Razie kvůli vlakům Praha - Ostrava. Brusel zajímala data Českých drah

  15:00aktualizováno  15:00
Pět let antimonopolní úřad řeší spor o tom, zda České dráhy nezneužily v době nástupu soukromé konkurence své tehdejší dominantní postavení. Do sporu se teď vložila Evropská komise.

Na trase mezi Prahou a Ostravou jde dopravcům o stamiliony. Soukromníci vymáhají na Českých drahách soudně ztráty. | foto: České dráhy

Brusel v úterý společně se zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) provedl překvapivou razii na Českých drahách, aby zajistil některé klíčové dokumenty, ukazující, zda státní dopravce na hlavní železniční trase vydělává.

Serveru iDNES.cz informaci potvrdily dva na sobě nezávislé zdroje z Českých drah. Společnost oficiálně mlčí, což je v případě kontrol z Evropské komise běžný postup.

Antimonopolní úřad akci nepotvrdil ani nevyvrátil. Mluvčí Martin Švanda rovnou odkázal na Evropskou komisi. Mluvčí Evropské komise pro oblast hospodářské soutěže Ricarda Cardoso nechtěl případ rovněž komentovat. „Probíhající šetření nikdy nekomentujeme, proto k tomu aktuálně nemohu nic říct,“ řekl iDNES.cz Cardoso.

České dráhy tvrdí, že neprodělávaly

Spor o zneužití dominantního postavení řeší ÚOHS už přes pět let. Jasno má do případu přinést posudek Univerzity Pardubice, který zhodnotí posudky soukromých dopravců i Českých drah a ukáže, zda po zlevnění před nástupem konkurence nezačaly České dráhy prodělávat. Státní dopravce dlouhodobě jakékoliv zlevnění pod náklady odmítá.

Případný kladný verdikt ve prospěch soukromníků může být pro soukromé dopravce doslova pohádkovou výhrou. Žalují totiž České dráhy kvůli vzniklým škodám o stovky milionů korun.

Soukromníci se už v minulosti na Evropskou komisi obrátili, zatím se ale nedočkali žádné akce. Nynější zásah může vše změnit.

Žaloba o stamiliony

Ve stejné kauze ale už soukromníci utrpěli jednu prohru. Loni soud zatím nepravomocně zamítl žalobu Leo Express na České dráhy o náhradu škody ve výši 418 milionů korun za údajné predátorské ceny.

Soukromý dopravce Leo Express, který v roce 2013 na trase prodělal 159 milionů korun, zažaloval České dráhy o 380 milionů korun kvůli údajně podnákladovým cenám. RegioJet z holdingu podnikatele Radima Jančury loni zažaloval státního železničního dopravce o 717 milionů korun.

České dráhy po nástupu žluté konkurence RegioJet v roce 2011 zlevnily základní jízdné z Prahy do Ostravy na 290 korun ze 438 korun. Na ostatních trasách však dopravce ceny nesrazil. Následovala cenová válka, v níž se soukromníci s ČD přebíjeli o výhodnější jízdné. Leo Express se v tomto souboji dostal až na 79 korun (více čtěte Praha - Ostrava 79 Kč).

Soukromí dopravci jsou dnes těmi, kteří jsou s cenami výrazně níže, než České dráhy. Ceny v některých obdobích klesly pod 100 korun, běžné jízdné u RegioJetu je nyní například 150 korun. RegioJet ale tvrdí, že i při takové ceně vydělává.

U Evropské komise si už v minulosti stěžoval Leo Expres. „Dlouhodobě kritizujeme netransparentnost vykazování komerční a závazkové dopravy. ČD vykazují dlouhodobě ztráty v segmentu osobní dopravy a nikdo ještě nebyl schopný vysvětlit z čeho vlastně tyto ztráty vznikají,“ řekl Petr Köhler z Leo Express.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Špatné letadlo, hodiny bez jídla, ztracené kufry. Běžný let se změnil v utrpení

Letadla společnosti Alaska Airlines.

Měla to být běžná cesta letadlem napříč územím USA z Bostonu do Los Angeles, která za normálních podmínek nepřesáhne...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Najdete na iDNES.cz