Arrivederci. Italové v ČR silnice stavět nebudou, opravu D1 ale zdrželi

  14:26aktualizováno  15:47
Snaha italské společnosti Serenissima Costruzioni proniknout do českého dopravního stavitelství končí nakonec neúspěchem. V tendrech buď nabídla příliš vysoké ceny, nebo nesplnila podmínky soutěže. Firma však o několik měsíců zdržela modernizaci D1.

Kvůli zprovoznění části dálnice D1 a zakreslení vodorovného značení na 45. kilometru byla komunikace směrem na Prahu asi 15 minut zcela uzavřena (15.10.2014) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Poslední prohrou Italů v Česku je soutěž na modernizaci úseku 18 dálnice D1 mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. Italové zde nabídli výrazně nižší cenu než ostatní, přesto je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyloučilo kvůli nesplnění podmínek.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) skončil správní řízení k zakázce na modernizaci úseku poté, co italská společnost nesložila kauci ani v dodatečné lhůtě, úřad tedy musel zastavit správní řízení.

Vyjádření italské společnosti zjišťujeme. Je to už podruhé, co firma stížností zablokovala soutěž a pak nesložila kauci.

Úsek 14 postaví nakonec sdružení firem Eurovia a Strabag za 1,030 miliardy korun. „Ředitelství silnic a dálnic už vyzvalo zhotovitele k podpisu smlouvy, práce na modernizaci by mohly být zahájeny na přelomu července a srpna,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Italové nabídli v soutěži o 150 milionů korun méně. Firma v Česku nemá žádné stavební zázemí.

Serenissima Construzioni byla vyřazena ze všech tří tendrů na modernizaci D1. Před několika týdny přišli definitivně i o zakázku na modernizaci dálnice D1 mezi Kývalkou a Ostrovačicemi, soutěží na úsek Ostředek - Hvězdonice se nemusel ÚOHS ani zabývat, protože na jaře firma nesehnala peníze na složení kauce.

„Bohužel nedošlo k prokázání opětovného složení jistoty včas, žádali jsme o prodloužení lhůty, ale neúspěšně,“ řekl na jaře Jiří Wytrzens, který italskou firmu v Česku právně zastupuje. Zpoždění bylo podle něj způsobeno tím, že italská strana požadovala od svého rumunského obchodního partnera - pojišťovací společnosti - prodloužení pojistné smlouvy na pojištění záruky.

Zatímco u modernizace nabídli Italové výrazně nižší ceny, v případě jiných zakázek na nové dálnice jsou ceny vyšší. Například u nových úseků dálnice D3 nabídla firma až pátou nejnižší cenu.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je rozdělená na 21 úseků, které se modernizují postupně.

Rekonstrukce D1 začala loni na čtyřech úsecích, dva z nich byly dokončeny a dva, mezi Lhotkou a Velkou Bíteší a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, se opravují i v letošním roce. Letos chce ŘSD zahájit opravy na dalších třech úsecích, z nichž na prvním u Hvězdonic zatím silničáři provádí přípravné práce.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Další z rubriky

Nové vlaky Leo Express hledají jméno. Jezdit začnou koncem příštího roku

Jednotky budou mít nový design, černo-žluté barvy se však společnost nadále...

Soukromý dopravce odtajnil začátkem měsíce design nových elektrických vlaků z Číny. O jménech tří jednotek, které do...

Sucho ochromilo říční dopravu. Lépe jen tak nebude, možná za deset let

V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek...

Ministerstvo pro místní rozvoj a resort dopravy se definitivně rozhodly vzdát se evropských dotací pro projekty...

Zpět na začátek. Antimonopolní úřad musí znovu zkoumat mýtnou smlouvu

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se musí znovu zabývat smlouvou mezi ministerstvem dopravy a novým...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz