Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok | foto: Michal Šula, MAFRA

Ministr Ťok podepsal smlouvu na výběr mýta s CzechToll a SkyToll

  • 145
Ministerstvo dopravy podepsalo desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll, které budou od roku 2020 vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a vybraných silnicích 1. třídy, oznámil ministr dopravy Dan Ťok. „Ušetřili jsme českým daňovým poplatníkům miliardu ročně oproti minulému kontraktu,“ prohlásil Ťok.

„Nový systém bude satelitní, měl by být modernější. Já kdybych to trošku chtěl připodobnit, tak vyměníme kvalitně fungující Nokii 3010 za moderní smartphone, takže to je asi něco, co se stane na našich silnicích,“ uvedl Ťok.

Ministerstvo dopravy se podle něj jako účastník řízení vzdalo možnosti podat rozklad, a tím zaniklo dočasné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

„Podpisem smlouvy jsme dokončili výběr provozovatele systému elektronického mýta. Konsorcium CzechToll a SkyToll má teď čtrnáct měsíců na přípravu a také převzetí celého systému od končící společnosti Kapsch,“ uvedl Ťok.

Firmu Kapsch postup ministerstva šokoval

Konkurenta vítězného sdružení, společnost Kapsch, postup ministerstva dopravy šokoval. „Předpokládali jsme stejně jako ÚOHS, že předběžné opatření zůstává v platnosti do doby, než se úřad vypořádá s naším případným rozkladem. Ze strany ministerstva dopravy je ale zřejmě možné cokoliv. Je zjevné, že jsme svědky předem připraveného divadla. ÚOHS doručil rozhodnutí teprve ve 13 hodin, ale už v 16 hodin ministr dopravy oznamuje, že se stihl vzdát rozkladu a podepsat smlouvu s vítězem,“ uvedl mluvčí stávajícího správce mýta David Šimoník.

„Nyní budeme především dohlížet na to, aby byl budoucí výběr mýta dobře připraven, otestován a funkční pro dalších deset let,“ řekl před tím v parlamentu ministr dopravy.

Podpis nové smlouvy oznámil krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl stížnost společnosti Kapsch, která napadla pravidla soutěže na provoz mýtného systému po roce 2019.

CzechToll a SkyToll uspěly v mýtném tendru s cenou 10,75 miliardy korun, za které budou vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích 1. třídy od roku 2020. Předpokládaný výnos mýta na dálnicích a vybraných silnicích 1. třídy by se měl pohybovat okolo 140 až 150 miliard za deset let.

Ťok: Šlo nám o transparentní výběrové řízení

„Mýto se stalo fenoménem. Byl jsem za něj, podle mě neoprávněně, kritizován, že nejsme schopni celý problém vyřešit,“ uvedl ve čtvrtek ministr dopravy.

„My jsme v roce 2015 uzavřeli a prodloužili smlouvu se stávajícím provozovatelem. Ta smlouva nám především měla umožnit udělat transparentní výběrové řízení na nového provozovatele. My jsme to výběrové řízení vedli, vedli jsme ho velmi precizně. Přestože jsme byli napadáni, jsem přesvědčen, že zdárným způsobem toto transparentní výběrové řízení došlo svého konce,“ uvedl Ťok.

,