Brexit bez dohody může zdražit letenky, varují aerolinky

  12:34aktualizováno  12:34
Tvrdý brexit může značně omezit rozvoj letecké dopravy přes Lamanšský průliv. Na stole je sice dohoda, která má umožnit pokračování leteckého provozu i v případě smluvního chaosu, počítá však s tím, že počet letů mezi Evropskou unií a Velkou Británií nepřekročí loňská čísla. Jenže to je podle leteckých asociací málo.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) tvrdí, že na základě jejího průzkumu chtějí aerolinky letos přidat až pět milionů „sedaček“ ve srovnání s loňskem, aby pokryly poptávku ze strany cestujících. Většina z nich spadá do období letních prázdnin.

„Už jen dva měsíce a několik dní zbývá do odchodu z EU a aerolinky stále nevědí, na jaký brexit se mají připravovat. Je tu právní i obchodní nejistota, jak bude limit ohledně počtu letů fungovat,“ tvrdí šéf asociace Alexandre de Juniac. 

Brexit bez dohody podle něj může zarazit ekonomické příležitosti a vést k vyšším cenám pro spotřebitele. Šéf IATA dokonce zaslal koncem minulého týdne dopis vrchnímu unijnímu vyjednavači Michelu Barnierovi. Regulaci, která by začala platit v případě brexitu bez dohody, považuje za „velký krok zpět pro všechny evropské spotřebitele“.

„Unijní i britské aerolinky mají na letištích přidělené sloty a prodávají letenky na letošní léto. Rozhodnutí, pokud bude schváleno, značně naruší situaci. Někteří lidé nebudou moci odletět a aerolinky nebudou moci uznat všechny rezervované letenky a teoreticky přijdou o své sloty,“ cituje z dopisu server Financial Times.

O 20 milionů méně

Některé oborové asociace jsou ještě dál. Mezinárodní rada letišť (ACI) odhaduje, že omezení podle loňského počtu letů může vést ke ztrátě 140 tisíc nových letů a téměř 20 milionů pasažérů mezi Evropskou unií a Velkou Británií jen v letošním roce.

Omezení může mít dopady i na letiště. „Brexit bez dohody znamená, že 95 až 97 procent letů normálně odletí. Pokud však zastupujete letiště, které plánuje nové trasy či expanzi na existujících linkách, jsou na místě obavy ohledně letošního byznysu a investičních plánů,“ říká šéf britské asociace provozovatelů letišť Henk van Klaveren.

Zda se varování naplní, záleží i na kondici aerolinek. Na evropském nebi totiž zuří velký konkurenční boj a ceny letenek spíše klesají. Řada evropských aerolinek se dostává do obtíží, z těch známějších v posledních dvou letech zbankrotovaly například Alitalia, Air Berlin či Monarch. Na jejich úkor posilují silnější aerolinky s dostatečným objemem kapitálu.

Nejčtenější

Zemětřesení v Lidlu a Kauflandu. Dlouholetý šéf zamíchal vedením řetězců

Ilustrační snímek

Německými řetězci Lidl a Kaufland, patřícími do jedné skupiny Schwarz Gruppe, otřásají změny v jejich nejvyšším vedení....

Polovina Čechů nebere důstojnou mzdu, měli by vydělávat zhruba 30 tisíc

Ilustrační snímek

Jakou byste měli mít mzdu, abyste mohli v Česku žít důstojně? Výzkumníci z platformy pro důstojnou mzdu, na jejíž práci...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Přejmenujte 737 MAX, radí Trump Boeingu v krizi. Na sítích se mu už smějí

Boeingy 737 MAX nesmějí už ani do USA, rozhodl prezident Trump

Americký prezident Donald Trump přišel s receptem na řešení krize ve společnosti Boeing. Podle něj by společnosti...

„Rukávky“ překážejí. Vypitá dětská pitíčka nikdo nechce recyklovat

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Až dva tisíce tun vytříděných PET lahví ročně se podle odhadů recykluje složitěji, než by mohlo. Situaci komplikují...

Další z rubriky

Firma Kapsch se ohradila vůči Ťokovým výrokům. Nejsou podle ní chlapské

Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch ČR

Společnost Kapsch, která vybírala řadu let v Česku mýto na dálnicích, se ohradila vůči výrokům ministra dopravy Dana...

Kamiony možná budou stát celou neděli, ministerstvo vnitra navrhlo změny

kamion, odpočívadlo (ilustrační snímek)

Ministerstvo vnitra navrhlo změnu časů, ve kterých nemohou na českých dálnicích a rychlostních silnicích jezdit...

Do vlaku po anglicku. Strojvůdci v Evropě mají mluvit jednou řečí

Ilustrační snímek

Národní jazyky dopravu prodražují. Většina českých strojvedoucích odveze vlak do nejbližší zahraniční stanice, kde jej...

Najdete na iDNES.cz