Letišti Praha ubývají cestující. Méně jich létá pravidelnými spoji například s ČSA.

Letišti Praha ubývají cestující. Méně jich létá pravidelnými spoji například s ČSA. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Vyprazdňování Ruzyně pokračuje. Za červenec ubyla desetina cestujících

  • 150
Redukce sítě linek Českých aerolinií dopadá čím dál více i na výsledky Letiště Praha, z jehož peněz se prostřednictvím Českého aeroholdingu z velké části financovala záchrana českého národního dopravce.

Ani během letní sezony ruzyňský terminál nezaznamenal obrat k lepšímu a za červenec ještě prohloubil svůj propad.

V porovnání s loňským rokem odbavilo Letiště Praha v červenci o 140 tisíc pasažérů méně, což znamená pokles téměř o jedenáct procent. Okolní letiště přitom zaznamenávají růst. Za prvních sedm měsíců letišti meziročně ubylo 9,12 procenta cestujících, což znamená úbytek zhruba 600 tisíc pasažérů.

Červencové statistiky ukazují alespoň jednu pozitivní informaci zejména pro cestovky: i přes obavy na začátku sezony neklesá počet cestujících, kteří letí chartery na dovolenou u moře.

Pasažérů v pravidelných linkách ubylo

Dolů táhne letiště úbytek pasažérů na pravidelných linkách, výrazně klesl počet cestujících, kteří v Praze přestupují. To je důsledek změny obchodního modelu ČSA, které výrazně omezily svůj síťový charakter. Podle mluvčí Letiště Praha Evy Krejčí ale zaznamenaly pokles také společnosti Travel Service a Wizzair.

Menší zájem o lety do Prahy ukazuje i počet startů a přistání letadel, od ledna do července meziročně klesl o více než 16 procent. Větší pokles počtu letadel než cestujících ukazuje, že aerolinkám se daří letadla lépe plnit a létají vytíženější.

V desítce nejčastěji létaných destinací z Prahy zaznamenala většina pokles. Tři ale zaznamenaly růst: Burgas díky většímu zájmu o dovolenou v Bulharsku, Moskvu táhne nahoru čím dál větší poptávka hlavně ruské klientely o lety do Prahy a Frankfurt zaznamenává růst díky čím dál většímu podílu Lufthansy na českém trhu. Ta z Prahy sváží do Frankfurtu své klienty dál do své sítě. Stoupl také počet cestujících do Londýna kvůli olympiádě.

Za červenec už Lufthansa získala největší podíl co do tržeb za prodané letenky na domácím trhu, ukázaly dva týdny staré neveřejné statistiky o prodejích letenek přes tuzemské agentury, které každý měsíc sestavuje mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA. Za červenec podle těchto údajů utržila Lufthansa 75 milionů korun, České aerolinie, které byly dlouhodobě v Česku nejprodávanější aerolinkou, o milion méně.

Čísla však nezachycují všechny prodeje v Česku – neukazují údaje za letenky koupené přímo přes web dopravce, jejichž podíl na celkových prodejích však činí nanejvýš pětinu.

,