Vznosné brutalistické betonové klenby washingtonského metra, které navrhl architekt Harry Weese jsou stejně monumentální jako turistické atrakce, k nimž rychlodráha denně vozí cestující. Stejně zásadní pro vizuální identitu metra je však i jeho charakteristický orientační systém. Za ním stojí grafik Massimo Vignelli. Nyní se washingtonský dopravní úřad chystá do roky zažité vizuální identity zasáhnout a zlehčit novým cestujícím orientaci. Ne všichni jsou z toho ale nadšení, píše agentura Bloomberg.
Pro pilotní program redesignu značení washingtonského metra úřady vybraly stanici L’Enfant Plaza, jednu z vůbec nejvytíženějších stanic celé sítě. Právě zde se objevilo aktualizované značení na nástupištích, upravené pylony, aktualizované mapy okolí i nový způsob, jak označit východ z každé stanice. Změny značení probíhaly postupně od září do ledna. Sahají od ulice až po podzemních prostor.
Změna je třeba
Projekt nového značení vede Sarah Meyerová, která přišla do Washingtonu v březnu loňského roku. Na myšlenku ji přivedla zkušenost, když se ve washingtonském metru opakovaně ztratila. „Orientaci je třeba okamžitě vyřešit,“ dodává. Zřejmě není jediná, kdo se v metru ztrácí: v průzkumu, který agentura sestavila, 39 procent cestujících uvedlo, že v uplynulém roce vyjeli ze špatné stanice, 29 procent odešlo na špatné nástupiště, 23 procent lidí nastoupilo do vlaku špatným směrem a 17 procent zvolilo špatnou vlakovou linku.
Nové cedule na L’Enfant Plaza demonstrují čistší typografii, která více odpovídá původním standardům systému. Někteří kritici faceliftu ale poznamenávají, že i v rámci oprav nutných pro řešení orientace na nádraží působí aktualizovaný vizuál ve srovnání s Vignelliho původním precizním systémem nepropracovaně.
Stopped by L’Enfant Plaza yesterday and saw the pilot of the new wayfinding initiative. Aware that I am impacted by nostalgia, but not a fan of the new pylon design. The originals were sleek and minimalist; these are way too busy and inelegant pic.twitter.com/pC6TvKmpdW
— Adam Bressler (@dcadamb) September 15, 2023
Původní Vignelliho minimalistický soubor orientačních bodů washingtonského metra, které byly zavedeny v roce 1976, procházel v průběhu let mnoha změnami i experimenty různé kvality. „Byl od počátku navržen tak dobře, že grafika byla jen velmi málo potřebná,“ napsal o svém orientačním systému autor. Současná snaha washingtonského dopravního úřadu o zlepšení orientace odstraňuje některé z předchozích chyb, ale zároveň zavádí nové odchylky od Vignelliho originálního konceptu.
Washington a jeho metroPřestože se počet cestujících v metru zvyšuje i ve Washingtonu, v průměrný všední den přepraví vlaky tohoto systému o něco více než polovinu cestujících než v roce 2019. Dopravní podnik se potýká s rozpočtovým deficitem ve výši 750 milionů dolarů. Varuje, že by mohlo dojít k drastickému omezení služeb a zvýšení jízdného. „Čím snazší bude pro dojíždějící místní obyvatele a turisty do muzeí doprava, tím více bude cestujících, kteří se do metra vrátí,“ věří zástupci metra. |
Stojí to za to?
Kroky, které mají stanici učinit čitelnější, jsou však spojeny s velkými náklady. Na náměstí L’Enfant Plaza je nyní 200 značek. „Myslím, že se všichni shodneme, že je to hodně,“ přiznává Meyerová. S tím, jak se pilotní program rozšiřuje do dalších stanic, chce washingtonský dopravní úřad cestující ujistit na každém kroku. Riskuje však, že první uživatelé budou zahlceni informacemi.
Vignelliho |
Vnímaná potřeba většího množství informací o cestě nemusí být jen problémem metra. S rostoucí závislostí na navigačních aplikacích v chytrých telefonech mají lidé menší toleranci k tomu, aby se ztratili.
„Vyjít ze špatného východu a muset se rozhlížet a hledat způsob, jak se dostat do cíle, je vnímáno jako mnohem větší katastrofa, než když si lidé představovali sami sebe na mentální mapě, která by byla v jejich mysli mnohem integrovanější než to, co potřebujeme v době GPS,“ říká Bierut. „Lidé se dnes sotva umí podívat na tištěnou mapu.“
Dopravní agentury, které se snaží získat zpět počet cestujících před pandemií, musí zajistit, aby se každý cestující cítil pohodlně, a to zahrnuje poskytování nástrojů, které mu umožní přesně určit, kde se nachází a kam jede v kterémkoli okamžiku dané cesty. Když se jim to nepodaří, vyhraje aplikace pro spolujízdu, koloběžka nebo autobazar.
Vignelli a Weese vytvořili jeden z nejzáviděníhodnějších systémů rychlé dopravy 20. století. Jeho správci se nyní snaží zajistit, aby se v něm nikdo neztratil. Již brzy se zjistí, zda se tyto snahy nezašly až příliš daleko, uzavírá Bloomberg.