Tendr na rychlíky je v pořádku, smetl námitky drah antimonopolní úřad

  10:30aktualizováno  13:01
Soutěž na provoz dotovaných rychlíků na trati z Ostravy do Olomouce přes Krnov je čistá a může pokračovat. Rozhodl o tom antimonopolní úřad. Odmítl tím námitky Českých drah, které tendr napadly. Dráhy se proti rozhodnutí odvolají. Pokud by to neudělaly, přišly by o první rychlíkovou trať.

České dráhy mohou přijít o provoz rychlíků do Olomouce. Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

V nabídkovém řízení ministerstva dopravy na státem dotovaný provoz na železniční trati Ostrava - Krnov - Olomouc chyby nebyly, konstatoval v tiskovém prohlášení antimonopolní úřad.

"Úřad posuzoval, zda ministerstvo dopravy postupovalo v uvedeném nabídkovém řízení v souladu se zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících, a neshledal důvody pro uložení nápravného opatření," uvedl předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj.

Dráhy se odvolají, nechtějí o dotovanou trať přijít

Rozhodnutí úřadu není zatím pravomocné a České dráhy mohou proti němu do 14 dnů od doručení rozhodnutí podat rozklad, což také udělají. "S verdiktem ÚOHS nesouhlasíme, využijeme svého práva a proti rozhodnutí se odvoláme, a to ne kvůli obstrukcím, ale v zájmu nastavení srozumitelných podmínek příští liberalizace trhu," řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Podle drah se antimonopolní úřad nevypořádal s jejich připomínkami a vůbec neuchopil podstatu síťového charakteru dopravy, který by měl být i v liberalizovaném prostředí v zájmu cestujících zachován.

Dráhy jsou navíc přesvědčeny o tom, že správné rozhodnutí ÚOHS je do značné míry závislé na výkladu práva EU, k němuž zatím nedošlo, a proto se musí důkladněji a srozumitelněji vyjasnit rovné podmínky trhu a jeho možné deformace.

České dráhy hrají nyní o hodně. Pokud by se nepokusily rozhodnutí úřadu zvrátit, hrozilo by jim, že přijdou o první rychlíkovou trať. Do soutěže se totiž nepřihlásily.

Zájemci o trať se z rozhodnutí radují

Jediní soutěžitelé, Arriva a RegioJet, naopak verdikt úřadu vítají. "Pro nás je rozhodnutí velmi příznivé. Soutěž o provoz trati tak snad nabere správné tempo a naplní cíl, které ministerstvo dopravy při vypsání soutěže mělo (snížit výdaje státu na provoz trati, zprůhlednit financování železnic a zlepšit služby cestujícím, pozn. red)," řekl iDNES.cz jednatel společnosti Arriva Jaroslav Richter.

Podobně reagovala také skupina podnikatele Radima Jančury Student Agency, pod kterou spadá RegioJet. "Rozhodnutí ÚOHS rozhodně vítáme. Soutěž na rychlíky na trase Olomouc - Krnov - Ostrava je prvním výběrovým řízením a jeho průběh a výsledek je klíčový pro další soutěžení rychlíkové i regionální dopravy na ostatních tratích v České republice," uvedl mluvčí skupiny Aleš Ondrůj.

Do sedmi let se budou soutěžit všechny tratě

Ondrůj připomněl, že během následujících sedmi let skončí smlouva státu s Českými drahami a veškerá regionální i státem objednávaná rychlíková doprava v České republice bude muset být vysoutěžena. "Čím dříve se tak soutěžení veřejné železniční dopravy dostane do standardních kolejí, včetně odmítnutí podobných podání ze strany ČD, tím více času bude mít stát a kraje na přípravu a realizaci soutěží," dodal Ondrůj.

České dráhy napadaly postup ministerstva při zveřejňování nabídkového řízení i celou řadu podmínek tohoto řízení, především z důvodů údajné diskriminace celostátního železničního dopravce. Žádný z argumentů však ÚOHS neshledal oprávněným.

V minulosti tendr kritizovala i společnost Abellio nebo Odborové sdružení železničářů. Řízení na návrh firmy Abellio ÚOHS už zastavil.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Najdete na iDNES.cz