Starosta amerického města Providence Jorge Elorza (vpravo) zkouší jedno z...

Starosta amerického města Providence Jorge Elorza (vpravo) zkouší jedno z elektrokol Jump, jejichž půjčování ve městě provozuje společnost Uber. (19. července 2018) | foto: ČTK

Uber naštval lidi i charitu. Zlikvidoval tisíce funkčních elektrokol

  • 116
Alternativní přepravce Uber zničil tisíce elektrických kol a skútrů poté, co prodal firmu na sdílení jízdních kol a koloběžek Jump svému konkurentovi v oboru, americké společnosti Lime. Naštval tím cyklisty i charitativní organizace.

Video z recyklačního střediska v Severní Karolíně, které ukazuje přípravu na likvidaci červených elektrických kol označených značkou Jump, sdílela společnost Uber na svých sociálních sítích. Společnost uvedla, že se rozhodla zničit tisíce svých starších kol a skútrů kvůli údržbě, odpovědnosti a bezpečnosti. Podle deníku Explica se jednalo o 20 tisíc kol, pro které společnost již neměla využití. 

Mluvčí společnosti Uber k tomu dodala BBC, že prodej společnosti Jump nebyl v Evropě dokončen, proto i nadále funguje ve Velké Británii, kde žádná kola zničena nebyla. 

Uber v roce 2018 prohlásil, že se více než na sdílení automobilů zaměří na své podnikání v oblasti elektrických kol a skútrů. Na začátku května letošního roku ale společnost ohlásila dohodu, podle které službu Jump převzala konkurenční společnost Lime. 

V rámci dohody Uber investoval 170 milionů dolarů do společnosti Lime. Ta na oplátku získala desítky tisíc kol od Uberu a související duševní vlastnictví.

Generální ředitel společnosti Lime Wayne Ting řekl, že upřednostňuje design  kol od Uberu a v budoucnu jich nasadí více. Starší kola, která nebyla součástí dohody, skončila v recyklačním středisku. 

Odpovědné řešení?

Zklamané charitativní organizace navrhovaly, aby společnost kola věnovala komunitním skupinám nebo prodala jednotlivcům a podpořila tak zavádění elektrických kol. „Proč třeba neodlepí značku a neprodají kola jednotlivcům?“ ptá se Jon Orcutt z neziskové organizace Bike New York.

Uber ale před likvidací prý zvážil i tuto variantu. „Prozkoumali jsme možnost darování starších modelů. Ale vzhledem k mnoha důležitým otázkám, včetně údržby, odpovědnosti, obav o bezpečnost a nedostatku nabíjecích zařízení pro spotřebitele, jsme se rozhodli, že nejlepším a nejzodpovědnějším řešením bude recyklace,“ uzavřel záležitost Uber ve svém prohlášení.