Stát platí za údržbu silnic zbytečně moc, kraje soutěžím brání

  1:00aktualizováno  1:00
Ministerstvo dopravy platí zbytečně moc za zimní údržbu silnic I. tříd. Ukazují to nabídky firem v soutěžích, které vypsalo Ředitelství silnic a dálnic. Odklízení sněhu a solení silnic zadává resort ve většině regionů bez soutěže krajským firmám. Není jisté, zda se neprůhledný systém podaří kvůli postoji krajů změnit.

Na silnice v Libereckém kraji vyjela veškerá technika krajských silničářů. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Ministerstvo po zkušebních soutěžích ve dvou krajích vypsalo tendry ve všech. V některých krajích nabídly firmy i o třicet procent nižší cenu, než stát předpokládal. Vyplývá to z protokolů o hodnocení nabídek, které má MF DNES k dispozici.

Do soutěží se přihlásily většinou sdružení firem nebo samotné krajské správy a údržby silnic, které tak v podstatě přiznaly, že dosud chtějí za údržbu příliš.
Nabídnuté ceny jsou vždy levnější. V celkovém součtu stát odhadoval, že za osm let zaplatí 7,635 miliardy korun za všechny kraje, nejnižší nabídky jsou v součtu o 800 milionů korun nižší.

Největší rozdíl je na Vysočině, kde krajská Správa a údržba silnic Vysočina požaduje jen 70 procent odhadované ceny. Vysočina přitom patřila k největším kritikům soutěže na údržbu silnic, první tendr dokonce na její popud zrušil antimonopolní úřad.

Krajské správy nabídly nejnižší ceny ve většině soutěží - v pěti krajích soutěžily samy, v řadě dalších ve sdruženích s dalšími firmami. Aktivně v soutěžích vystupovala především Eurovia společně s odpadářskou firmou AVE nebo Eltodo společně s firmami Klement a Prostor.

Soutěže v nejistotě

Osmileté kontrakty a úspory však ještě nemají firmy s nejnižší nabídkou jisté. Ministr dopravy Dan Ťok loni v červenci podepsal s Asociací krajů memorandum, které nadále počítá s přímým zadáním těchto zakázek krajským firmám. Podmínkou však byla změna zákona o pozemních komunikacích do 31. března letošního roku, která by to umožnila.

„(Hejtmani) jsou zodpovědní za krizové řízení kraje, a když je kalamita, tak na to chtějí mít svůj vliv. Je to dohoda v koalici, já to nechci zpochybňovat,“ řekl Ťok loni v létě pro ČT ke kroku, který je v rozporu s jiným počínáním ministerstva v této problematice - zmíněnému vypsání tendrů ve všech krajích.

Novelu protlačili poslanci ČSSD a KSČM. V praxi by to znamenalo, že by možné úspory nenastaly. Novela už prošla třetím čtením ve Sněmovně, čeká se na Senát a podpis prezidenta.

„Vycházíme ze stávající platné legislativy. My máme povinnost zajistit zimní údržbu, proto jsme vypsali soutěže. Držíme se memoranda uzavřeného s kraji. Pokud nebude legislativa změněna, jsme připraveni podepsat smlouvy s vítězi soutěží,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Není navíc jasné, jak moc chtějí kraje memorandum dodržovat. Zatímco Asociaci krajů před podzimními volbami ovládali sociální demokraté, dnes už v ní většinu nemají a nová vedení krajů mohou mít jiný názor. „Kraje tak nyní čekají na výsledky legislativního procesu,“ řekla mluvčí asociace Štěpánka Filipová.

Pod drobnohledem NKÚ

Krajské firmy často nehospodaří úplně průhledně a jsou velmi často propojeny na komunální politiky. Systém údržby silnic v minulosti kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad, který zkoumal zimní i letní údržbu v letech 2010 až 2013.

Konstatoval tehdy, že jsou velké rozdíly jednotkových cen, které nelze odůvodnit místními podmínkami, což podle něj vede i k možnosti snížení ceny. Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že si od soutěže slibuje nejen nižší náklady, ale i vyšší kvalitu kvůli přísnějšímu sledování.

Přímé zadání navíc může být v rozporu s evropským právem, jsou to služby, které se musí soutěžit. Z ministerstva se proto ozývají hlasy, že přímé zadání nastane jen se závazkem krajů, že případné sankce za nesoutěžení budou platit kraje. „Pokuty by se mohly pohybovat až v řádu stovek tisíc eur,“ řekl už dříve ministr dopravy Dan Ťok.

Mezi firmami, které nabídly nejnižší ceny, panuje nejistota, zda nakonec zakázku získají, a kvůli tomu odkládají i nákupy strojů a zařízení. Mají totiž obavy, že sypače jim nakonec budou k ničemu.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Boeingy 737 MAX nesmějí v Evropě létat, rozhodla bezpečnostní agentura

U SmartWings je zavazadlo do 15 kilogramů zdarma, nadváha vyjde ale na třicet...

Evropská agentura pro bezpečnost letectví pozastavila provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě. Rozhodla tak kvůli havárii...

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat na letiště již tři minuty po startu

Letoun etiopských aerolinií Boeing 737-800 stojí na mezinárodním letišti v...

Pilot letounu, který se v neděli zřítil krátce po startu z hlavního města Etiopie Addis Abeby, již tři minuty po startu...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Výpadek letounů pomohou českým Smartwings pokrýt bulharské Fly2Sky

Boeing 737 Max 8

Nedostatek letadel české společnosti Smartwings pomůže vyřešit pronájem jednoho letounu bulharského dopravce Fly2Sky....

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Svět uzemnil boeingy. Akcie americké firmy rychle padají

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Nedělní pád letadla v Africe silně otřásá akciemi Boeingu. Hodnota firmy se na burze v New Yorku propadla od nehody o...

Najdete na iDNES.cz