Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Lokomotiva Škoda Š 109E na zkušebním okruhu VUZ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

  • 54
Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází řada problémů, vrátily České dráhy výrobci, jímž je Škoda Transportation. Dráhy jsou největším odběratelem lokomotiv.

Když v roce 2008 představovala plzeňská Škoda Transportation prototyp nejmodernější lokomotivy vyvíjený pro České dráhy, hýřilo vedení firmy optimistickými předpověďmi její budoucnosti. „Lokomotivu tohoto druhu a těchto parametrů umějí udělat jen čtyři nebo pět výrobců na světě a my jsme mezi nimi,“ uvedl tehdy generální ředitel Škody Tomáš Krsek.

Prodejů v řádu stovek kusů, jako u předrevoluční produkce Škodovky, se ale tento typ pojmenovaný Emil Zátopek ani po deseti letech nedočkal. Největším odběratelem zůstaly s původní dvacetikusovou zakázkou České dráhy. Ty ale nyní podle nařízení ministra dopravy Dana Ťoka připravují podklady proto, aby mohly problematické lokomotivy řady 380 výrobci vrátit.

„S touto lokomotivní řadou bohužel přetrvávají problémy a jejich disponibilita je nižší než u jiných hnacích vozidel. Při počtu 20 lokomotiv máme často problém pokrýt plánovanou turnusovou potřebu 16 kusů,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík. V médiích se problémy se vzájemně nespolupracujícími motory objevily už více než před rokem. Podle Ťoka ovšem ani dnes není výjimkou, když těmto strojům slouží jen polovina z celkem čtyř motorů pohánějících jednotlivá soukolí.

Výrobce zatím o žádné oficiální stížnosti Českých drah neví. „K dnešnímu dni nemáme informace, že by v posledních měsících byla evidována porucha motorů,“ řekl MF DNES mluvčí Škody Michal Tobrman. Firma je podle něj nicméně připravená s Českými drahami spolupracovat na odstraňování provozních závad i přesto, že všem odebraným lokomotivám vypršelo garanční období.

Mašiny za téměř čtyři miliardy

Dvacítku třísystémových lokomotiv si ČD u Škody objednaly za 2,7 miliardy korun. Stroje, které dopravce plánoval nasazovat na lukrativní trase mezi Prahou a Hamburkem, měl výrobce dodat do roku 2009. Všechna vozidla ale nakonec ČD obdržely až v roce 2013, navíc neměla nezbytná povolení pro plánovaný provoz v Německu.

Oba tyto důvody odstartovaly letitý spor mezi největším železničním dopravcem a tuzemskou jedničkou mezi výrobci, během kterého se obě firmy předháněly v navyšování finančních požadavků.

Zatímco ČD nárokovaly stamilionové částky za pozdní dodání, Škoda požadovala doplatek dlužné částky a penále. Arbitrážní řízení nakonec skončilo pro dráhy neslavně. V roce 2015 jim rozhodčí soud nařídil doplatit 1,2 miliardy korun, z čehož 468 milionů korun představovalo zadržené platby za pozdní dodání a 760 milionů za inflační navýšení.

Konečný účet za nákup nových lokomotiv tak způsobil, že je České dráhy pořídily dvakrát dráže, než je obvyklá cena. Už tehdy ministr Ťok rozhodnutí arbitrů kritizoval. „Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu,“ uvedl v tiskové zprávě.

27. června 2016