Čtvrtek 9. dubna 2020, svátek má Dušan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. dubna 2020 Dušan

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

aktualizováno 
Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým čelním sklem ve výhledu řidiče automaticky znamená, že si řidič během třiceti dnů povinnou prohlídku zopakuje. Nově by ale mohla šoféry připravit o papíry i daleko méně závažná poškození.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Například nesvítící žárovky osvětlující registrační značku, prosakující nádržka na nemrznoucí směs do ostřikovačů nebo zaseklé okénko, které proto nelze otevřít. Takovéto nedokonalosti mohou řidiči v budoucnu zavařit. 

Nebude to ale hned, až při opakované kontrole. Počítá s tím novela vyhlášky zpracovaná ministerstvem dopravy, která by měla začít platit od července. Jejím smyslem je, aby si šoféři všímali lehkých závad, které se do protokolů zapisují symbolem A. Nyní je budou muset odstranit. Pokud je technik odhalí po dalších dvou letech, automaticky se přesunou do kategorie B. To je už vážná závada, za kterou majitel vozidla nové razítko opravňující k provozu nedostane.

Stát určí, jak poznat autovrak. Prošlá STK bude znamenat odtah vozu

Pandemie se kontrol netýká

Přestože v současnosti platí kvůli karanténě a uzavření celé řady služeb úlevy, technického stavu vozidel se netýkají. Na rozdíl od daňových přiznání a dalších povinností tak musí lidé nechat vozidla zkontrolovat včas. 

Autoservisy v omezeném provozu pracují a podobně dnes fungují i stanice technické kontroly. Ty zavedly celou řadu opatření počínaje udržováním odstupu od klientů a konče v některých provozovnách dezinfekcí interiéru vozidel před samotnou kontrolou. Vymlouvat se na koronavirus tak v tomto případě nepůjde a během léta se zřejmě pravidla pro šoféry zpřísní.

„Uvedené zhoršení hodnocení závad lehkých na vážné při následné pravidelné technické prohlídce naplňuje požadavek legislativy EU, která požaduje odstraňování i lehkých závad. Tento princip byl nastaven u takových závad, které v ­období mezi prohlídkami lze bez větších nákladů odstranit. Jedná se vesměs o případy uvolněných či povolených částí. Příkladem může být třeba uchycení tabulky registrační značky,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Technická kontrola

Připravovaná změna vyhlášky vyvolala diskuse se zástupci techniků STK o hodnocení závažnosti některých závad, případně o možnosti lidí je efektivně odstraňovat. Tímto způsobem podle předsedy Profesní komory STK Jiřího Rejmona úřad upustil od zvažovaného přísnějšího hodnocení koroze karoserie. 

„Neznám auto, zejména nákladní, které by nemělo alespoň jemnou korozi. To by jej majitel musel natřít těsně předtím, než by odjel na technickou kontrolu,“ uvedl Rejmon. Na korozi se tak bude přísněji hledět jen na vybraných místech, jako je například brzdové potrubí.

Naopak zpřísnění pravidel pro nakládání s celou řadou jiných „áčkových“ závad technici kvitují. „Pokud šofér přijede s tím, že mu nesvítí registrační značka a po dvou letech to nemá opravené, pak si opakovanou technickou do třiceti dnů svým způsobem zaslouží,“ dodal Rejmon.

Přísnější policisté na silnicích

Ojetiny jedou. Autobazary AAA loni zvýšily prodej na rekordních 86 000 vozů

Současně se zpřísněním hodnocení některých lehkých závad pohled do návrhu vyhlášky ukazuje, že úředníci z tabulky kontrolních úkonů při technických kontrolách vyřadili celou řadu marginálních vad. 

Jde o závady, které nemohou mít vliv na bezpečnost provozu, doposud se ale do protokolu o kontrole zapisují. Vypadly tak například závady v podobě ošoupaného potahu sedadla řidiče a spolujezdců, nebo podobné opotřebení bezpečnostních pásů, které ale nemá vliv na jejich funkci.

Spolu s pravidly pro techniky plánuje ministerstvo pozměnit i soubor kontrolních úkonů, které provádí dopravní policisté. Vyhodnocení nalezených nedostatků by pak mělo být podle návrhu stejně přísné jako u plánovaných technických kontrol, což ale komora techniků nepovažuje v některých případech za nejšťastnější řešení. 

Jako příklad uvádí zjištění úkapu oleje, které je považováno za nebezpečnou závadu a policista bude muset takovéto auto odstavit. Tím se ale podle Rejmona nepodaří nápravu zjednat dříve, protože majitel bude pro vozidlo muset objednat odtah.

„V případě uváděného příkladu rozhodně nechceme, aby vozidlo s­ takovouto závadou bylo připuštěno do provozu,“ vysvětluje Rejmon.

  • Nejčtenější

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Obchody zůstanou na pomlázku zavřené. Řetězce nevyužily stavu nouze

O Velikonočním pondělí zůstanou supermarkety zavřené a budou se tak držet zákona, který platí v běžných dobách. V...

Vznikne generace superšetřílků? Koronavirus možná změní návyky lidí

Pandemie COVID-19 by podle analytiků do budoucna mohla značně proměnit světovou ekonomiku. Lidé podle nich nejspíš...

Trh práce jako před druhou světovou. Fed očekává třetinu lidí bez práce

Odhady kvůli pandemii COVID-19 předpokládají růst nezaměstnanosti po celém světě. Podle americké centrální banky (Fed)...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

Aerolinky prodělají 6 bilionů, víc než ČR vyrobí za rok. Polovině hrozí krach

Aerolinky přijdou kvůli koronavirové krizi o více než 250 miliard dolarů (6,4 bilionu Kč) na tržbách, což je více než...

Jízdenky platné pro všechny vlaky půjdou koupit mobilem. Díky nové aplikaci

Stát se pustil do vývoje mobilní aplikace pro svůj systém jednotné jízdenky, která má platit pro vlaky všech dopravců....

Klady koronaviru: emise z omezené letecké dopravy výrazně ubyly o třetinu

Emise oxidu uhličitého z letecké dopravy by letos mohly klesnout o více než třetinu. Epidemie koronaviru prudce snížila...

Rita nejsou. Taxislužby se potýkají s prudkým poklesem poptávky

Provoz taxislužeb se v Česku kvůli zavřeným restauracím, barům a dalším karanténním opatřením téměř zastavil. Po...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz