Úřad pokutoval žluté autobusy. Mezi Prahou a Brnem jezdily pod cenou

  12:00aktualizováno  15:39
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil společnosti Student Agency pokutu 6 milionů korun za to, že jezdila v roce 2007 mezi Prahou a Brnem s autobusy jen za padesát korun. Firma s rozhodnutím nesouhlasí a chce se odvolat a případně zvážit další postup.

Radim Jančura, majitel Student Agency. | foto: Radek Miča, MAFRA

Informaci potvrdil mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. "Rozhodnutí je velký nesmysl, proti kterému se budeme bránit," řekl Ondrůj.

Antimonopolní úřad rozhodl po více než dvou letech, kdy si na nízké ceny stěžovala společnost Asiana. Tehdy se na úřad obrátila kvůli tomu, že po jejím příchodu na tuto linku zlevnila Student Agency ceny kreditových jízdenek na padesát korun, což podle jejího jednatele Alexeje Litvina byla podnákladová cena. Student Agency, která má na autobusovém spojení mezi Prahou a Brnem dominantní podíl, se ale hájí tím, že šlo o nabídku jen pro určitý typ klientů: majitele kreditových jízdenek. Antimonopolní úřad se zatím k rozhodnutí nevyjádřil.

Ze sporu tehdy těžili hlavně cestující, kteří mohli jezdit mezi Brnem a Prahou za padesátikorunu. Souboj vedli dva největší letenkáři i na lince mezi Prahou a Karlovými Vary, odkud také Asiana nakonec odešla.

"Vítáme rozhodnutí ÚOHS. Nyní budou následovat další právní kroky naší společnosti, tak aby bylo zřejmé, že nekalé praktiky se konkurenci nevyplatí," reagoval ředitel Asiany Alexej Litvin. Firma bude navíc zvažovat, zda nedá žlutou konkurenci k soudu. "Myslím, že můžeme žádat o odškodnění nebo ušlý zisk," řekl Litvin.

Jančura: České dráhy jezdily ještě levněji

"Toto rozhodnutí jde proti zájmům cestujících, kteří profitují z konkurenčního boje a omezí možnost nabízení akčních cen. Budeme požadovat, aby stejným metrem úřad posuzoval i dopravce, kteří nabízejí podobné obchodní nabídky či jiné relační slevy", říká Radim Jančura, majitel Student Agency. Asiana se loni z linky stáhla.

Úřad řešil celý případ nezvykle dlouho. Podle Jančury se ale dopustil řady neodborností, například nechtěl vést dokazování, špatně vymezil relevantní trh, když do něj vůbec nezahrnul vlakové spojení mezi Prahou a Brnem, kde České dráhy rovněž nabízely akční slevy.

"České dráhy nabízely jízdné za 35 korun, ale to úřad nevzal vůbec v potaz," podotkl Jančura. Podle něj jsou absurdní i jiné části rozhodnutí. "Služby společnosti Student Agency označil za dlouhodobě kvalitní, což vede zákazníky k loajalitě a z pohledu úřadu je toto problém pro volnou soutěž," podotkl Jančura.

"ÚOHS svým rozhodnutím říká, že větší operátor může pouze slepě přihlížet, jak mu nově příchozí konkurence díky svým cenovým nabídkám odvádí zákazníky a podle ÚOHS nemůže na toto jednání reagovat úpravou ceny," dodal Jančura.

"To rozhodnutí je tak absurdní a nesmyslné, že nám otvírá cestu k železnici. Podle tohoto rozhodnutí na nás nemohou České dráhy zaútočit nižšími cenami," dodal Jančura.

ÚOHS řešil v minulosti už jiný spor o žluté autobusy. Šlo o případ vjezdu na liberecké autobusové nádraží, tehdy dostala společnost ČSAD Liberec pokutu dva miliony korun.

Asiana může mít šanci na náhradu škody

Případ začal zkoumat ÚOHS už v době, kdy ho vedl Martin Pecina a jeho místopředsedou byl Robert Neruda. "Jsem přesvědčen, že Úřad musel rozhodnutí opřít o kvalitní ekonomickou analýzu, aby rozhodnutí obstálo i v následném soudním přezkumu," míní Neruda, který dnes působí v advokátní kanceláři Havel & Holásek.

Pokuty se odvíjí podle velikosti trhu, na kterém k nekalému jednání došlo. Podle Nerudy může být výše pokuty ovlivněna skutečností, že se Úřad problematikou predátorských cen zabýval poprvé. Délka řízení je podle něj způsobena tím, že šlo o první případ, kdy úřad použil takzvaný více ekonomický přístup.

"Více ekonomický přístup vyžaduje skutečnou analýzu chování spotřebitelů, nikoli pouhé přejímání rozhodovací praxe jiných soutěžních úřadů," dodal Neruda. Podle něj je toto rozhodnutí precedentem. "Úřad poprvé autoritativně řekl, co považuje za predátorské jednání. Také se nutně musel vyjádřit k námitce, že Student Agency pouze reagovala na obdobné chování konkurence. To, jak se s tímto úřad vypořádal, bude mít velký význam i pro podniky působící v jiných sektorech, které čelí razantnímu vstupu nových konkurentů na trh". Platí přitom, že Asiana má teď lepší možnost domáhat se na základě tohoto rozhodnutí náhrady škody od Student Agency.

Student Agency musí pokutu zaplatit do 90 dnů po nabytí právní moci, firma se ale odvolá.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Najdete na iDNES.cz