Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

  10:55aktualizováno  10:55
Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází řada problémů, vrátily České dráhy výrobci, jímž je Škoda Transportation. Dráhy jsou největším odběratelem lokomotiv.

Lokomotiva Škoda Š 109E na zkušebním okruhu VUZ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Když v roce 2008 představovala plzeňská Škoda Transportation prototyp nejmodernější lokomotivy vyvíjený pro České dráhy, hýřilo vedení firmy optimistickými předpověďmi její budoucnosti. „Lokomotivu tohoto druhu a těchto parametrů umějí udělat jen čtyři nebo pět výrobců na světě a my jsme mezi nimi,“ uvedl tehdy generální ředitel Škody Tomáš Krsek.

Prodejů v řádu stovek kusů, jako u předrevoluční produkce Škodovky, se ale tento typ pojmenovaný Emil Zátopek ani po deseti letech nedočkal. Největším odběratelem zůstaly s původní dvacetikusovou zakázkou České dráhy. Ty ale nyní podle nařízení ministra dopravy Dana Ťoka připravují podklady proto, aby mohly problematické lokomotivy řady 380 výrobci vrátit.

„S touto lokomotivní řadou bohužel přetrvávají problémy a jejich disponibilita je nižší než u jiných hnacích vozidel. Při počtu 20 lokomotiv máme často problém pokrýt plánovanou turnusovou potřebu 16 kusů,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík. V médiích se problémy se vzájemně nespolupracujícími motory objevily už více než před rokem. Podle Ťoka ovšem ani dnes není výjimkou, když těmto strojům slouží jen polovina z celkem čtyř motorů pohánějících jednotlivá soukolí.

Výrobce zatím o žádné oficiální stížnosti Českých drah neví. „K dnešnímu dni nemáme informace, že by v posledních měsících byla evidována porucha motorů,“ řekl MF DNES mluvčí Škody Michal Tobrman. Firma je podle něj nicméně připravená s Českými drahami spolupracovat na odstraňování provozních závad i přesto, že všem odebraným lokomotivám vypršelo garanční období.

Mašiny za téměř čtyři miliardy

Dvacítku třísystémových lokomotiv si ČD u Škody objednaly za 2,7 miliardy korun. Stroje, které dopravce plánoval nasazovat na lukrativní trase mezi Prahou a Hamburkem, měl výrobce dodat do roku 2009. Všechna vozidla ale nakonec ČD obdržely až v roce 2013, navíc neměla nezbytná povolení pro plánovaný provoz v Německu.

Fotogalerie

Oba tyto důvody odstartovaly letitý spor mezi největším železničním dopravcem a tuzemskou jedničkou mezi výrobci, během kterého se obě firmy předháněly v navyšování finančních požadavků.

Zatímco ČD nárokovaly stamilionové částky za pozdní dodání, Škoda požadovala doplatek dlužné částky a penále. Arbitrážní řízení nakonec skončilo pro dráhy neslavně. V roce 2015 jim rozhodčí soud nařídil doplatit 1,2 miliardy korun, z čehož 468 milionů korun představovalo zadržené platby za pozdní dodání a 760 milionů za inflační navýšení.

Konečný účet za nákup nových lokomotiv tak způsobil, že je České dráhy pořídily dvakrát dráže, než je obvyklá cena. Už tehdy ministr Ťok rozhodnutí arbitrů kritizoval. „Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu,“ uvedl v tiskové zprávě.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Itálie zvažuje zavedení paralelní měny. Komise by ji tvrdě potrestala

Zástupce premiéra Itálie a ministr vnitra Matteo Salvini

Itálie, třetí největší ekonomika v EU a zároveň absolutně nejzadluženější člen spolku, si pohrává s myšlenkou na...

Další z rubriky

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Boeing údajně omezuje fyzické testy nových letadel, navzdory krizi 737 Max

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Inženýři společnosti Boeing snižují rozsah a dobu trvání některých nákladných fyzických testů, které slouží k...

Největší letadlo na světě je na prodej, chtějí za něj 400 milionů dolarů

První let stroje Stratolaunch (13. duben 2019)

Stratolaunch, podle rozpětí křídel největší letadlo na světě, které zatím letělo jen jednou, je na prodej. Stroj...

Najdete na iDNES.cz