Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

  10:55aktualizováno  10:55
Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází řada problémů, vrátily České dráhy výrobci, jímž je Škoda Transportation. Dráhy jsou největším odběratelem lokomotiv.

Lokomotiva Škoda Š 109E na zkušebním okruhu VUZ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Když v roce 2008 představovala plzeňská Škoda Transportation prototyp nejmodernější lokomotivy vyvíjený pro České dráhy, hýřilo vedení firmy optimistickými předpověďmi její budoucnosti. „Lokomotivu tohoto druhu a těchto parametrů umějí udělat jen čtyři nebo pět výrobců na světě a my jsme mezi nimi,“ uvedl tehdy generální ředitel Škody Tomáš Krsek.

Prodejů v řádu stovek kusů, jako u předrevoluční produkce Škodovky, se ale tento typ pojmenovaný Emil Zátopek ani po deseti letech nedočkal. Největším odběratelem zůstaly s původní dvacetikusovou zakázkou České dráhy. Ty ale nyní podle nařízení ministra dopravy Dana Ťoka připravují podklady proto, aby mohly problematické lokomotivy řady 380 výrobci vrátit.

„S touto lokomotivní řadou bohužel přetrvávají problémy a jejich disponibilita je nižší než u jiných hnacích vozidel. Při počtu 20 lokomotiv máme často problém pokrýt plánovanou turnusovou potřebu 16 kusů,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík. V médiích se problémy se vzájemně nespolupracujícími motory objevily už více než před rokem. Podle Ťoka ovšem ani dnes není výjimkou, když těmto strojům slouží jen polovina z celkem čtyř motorů pohánějících jednotlivá soukolí.

Výrobce zatím o žádné oficiální stížnosti Českých drah neví. „K dnešnímu dni nemáme informace, že by v posledních měsících byla evidována porucha motorů,“ řekl MF DNES mluvčí Škody Michal Tobrman. Firma je podle něj nicméně připravená s Českými drahami spolupracovat na odstraňování provozních závad i přesto, že všem odebraným lokomotivám vypršelo garanční období.

Mašiny za téměř čtyři miliardy

Dvacítku třísystémových lokomotiv si ČD u Škody objednaly za 2,7 miliardy korun. Stroje, které dopravce plánoval nasazovat na lukrativní trase mezi Prahou a Hamburkem, měl výrobce dodat do roku 2009. Všechna vozidla ale nakonec ČD obdržely až v roce 2013, navíc neměla nezbytná povolení pro plánovaný provoz v Německu.

Fotogalerie

Oba tyto důvody odstartovaly letitý spor mezi největším železničním dopravcem a tuzemskou jedničkou mezi výrobci, během kterého se obě firmy předháněly v navyšování finančních požadavků.

Zatímco ČD nárokovaly stamilionové částky za pozdní dodání, Škoda požadovala doplatek dlužné částky a penále. Arbitrážní řízení nakonec skončilo pro dráhy neslavně. V roce 2015 jim rozhodčí soud nařídil doplatit 1,2 miliardy korun, z čehož 468 milionů korun představovalo zadržené platby za pozdní dodání a 760 milionů za inflační navýšení.

Konečný účet za nákup nových lokomotiv tak způsobil, že je České dráhy pořídily dvakrát dráže, než je obvyklá cena. Už tehdy ministr Ťok rozhodnutí arbitrů kritizoval. „Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu,“ uvedl v tiskové zprávě.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

Železničáře čeká převlékání. Správa železnic představila nové uniformy

SŽDC dnes představila nové drážní uniformy.

Výpravčí a další zaměstnance Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) čeká do dvou let převlékání do nových stejnokrojů....

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

Najdete na iDNES.cz