Poničená trať u Hluboké nad Vltavou.

Poničená trať u Hluboké nad Vltavou. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Naporcovat a zarezervovat. Úřad potvrdil pokutu za železniční kartel

  • 2
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil rozhodnutí o kartelu nákladních železničních dopravců v projektu Carpathia. Účastníci kartelu měli v letech 2004 až 2013 uzavřenou smlouvu o spolupráci, podle níž si neměli navzájem přebírat zakázky. Měli proto zřízený i rezervační systém, kde se o zakázkách navzájem informovali a rozdělovali si je.

Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potvrdil také pokuty ve výši 8,4 milionu korun pro tři účastníky kartelu, nejvyšší pokutu deset milionů korun pro Argo Logistics musí úřad v první instanci znovu přezkoumat.

„V daném případě se jednalo o tzv. tvrdé omezení hospodářské soutěže. Tyto kartelové dohody mají již ze své podstaty vždy škodlivý dopad na hospodářskou soutěž a jsou pro zdravé fungování hospodářské soutěže nejzávažnější hrozbou,“ uvedl ve čtvrtek Petr Mlsna v tiskovém prohlášení. Rozhodnutí jím vedeného úřadu je pravomocné. 

ÚOHS zjistil, že firmy AWT Čechofracht, Interfracht, Argo Logistics, Spedica a Rail Cargo Austria si v souvislosti s vlakovým projektem Carpathia, Sylvania a nová Carpathia rozdělovaly zákazníky a zakázky na přepravu zboží, koordinovaly ceny těchto služeb a vyměňovaly si citlivé obchodní informace.

Rezervační systém na zakázky

Účastníci kartelu měli v letech 2004 až 2013 uzavřenou smlouvu o spolupráci, podle níž si neměli navzájem přebírat zakázky. Měli proto zřízený i rezervační systém, kde se o zakázkách navzájem informovali a rozdělovali si je.

Tři ze společností při odhalení kartelu s úřadem spolupracovaly. Rail Cargo Austria díky tomu, že poskytla úřadu informace a důkazy o existenci kartelu v takzvaném leniency programu, vyvázla bez pokuty. Programu shovívavost, tedy leniency spolu s takzvaným narovnáním využila i firma AWT Čechofracht, s úřadem spolupracovala a pokuta se jí proto výrazně snížila na 1,83 milionu. Procedury narovnání využila i Spedica, která provinění přiznala a pokuta jí klesla o 20 procent na 4,24 milionu korun.

Firma Interfracht dostala pokutu 2,4 milionu korun, podala proti ní rozklad, ale Mlsna ji v druhé instanci potvrdil, Naopak pokutu deset milionů korun pro Argo Logistic vrátil k přezkoumání první instanci úřadu, protože podle něj nebyla řádně zdůvodněna.

,