V Istanbulu otevřeli dvoupatrový tunel pod Bosporem, je dlouhý 5,4 km

  • 17
V Istanbulu se v úterý za přítomnosti prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana a premiéra Binaliho Yildirima slavnostně otevřel nový podmořský silniční tunel, který spojil evropskou a asijskou část metropole. Stavba Eurasijského tunelu začala v roce 2011 a vyšla na 1,2 miliardy dolarů (31 miliard Kč).

Dvoupatrový tunel pod jižní částí Bosporské úžiny spojil istanbulské čtvrti Kazliçe­me a Göztepe. Cesta mezi nimi se díky němu zkrátí z téměř hodiny a tři čtvrtě na 15 minut.

Dlouhý je tunel 5,4 kilometru, pod mořskou hladinou vede část dlouhá 3,34 kilometru. I s přístupovými cestami je nová stavba dlouhá celkem 14,6 kilometru. V nejhlubším bodě je tunel 106,4 metru pod hladinou. V každém směru má dva silniční pruhy, které vedou v patrech nad sebou. Podle listu Sabah se očekává, že tunel denně využije až 100 000 vozidel. Ačkoli je v hloubce více než 100 metrů, nebude v něm přerušen mobilní signál.

Evropskou a asijskou část největšího tureckého města v současnosti už spojuje visutý „Most mučedníků 15. července“, který byl otevřen v říjnu 1973. Své nynější jméno obdržel teprve nedávno na počest padlých během letošního pokusu o vojenský puč v Turecku. Od roku 1988 spojuje Evropu s Asií také Most sultána Mehmeta Fatiha. Od října 2013 je v provozu podmořský železniční tunel projektu Marmaray.

Nový istanbulský automobilový tunel je dlouhý 5,4 kilometru. Na mapě je znázorněn zeleně.