Ťok nečekaně mění šéfa státní firmy na IT. Cendis povede Chovanec

  12:23aktualizováno  12:23
Čtyři měsíce po svém založení mění státní podnik Cendis svého šéfa. Firmu založenou ministrem dopravy Danem Ťokem, která vznikla původně kvůli soutěži na mýto, povede Jan Chovanec. Dosavadního ředitele Josefa Havaše ministr odvolal.

Ministr dopravy Dan Ťok (18. března 2015) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Informaci iDNES.cz potvrdily tři zdroje z ministerstva dopravy. Na vyjádření Ťokova resortu i důvody k personální změnám redakce čeká.

Odvolaný Havaš působil v čele firmy Cendis od července letošního roku, před tím pracoval několik měsíců jako šéf IT na ministerstvu dopravy. Ještě dříve působil v soukromé sféře.

Chovanec nastupuje do čela firmy, jejíž důvody vzniku a existence stále nejsou úplně jasné. Cendis vznikl přeměnou státní firmy Cimto a měl státu původně pomáhat s přípravou mýtné soutěže.

Ťok založení vysvětloval i tím, že potřebuje odborníky, které může zaplatit více, než jen tabulkovými platy.

Odborníci se příliš neukázali, přípravu na mýto dostala jiná firma

Jenže odborníci, kteří se do Cendisu dostali, zatím příliš mnoho neukázali. Zejména v zakázce na mýto, se kterým neměli žádné zkušenosti. Ťok nakonec zjistil, že si musí na přípravu soutěže najmout bez soutěže firmu Deloitte Advisory.

Firma má mít na starost jiné IT projekty. „Smyslem fungování Cendisu je vytvoření servisní organizace ministerstva s dostatečnou kapacitou IT odborníků, kteří mohou plně nahradit služby, které si dnes ministerstvo nakupuje externě,“ řekl v září Havaš.

Zatím firma získala zakázku za 1,9 milionů korun od ministerstva dopravy na koordinaci řízení mýtného projektu, peníze ale rychle padly na mzdy. Mluví se současně o dalších podlimitních zakázkách, které má firma dostat. Ministerstvo navíc muselo půjčit firmě dva miliony korun.

Veřejným tajemstvím je i to, že řada vysoce postavených úředníků a náměstků na ministerstvu dopravy budoucího šéfa Cendisu Chovance nesnáší a odmítají s ním spolupracovat.

Důvodem jsou i platy: v Cendisu nejedou podle tabulek, takže mají někteří zaměstnanci více, než ministerští úředníci na vyšších postech s větší zodpovědností.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Další z rubriky

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Najdete na iDNES.cz