Na provoz robotaxíků dohlížel vždy zaměstnanec v každém vozidle. Automobilka pro premiéru své služby vybrala spřízněnou skupinu prvních pasažérů, mezi nimiž byli investoři a influenceři na sociálních sítích, kteří své cesty živě přenášeli na sociální sítě, píše agentura Bloomberg.
V jednom videu fanoušek žasne nad rychlostí vozidla a schopností autonomního parkování. „Cesta byla plynulejší než s lidským řidičem,“ uvedl další.
Nenápadná premiéra
Tesla se poté, co Musk začal o této službě zhruba před deseti lety mluvit, nespoléhá na žádné pompézní akce a vydává jen málo oficiálních oznámení. Věří především ústnímu podání informací a mediálnímu pokrytí. Odhalení nové služby tak bylo nezvykle nenápadné v porovnání s prezentacemi, které uspořádala při příležitosti otevření továrny v Texasu v roce 2022, anebo párty jen pro zvané poblíž Hollywoodu, na nichž představila autonomní produkty.
Musk přeorientovává automobilku na hypotetické, ale stále nevyzkoušené technologie včetně samořídících vozidel anebo humanoidních robotů. Někteří investoři tak spoléhají na to, že nové trhy oživí značku po propadu prodejů i odporu spotřebitelů proti jejímu generálnímu řediteli. Její akcie se letos propadly o 20 procent. „Robotaxíky jsou pro Teslu klíčové,“ uvedl ve své poznámce Tom Narayan, analytik společnosti RBC Capital Markets.
History has been made. I've taken my first driverless Tesla Robotaxi. pic.twitter.com/XLywuCi77g
— Dirty Tesla (@DirtyTesLa) June 22, 2025
V neděli zveřejněná videa ze zahájení provozu robotaxíků byla převážně všední. Ukazovala Model Y, jak jezdí na krátké vzdálenosti, naviguje na křižovatkách, vyhýbá se chodcům a parkuje. Objevilo se však několik zádrhelů, například když jeden z pasažérů vyzkoušel tlačítko pro nouzové zastavení. Auto jen krátce zastavilo uprostřed silnice a pak se opět rozjelo.
Ostrá konkurence
Musk v neděli uvedl, že první cestující budou platit paušální poplatek 4,20 dolaru za jízdu. Není ovšem jasné, jak budou ceny vypadat v delším časovém horizontu. Podle podmínek používání, které zveřejnili někteří první pasažéři, budou robotaxíky k dispozici denně mezi šestou hodinou ranní a půlnocí v geograficky ohraničené oblasti města. Do ní ovšem není zahrnuto letiště. Služba však může být omezena nebo nedostupná za nepříznivého počasí.
Spuštění robotaxi představuje pro Teslu zásadní test. Jejím cílem je ukázat, že se dokáže bezpečně a úspěšně pohybovat v reálném provozu, což některým jiným společnostem způsobilo potíže a přineslo kontrolu ze strany regulačních orgánů.
Super congratulations to the @Tesla_AI software & chip design teams on a successful @Robotaxi launch!!
— Elon Musk (@elonmusk) June 22, 2025
Culmination of a decade of hard work.
Both the AI chip and software teams were built from scratch within Tesla.
Tesla zatím neuvedla, kdy bude služba robotaxi dostupná široké veřejnosti, Musk však slíbil, že se bude rychle rozšiřovat a v blízké budoucnosti se objeví i v dalších amerických městech.
V Austinu však v této oblasti panuje ostrá konkurence. Funguje zde již společnost Waymo, kterou vlastní mateřská společnost Googlu Alphabet. Ta ve městě expanduje díky partnerství s Uberem. Svá vozidla zde testuje také Zoox společnosti Amazon.
Dan Ives, analytik společnosti Wedbush Securities, uvedl, že robotaxíky budou od začátku konkurovat především společnosti Waymo. Poté, co se člen jeho týmu v neděli v jednom z nich svezl, řekl analytik agentuře Bloomberg, že uživatelské zkušenosti s robotaxi jsou lepší, než se očekávalo, uzavřela agentura.