Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

  1:00
Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební komory stavět jednotlivá povodí, která spadají pod ministerstvo zemědělství. Na tomto resortu tak bude záviset i další osud kanálu Dunaj-Odra-Labe.
Krajina Poodří, kudy by měla vést severní větev kanálu Dunaj - Odra - Labe.

Krajina Poodří, kudy by měla vést severní větev kanálu Dunaj - Odra - Labe. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Poslední velkou akcí, kterou resort Dana Ťoka v této oblasti zřejmě uskuteční, je projednání detailů další přípravy plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe na úrovni vlády.

Fotogalerie

Ministerstvo dopravy chce kvůli neúměrné technické náročnosti a vysoké ceně osekat z projektu jeho labskou větev a soustředit se jen na propojení Dunaje a Odry. Výstavbu tohoto mamutího projektu stejně jako všech dalších jezů a zdymadel na tuzemských řekách poté přenechá resortu zemědělství.

Zdánlivě nepochopitelný převod kompetencí svoji logiku má. Pod ministerstvo zemědělství už nyní spadají jednotlivá povodí, která se starají o plavební komory a další zařízení umožňující lodní provoz. Nově od Ředitelství vodních cest (ŘVC) převezmou i starost o jejich výstavbu a projektovou přípravu. Z trojice hlavních druhů pozemní dopravy si tak Ťokův resort nechá pouze mnohem významnější výstavbu silnic a železnic.

Spojit Dunaj a Labe je sci-fi, smysl dává jen část kanálu, říká Ťok

Dlouho připravovaný projekt na prokopání kanálu propojujícího Černé, Baltské a Severní moře oživilo na konci loňského roku dokončení studie proveditelnosti. Podle ní se dílo za 585 miliard korun vyplatí. Zda se však nakonec bude stavět a v jaké fázi resort dopravy jeho přípravu jednotlivým povodím předá, ještě musí kabinet rozhodnout.

„Navazující postup z hlediska přípravy jednotlivých větví a zejména procesů, které jsou spojeny s další projektovou přípravou včetně gesce, bude stanoven po rozhodnutí vlády,“ řekla MF DNES mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Jezy počkají na převod

Výrazně jednodušší to bude při předávání menších projektů, které jsou mnohem blíže výstavbě.

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

„Rozestavěné stavby ŘVC dostaví. Bylo by neproveditelné tyto stavby zodpovědným způsobem předat,“ uvedl tiskový mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Fakticky se tak bude Ředitelství až do roku 2021 věnovat projektu na prohloubení koryta Vltavy z Prahy do Mělníka nebo splavnění vltavských vod proti proudu řeky pro menší rekreační lodě.

Jiné to bude s plavebními stupni v Děčíně v Přelouči, pro které se ředitelství řadu let marně snaží získat kladné stanovisko ministerstva životního prostředí. Bez jejich dokončení mohou rejdaři zapomenout na plavbu po Labi, v létě korytem neprotéká dost vody. 

Zpracování dopadů na životní prostředí EIA u těchto projektů dotáhne ŘVC do konce a další body přípravy, jako je žádost o územní a stavební povolení, už podle dohody mezi ministry dopravy a zemědělství obstará Povodí Labe.

Dopravní trpaslík

Z trojice státních investorských organizací spadajících pod ministerstvo dopravy je Ředitelství vodních cest zdaleka nejmenší.

Zatímco Ředitelství silnic a dálnic v roce 2017 na výstavbu a údržbu silnic vynaložilo přes 37 miliard korun a Správa železniční dopravní cesty na železniční spojení o čtyři miliardy méně, ŘVC v témže roce hospodařilo podle výroční zprávy Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) s necelými 209 miliony korun. Tomu odpovídá i počet úředníků, kterých je v současnosti na tři desítky. Přestože organizaci do budoucna ubude práce, s žádným snižováním počtu zaměstnanců se zatím nepočítá, doplnil Bukovský.

Osekání pravomocí Ředitelství vodních cest není na programu poprvé. Naposledy státní organizaci hrozil úplný zánik v roce 2013 za vlády Petra Nečase. Tehdy ale rozdělení úředníků ŘVC mezi resorty dopravy a zemědělství zabránily obavy z možnosti zastavení výstavby a případná hrozba vracení až 1,2 miliardy korun z evropských dotací.

Po převedení většiny pravomocí na povodí jednotlivých řek zůstane ŘVC podle dohody ministrů dopravy Dana Ťoka a zemědělství Miroslava Tomana zavádění IT systémů v říční plavbě, jako jsou povinné odpovídače a elektronické říční mapy pro lodě na významných vodních cestách, a dohled na projekty vzniklé v jednotlivých povodích. Kromě toho budou mít jeho úředníci na starosti správu českých přístavů v Hamburku.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...