Těžké časy aerolinek šejků. Etihad prodělal desítky miliard

  14:48aktualizováno  14:48
Jedna z největších aerolinek z oblasti Perského zálivu, společnost Etihad Airways, je poprvé od roku 2010 ve ztrátě. Paradoxně za to může levná ropa a hlavně investice firmy do ztrátových aerolinek v Evropě.

Aerolinky Etihad sídlí v Abú Zabí. | foto: Solar Impulse

Firma ve čtvrtek oznámila, že za poslední finanční rok prodělala 1,87 miliardy dolarů, v přepočtu přes 40 miliard korun. Podobně jako na konkurenty ze stejné geografické oblasti, kteří v minulosti výrazně překreslili trh dálkové dopravy, firmu tíží levná ropa. Ta jim totiž snižuje počty nejlépe platících zákazníků, na kterých aerolinky hlavně vydělávaly.

Etihad dostaly do velké ztráty odpisy některých jeho investic v Evropě. Firma má podíly například ve ztrátových Air Berlin nebo v Alitalii. V minulosti se o firmě mluvilo i jako o zájemci o České aerolinie. Tuzemský dopravce tehdy dokonce spustil do Abú Zabí linku, aby se cestující z Prahy mohli napojit na síť Etihadu. Námluvy však skončily bez zájmu Etihadu.

Firma ztrátu vysvětluje hlavně jednorázovými účetními operacemi: odepsala miliardu dolarů z hodnoty svých letadel, dalších 808 milionů pak stálo znehodnocení podílu ve ztrátových aerolinkách. Firma už se stáhla například ze švýcarských aerolinek Darwin Airlines. Do hospodaření se promítl i fakt, že Etihad je stále zajištěný na výrazně vyšší ceny ropy, než jsou nyní. V praxi tak nakupuje letecké palivo dráž, než by musel.

Šéf Etihadu Peter Baumgartner uvedl, že firmě loni přibyli cestující, výnosy ale klesaly. Celkový propad tržeb je i přes větší počet cestujících přes sedm procent. „Výnosy byly pod velkým tlakem ve všech třídách letadel, zejména pak v byznys třídě,“ řekl Baumgartner.

Problémy dopravců z Perského zálivu už ukázalo zveřejnění výsledků Emirates Airlines, kterým výrazně klesl zisk. Qatar Airways čelí velkým problémům i kvůli blokádě okolních zemí, do některých destinací přestal úplně létat, do jiných musí létat výrazně delší trasou (více čtete zde).

Autor:

Nejčtenější

Polovina Čechů nebere důstojnou mzdu, měli by vydělávat zhruba 30 tisíc

Ilustrační snímek

Jakou byste měli mít mzdu, abyste mohli v Česku žít důstojně? Výzkumníci z platformy pro důstojnou mzdu, na jejíž práci...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Přejmenujte 737 MAX, radí Trump Boeingu v krizi. Na sítích se mu už smějí

Boeingy 737 MAX nesmějí už ani do USA, rozhodl prezident Trump

Americký prezident Donald Trump přišel s receptem na řešení krize ve společnosti Boeing. Podle něj by společnosti...

„Rukávky“ překážejí. Vypitá dětská pitíčka nikdo nechce recyklovat

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Až dva tisíce tun vytříděných PET lahví ročně se podle odhadů recykluje složitěji, než by mohlo. Situaci komplikují...

Velké obchody o Velikonocích: v pátek otevřeno, zavřené budou v pondělí

Ilustrační snímek

Na Velký pátek, kdy si křesťané připomínají ukřižování Krista, budou všechny obchody otevřené. Na Velikonoční pondělí...

Další z rubriky

Ve hře je přímý spoj mezi Prahou a Hanojí. Babiš věří, že bude do Vánoc

Premiér Andrej Babiš a vietnamský předseda vlády Nguyen Xuan Phuc se setkali v...

Přímé letecké spojení mezi Prahou a vietnamskou Hanojí. To je jedno z memorand, která byla uzavřena na středečním...

Kraje chtějí zpoplatnit necelých 120 kilometrů silnic, zbytek má být bez mýta

Ilustrační snímek

Z devíti set kilometrů chtějí kraje zpoplatnit jen necelých 120 kilometrů silnic první třídy. Na zbytku chtějí zavést...

Do vlaku po anglicku. Strojvůdci v Evropě mají mluvit jednou řečí

Ilustrační snímek

Národní jazyky dopravu prodražují. Většina českých strojvedoucích odveze vlak do nejbližší zahraniční stanice, kde jej...

Najdete na iDNES.cz