V nabídkovém řízení ministerstva dopravy na státem dotovaný provoz na železniční trati Ostrava - Krnov - Olomouc chyby nebyly, konstatoval v tiskovém prohlášení antimonopolní úřad.
"Úřad posuzoval, zda ministerstvo dopravy postupovalo v uvedeném nabídkovém řízení v souladu se zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících, a neshledal důvody pro uložení nápravného opatření," uvedl předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj.
Dráhy se odvolají, nechtějí o dotovanou trať přijít
Rozhodnutí úřadu není zatím pravomocné a České dráhy mohou proti němu do 14 dnů od doručení rozhodnutí podat rozklad, což také udělají. "S verdiktem ÚOHS nesouhlasíme, využijeme svého práva a proti rozhodnutí se odvoláme, a to ne kvůli obstrukcím, ale v zájmu nastavení srozumitelných podmínek příští liberalizace trhu," řekl mluvčí drah Radek Joklík.
Podle drah se antimonopolní úřad nevypořádal s jejich připomínkami a vůbec neuchopil podstatu síťového charakteru dopravy, který by měl být i v liberalizovaném prostředí v zájmu cestujících zachován.
Dráhy jsou navíc přesvědčeny o tom, že správné rozhodnutí ÚOHS je do značné míry závislé na výkladu práva EU, k němuž zatím nedošlo, a proto se musí důkladněji a srozumitelněji vyjasnit rovné podmínky trhu a jeho možné deformace.
České dráhy hrají nyní o hodně. Pokud by se nepokusily rozhodnutí úřadu zvrátit, hrozilo by jim, že přijdou o první rychlíkovou trať. Do soutěže se totiž nepřihlásily.
Zájemci o trať se z rozhodnutí radují
Jediní soutěžitelé, Arriva a RegioJet, naopak verdikt úřadu vítají. "Pro nás je rozhodnutí velmi příznivé. Soutěž o provoz trati tak snad nabere správné tempo a naplní cíl, které ministerstvo dopravy při vypsání soutěže mělo (snížit výdaje státu na provoz trati, zprůhlednit financování železnic a zlepšit služby cestujícím, pozn. red)," řekl iDNES.cz jednatel společnosti Arriva Jaroslav Richter.
Podobně reagovala také skupina podnikatele Radima Jančury Student Agency, pod kterou spadá RegioJet. "Rozhodnutí ÚOHS rozhodně vítáme. Soutěž na rychlíky na trase Olomouc - Krnov - Ostrava je prvním výběrovým řízením a jeho průběh a výsledek je klíčový pro další soutěžení rychlíkové i regionální dopravy na ostatních tratích v České republice," uvedl mluvčí skupiny Aleš Ondrůj.
Do sedmi let se budou soutěžit všechny tratě
Ondrůj připomněl, že během následujících sedmi let skončí smlouva státu s Českými drahami a veškerá regionální i státem objednávaná rychlíková doprava v České republice bude muset být vysoutěžena. "Čím dříve se tak soutěžení veřejné železniční dopravy dostane do standardních kolejí, včetně odmítnutí podobných podání ze strany ČD, tím více času bude mít stát a kraje na přípravu a realizaci soutěží," dodal Ondrůj.
České dráhy napadaly postup ministerstva při zveřejňování nabídkového řízení i celou řadu podmínek tohoto řízení, především z důvodů údajné diskriminace celostátního železničního dopravce. Žádný z argumentů však ÚOHS neshledal oprávněným.
V minulosti tendr kritizovala i společnost Abellio nebo Odborové sdružení železničářů. Řízení na návrh firmy Abellio ÚOHS už zastavil.