Ještěd může provrtat tunel za miliardu. O stavbě se mluvilo už za Hitlera

  8:24aktualizováno  8:24
V Liberci znovu ožívají myšlenky na tunel pod Ještědem. Fantasmagorie, rána pro přírodu a mrhání miliardami? Nebo to bude úctyhodná a prospěšná stavba, která řidičům usnadní cestování?

Pro někoho je tunel pod libereckým symbolem sci-fi, pro jiné užitečnou věcí. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Tunelem provrtaný Ještěd nepochází z hlav libereckých radních. Ti se jenom  vyjadřovali ke studii, jež na radnici dorazila z Libereckého kraje a bude sloužit k jeho rozvoji.

"Tunel je z říše sci-fi. Kde by na něj kraj vzal peníze?" řekl náměstek primátorky Jiří Šolc (Liberec občanům). O tunelu pod Ještědem se mluvilo už za hitlerovského Německa, ale hlavně za socialismu.

"Tehdy jezdilo z Liberce na Českolipsko hodně lidí za prací do uranových dolů," uvedla vedoucí odboru územního plánování krajského úřadu Kateřina Lauermannová. Proti plánům na výstavbu se však v minulosti postavili vodohospodáři a geologové. Varovali, že by tunel stáhnul z Ještědského hřebenu vodu a při ražbě by se v hoře vytvořily pukliny.

Liberecký kraj probírá plány s tunelem pod Ještědem v přilehlých městech a obcích. Nový hejtman Martin Půta (Starostové) ho označil za krásný sen. "Teď na něj určitě nejsou peníze," dodal. Za pravdu mu dává "spící" projekt na jihozápadní obchvat Liberce. Spojil by Liberec-Svárov s průmyslovou zónou Sever a ve městě by ulevil přetížené rychlostní komunikaci. A odstranil by úmorné kolony u tří kruhových objezdů v Růžodole, nabalených na sebe.

Liberci chybí jihozápadní obchvat

Jihozápadní obchvat Liberce se už měl začít stavět, ale zabrzdily ho scházející peníze. Ve srovnání s tunelem pod Ještědem by stál "pakatel" - zhruba půl miliardy.

Tunel by přinesl největší užitek území kolem měst Osečná a Stráž pod Ralskem. "Zrychlil by cestu do Liberce. A byla by bezpečnější," prohlásil starosta Osečné Jiří Hauzer.

Přes Ještědský hřeben převádějí motoristy tři vozovky. Nejvíce využívaná se kroutí do Liberce přes sedlo Výpřež, další dvě skrz Kryštofovo Údolí a Proseč. Výpřežská silnice se ovšem ve své vrcholové partii lomí z obou stran do řady prudkých, ošemetných zatáček.

"V zimě ji silničáři dobře udržují. Například moje manželka jezdí do Liberce každý den do práce a ani jednou tam nedorazila pozdě," podotkl Hauzer. "Ale tunel by nám cestování hodně usnadnil."

Podle Hauzera by nejdelší a nejdražší varianta tunelu měřila asi čtyři kilometry. Vyšla by přibližně na pět miliard korun. Na libereckém úpatí hory by tunel začínal až u ostašovské slévárny.

Tunel by prospěl cestovnímu ruchu

"Hodně by se ušetřilo, kdyby se tunel zařízl do Ještědského hřebenu až pod zatáčkami nad skokanskými můstky a u nás by končil nedaleko od křižovatky u Křižan," upozornil Hauzer. "Cena za výstavbu by se snížila na jednu a půl miliardy korun a délka tunelu by se pohybovala okolo kilometru a půl."

Hauzer si myslí, že by tunel pozdvihl cestovní ruch v Liberci i v Podještědí. "A pomohl by přírodě kolem Výpřeže. Zplodiny z aut jí zatím škodí. Vždyť po silnici projede denně zhruba pět tisíc aut," shrnul Hauzer.

 "V současnosti sice schází na tunel peníze, ale proč by se neměl objevit v územních plánech? Za dvacet let může být ekonomika někde úplně jinde."

Přes Ještědský hřeben převádějí motoristy tři vozovky. Nejvíce využívaná se kroutí do Liberce přes sedlo Výpřež.

Přes Ještědský hřeben převádějí motoristy tři vozovky. Nejvíce využívaná se kroutí do Liberce přes sedlo Výpřež.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Najdete na iDNES.cz