavních turistických atrakcí v jižních Čechách má čím dál větší problémy. Na nové vlaky dostala evropské dotace, ale ani jeden z nich nejezdí. Podle zdrojů iDNES.cz hlavně kvůli tomu, že nejsou peníze na náhradní díly.

Úzkokolejka v Obratani | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Měla to být nová éra cestování po jihočeských úzkokolejkách. Když před dvěma a půl lety představila společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) modernizované motorové vozy M27, u řady železničních fanoušků sklidila posměch. Netradičním designem i konstrukcí si vůz vysloužil přezdívku Hašišbedna. Vedení firmy se tehdy bránilo s tím, že nové motoráky zkvalitní cestování na úzkokolejce.

Jenže kvarteto modernizovaných rumunských vozů příliš dlouho nevydrželo. Od schválení v září roku 2014 Drážním úřadem jako tramvaj nejezdí aktuálně jediný vůz. A to může být pro dopravce problém: na jejich pořízení totiž čerpal dotaci s dobou udržitelnosti na deset až dvacet let.

Úzkokolejka v Obratani
Úzkokolejka v Obratani
Úzkokolejka v Obratani
Úzkokolejka v Obratani


Jeden vůz stojí od nedávné nehody, kdy se na úzkokolejce srazily dva vlaky, dalším provoz znemožňují různé technické závady. JHMD přitom čerpaly dotace na jejich modernizaci i kvůli tomu, že se měl zlepšit komfort cestujících, například namontováním klimatizace. Místo toho teď jezdí staré vozy tažené lokomotivami.

A také stav starých vozů se zhoršuje, v provozu nejsou zdaleka všechny. Podle zdrojů iDNES.cz hlavně kvůli tomu, že nejsou peníze na náhradní díly.

Úzkokolejky v úzkých. Hrozí zastavení provozu, tvrdí kraj

Už dříve úřady část dotace seškrtaly. Za nové vozy firma JHMD zaplatila 62 milionů korun, ale získala jen necelých 12 milionů, tedy zhruba polovinu částky, s níž počítala. Podle mluvčí Regionální rady Jihovýchod Kateřiny Kurkové bylo důvodem to, že firma pochybila ve výběrovém řízení na dodavatele a nesplnila pravidla, podle nichž se peníze vynakládaly.

Ze stejných důvodů seškrtala společnosti dotace i Regionální rada Jihozápad. Nyní hrozí ještě větší škrt kvůli tomu, že vozy vůbec nejezdí.

Šéf JHMD Boris Čajánek, který je ve funkci pátým rokem, tvrdí, že provozuschopnost vozidel plně odpovídá výši úhrad od krajů. Podle něj Vysočina ani neplatí zálohy za výkony v závazku veřejné služby. „Jsme trestáni za vlastnictví dopravní cesty,“ tvrdí Čajánek.

JHMD za dopravní výkon dostávají méně peněz než České dráhy na regionálních tratích. Současně však pobírají dotace na provozuschopnost dráhy od Státního fondu dopravní infrastruktury. „Stav vozidel není optimální, ale poradíme si s tím,“ odpověděl Čajánek na dotaz k vozovému parku.

I kvůli tomu chystá Čajánek rozdělení firmy na dvě. Jedna se zaměří na provoz vlaků pro kraje a druhá na provozování infrastruktury.

Minus 20 korun na kilometr

Jihočeskému kraji, který si provoz vlaků na trati objednává, však dochází trpělivost. „Vzhledem k jejich nízké provozuschopnosti (míněny jsou motorové vozy M27 – pozn. red.) v současné době zvažujeme možnost podnětu k Drážnímu úřadu na zahájení správního řízení s dopravcem,“ prohlašuje Ivan Študlar, poradce jihočeského hejtmana pro dopravu.

Fotogalerie

Ještě na začátku léta to přitom vypadalo, že se spory o peníze mezi JHMD a kraji uklidnily. S Jihočeským krajem se dohodly na zvýšení platby za každý ujetý kilometr o 11,66 Kč na 72,69 Kč. Spolu s dodatkem schválil Jihočeský kraj také možnost přímého zadání výkonů na úzkokolejce po roce 2019.

„Hodně se mezi námi vyjasnilo. My si uvědomujeme, že dlouhodobost je pro nás jistotou a kraj pozitivně vnímá zachování úzkokolejky,“ říká Čajánek, podle něhož společnost na každém kilometru tratí necelých dvacet korun.

JHMD se loni obrátily i na ministerstvo vnitra, aby spor s kraji o výši úhrady vyřešilo. Ministerstvo dalo za pravdu krajům. JHMD mají nicméně ještě jeden problém se soudy: žaluje je Národní technické muzeum kvůli zanedbané údržbě parní lokomotivy U47, kterou si JHMD od muzea pronajaly.

„Jednání ve věci lokomotivy U47.001 v současnosti pokračují soudní cestou. Podrobnosti nebudeme více rozebírat,“ uvádí mluvčí muzea Adam Dušek. Současné vedení JHMD svádí problém na bývalé vedení, že začalo s rekonstrukcí lokomotivy bez dodatku ke smlouvě.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Problémy Boeingu nekončí. Aerolinky odstavují stroj 737 NG kvůli trhlinám

Federální úřad pro letectví potvrdil problémy Boeingu s dalším typem letounu. Minulý týden zjistil u 38 strojů z řady...

Stěhování úřadů do prázdných nádraží drhne, ukázal příklad z Teplic

Dva roky dojednávané stěhování celní správy do památkově chráněné nádražní budovy v severočeských Teplicích zřejmě...

Hnutí „Stydíme se za létání“ by mohlo snížit růst v letecké dopravě

Letecká doprava významně přispívá ke změně klimatu. Nové globální hnutí, které před časem vzniklo ve Švédsku, chce, aby...

Sněhová kalamita na D1 se opakovat nebude, slibuje nový šéf silničářů

Nově jmenovaný ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl chce veškeré stavební práce na dálnici D1 ukončit k 30....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz