Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým čelním sklem ve výhledu řidiče automaticky znamená, že si řidič během třiceti dnů povinnou prohlídku zopakuje. Nově by ale mohla šoféry připravit o papíry i daleko méně závažná poškození.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Například nesvítící žárovky osvětlující registrační značku, prosakující nádržka na nemrznoucí směs do ostřikovačů nebo zaseklé okénko, které proto nelze otevřít. Takovéto nedokonalosti mohou řidiči v budoucnu zavařit. 

Nebude to ale hned, až při opakované kontrole. Počítá s tím novela vyhlášky zpracovaná ministerstvem dopravy, která by měla začít platit od července. Jejím smyslem je, aby si šoféři všímali lehkých závad, které se do protokolů zapisují symbolem A. Nyní je budou muset odstranit. Pokud je technik odhalí po dalších dvou letech, automaticky se přesunou do kategorie B. To je už vážná závada, za kterou majitel vozidla nové razítko opravňující k provozu nedostane.

Stát určí, jak poznat autovrak. Prošlá STK bude znamenat odtah vozu

Pandemie se kontrol netýká

Přestože v současnosti platí kvůli karanténě a uzavření celé řady služeb úlevy, technického stavu vozidel se netýkají. Na rozdíl od daňových přiznání a dalších povinností tak musí lidé nechat vozidla zkontrolovat včas. 

Autoservisy v omezeném provozu pracují a podobně dnes fungují i stanice technické kontroly. Ty zavedly celou řadu opatření počínaje udržováním odstupu od klientů a konče v některých provozovnách dezinfekcí interiéru vozidel před samotnou kontrolou. Vymlouvat se na koronavirus tak v tomto případě nepůjde a během léta se zřejmě pravidla pro šoféry zpřísní.

„Uvedené zhoršení hodnocení závad lehkých na vážné při následné pravidelné technické prohlídce naplňuje požadavek legislativy EU, která požaduje odstraňování i lehkých závad. Tento princip byl nastaven u takových závad, které v ­období mezi prohlídkami lze bez větších nákladů odstranit. Jedná se vesměs o případy uvolněných či povolených částí. Příkladem může být třeba uchycení tabulky registrační značky,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Technická kontrola

Připravovaná změna vyhlášky vyvolala diskuse se zástupci techniků STK o hodnocení závažnosti některých závad, případně o možnosti lidí je efektivně odstraňovat. Tímto způsobem podle předsedy Profesní komory STK Jiřího Rejmona úřad upustil od zvažovaného přísnějšího hodnocení koroze karoserie. 

„Neznám auto, zejména nákladní, které by nemělo alespoň jemnou korozi. To by jej majitel musel natřít těsně předtím, než by odjel na technickou kontrolu,“ uvedl Rejmon. Na korozi se tak bude přísněji hledět jen na vybraných místech, jako je například brzdové potrubí.

Naopak zpřísnění pravidel pro nakládání s celou řadou jiných „áčkových“ závad technici kvitují. „Pokud šofér přijede s tím, že mu nesvítí registrační značka a po dvou letech to nemá opravené, pak si opakovanou technickou do třiceti dnů svým způsobem zaslouží,“ dodal Rejmon.

Přísnější policisté na silnicích

Ojetiny jedou. Autobazary AAA loni zvýšily prodej na rekordních 86 000 vozů

Současně se zpřísněním hodnocení některých lehkých závad pohled do návrhu vyhlášky ukazuje, že úředníci z tabulky kontrolních úkonů při technických kontrolách vyřadili celou řadu marginálních vad. 

Jde o závady, které nemohou mít vliv na bezpečnost provozu, doposud se ale do protokolu o kontrole zapisují. Vypadly tak například závady v podobě ošoupaného potahu sedadla řidiče a spolujezdců, nebo podobné opotřebení bezpečnostních pásů, které ale nemá vliv na jejich funkci.

Spolu s pravidly pro techniky plánuje ministerstvo pozměnit i soubor kontrolních úkonů, které provádí dopravní policisté. Vyhodnocení nalezených nedostatků by pak mělo být podle návrhu stejně přísné jako u plánovaných technických kontrol, což ale komora techniků nepovažuje v některých případech za nejšťastnější řešení. 

Jako příklad uvádí zjištění úkapu oleje, které je považováno za nebezpečnou závadu a policista bude muset takovéto auto odstavit. Tím se ale podle Rejmona nepodaří nápravu zjednat dříve, protože majitel bude pro vozidlo muset objednat odtah.

„V případě uváděného příkladu rozhodně nechceme, aby vozidlo s­ takovouto závadou bylo připuštěno do provozu,“ vysvětluje Rejmon.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

Alpský sen se změnil v noční můru. Apartmán bych si už nekoupil, říká investor

Investice do apartmánu v rakouských Alpách slibovala stabilní výnos, vlastní místo pro dovolenou i bezstarostnou správu. Podnikatel Robert Žofka, který vlastní v Kaprunu dva, ale dnes mluví jinak. Po...

OBRAZEM: Může z něj být Air Force One. Jak to vypadá v luxusním katarském boeingu

Americký prezident Donald Trump se v Kataru chystá převzít Boeing 747-8 v luxusní úpravě, který by mu měl sloužit jako speciál Air Force One. Letadlu sice chybí mnohé bezpečnostní prvky, kterými je...

Hrozba pro energetiku? Američané našli v čínských solárech neznámá zařízení

Američtí energetici přehodnocují rizika, která představují zařízení vyrobená v Číně. V některých měničích napětí solárních panelů totiž našli neznámá komunikační zařízení. Agentuře Reuters to sdělili...

Příteli, choval jsem se k tobě dobře. V Indii vyrábět? To ne, sepsul Trump šéfa Applu

Americký prezident Donald Trump si nepřeje, aby americká společnost Apple vyráběla své produkty v Indii. Přiznal zároveň, že se kvůli tomu dostal do sporu s generálním ředitelem Applu Timem Cookem....

Průmysl Německa je na rozcestí. Kancléř mu chce ulevit, tepou ho klimatologové

Německá vláda pod vedením kancléře Friedricha Merze plánuje ulevit průmyslovým podnikům a snížit vysoké ceny energií. Ty již několik let narušují konkurenceschopnost německých firem a mnohé z nich i...

23. května 2025

ČEZ si vyzkoušel roli rejdaře. Poprvé jistil plavbu tankeru s plynem z Texasu

Premium

Do nizozemského Eemshavenu dorazil v polovině minulého týdne další tanker se zkapalněným zemním plynem LNG určeným pro český trh. Plovoucí terminál byl otevřen v září před třemi lety a dosud do něj...

23. května 2025

Žlutá nálepka znamená zadarmo. Tesco v Británii zkušebně rozdává potraviny

Společnost Tesco začala v polovině března zkušebně nabízet zákazníkům potraviny s prošlou dobou spotřeby na konci dne zdarma. Supermarket v některých svých menších prodejnách Express každý den po...

22. května 2025

Zlom na evropském trhu s elektromobily. Čínská BYD poprvé porazila Teslu

Čínská automobilka BYD prodala v Evropě v dubnu poprvé více elektromobilů než americká Tesla a dostala se mezi deset nejprodávanějších značek. Z jednotlivých automobilek skončila Škoda Auto v...

22. května 2025  19:37

Celní válku mezi USA a EU možná zachrání humři. Brusel slibuje dál jejich volný dovoz

Evropská unie je otevřena prodloužení dohody, která umožňuje bezcelní dovoz amerických humrů, uvedl ve čtvrtek list Financial Times s odvoláním na dva úředníky. Krok ze strany Unie je součástí...

22. května 2025  19:24

Většina firem vyhazuje miliardy korun ročně navíc za energie, ukázal průzkum

Většina českých firem zbytečně přeplácí za energie až miliardy korun ročně. Dodavatele a jejich tarify často vybírají nahodile nebo vůbec a nereagují na vývoj na trhu. Aktivně účty za energie řeší...

22. května 2025  19:02

Planeta přichází o lesy nejrychleji ve své historii. Na vině jsou ničivé požáry

Úbytek lesů na světě v roce 2024 překoná všechny rekordy, neboť planetu pustoší požáry způsobené změnou klimatu. Jen loni ubylo 6,7 milionu hektarů lesních porostů, číslo představuje 80procentní...

22. května 2025

GLOSA: Z(a)tracená nostalgie. Lunetic jsou zpět s novou skladbou Sdílej

Premium

Fenomén dívčích pokojíčků let devadesátých Lunetic vydal po čtrnácti letech novou skladbu Sdílej a rovnou k ní pořídil i video. Poměrně minimalistické a „dospělé“. Místo žánrového hopsání a...

22. května 2025  16:30

airBaltic spustily linku z Prahy do Vilniusu. Pikantní jména letadel zatím chybějí

Dopravce airBaltic zahájil pravidelné lety mezi Prahou a litevským Vilniusem. Nová linka bude v provozu dvakrát týdně, vždy ve čtvrtek a v sobotu, a doplní stávající spojení s Rigou. Společnost...

22. května 2025  14:40

Inspekce dostala od hygieny větší pravomoci. A hned začala zavírat restaurace

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) má od letošního roku větší pravomoci. Jako jediná kontroluje i tzv. společné stravování, tedy restaurace a bistra, které dříve částečně řešila...

22. května 2025  14:18

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Výdejní boxy pro balíky chybí ve více než čtvrtině malých obcí, uvádí průzkum

Výdejní boxy se staly nedílnou součástí měst. Mezi zákazníky e-shopů jsou oblíbené, jedná se o nejčastěji využívaný způsob doručení. Podle aktuálního průzkumu Nilesen Admosphere preferuje při online...

22. května 2025  12:47

Bavorský humor, nebo násilí na ženách? Pivovar vzbudil vášně svou reklamou

Značka Erdinger Weißbräu je již dlouhé roky synonymem pro německou pivní tradici i příslovečnou bavorskou radost ze života. Pivovar se však nyní dostal do potíží kvůli reklamnímu klipu, který vyvolal...

22. května 2025  11:38
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.