Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Soud podržel Uber. Zamítl návrh pražských taxislužeb na jeho okamžitý zákaz

  15:37
Okamžitý zákaz služby UberPop požadovalo sdružení několika pražských taxislužeb. Soudkyně pražského městského soudu žádost o předběžné opatření ale zamítla. Taxikáři se proti rozhodnutí plánují odvolat a zároveň připravují klasickou žalobu.
Záběr z únorové demonstrace taxikářů proti Uberu.

Záběr z únorové demonstrace taxikářů proti Uberu. | foto:  Petr Topič, MAFRA

S přibližně dvouletým zpožděním se pražské taxislužby po vzoru německých kolegů spojily ve snaze omezit fungování společnosti Uber, kterou považují za nekalou konkurenci.

A pod hlavičkou Sdružení pražských provozovatelů taxislužeb (SPPT) podaly předminulý týden prostřednictvím advokátní kanceláře Arzinger & Partneři k Městskému soudu v Praze návrh na předběžné opatření požadující okamžité pozastavení provozování služby UberPop.

Soudkyně Městského soudu v Praze ale v aktuálně doručeném odůvodnění žádost zamítla. Ve čtyřstránkovém dokumentu, který má redakce iDNES.cz k dispozici, argumentuje tím, že situace není třeba řešit prostřednictvím předběžného opatření.

„Účelem předběžného opatření je řešit jednání či situaci nastalou krátce před podáním návrhu na nařízení předběžného opatření, nikoli jednání či situaci trvající měsíce, ba dokonce léta,“ píše se v odůvodnění usnesení podepsaného předsedkyní soudního senátu Zuzanou Čížkovou s poukazem na to, že UberPop funguje v Praze už skoro dva roky.

„Soud je tudíž toho názoru, že není dán naléhavý zájem na nařízení předběžného opatření uvedeného ve výroku tohoto usnesení,“ dodává.

Advokát taxikářů: Odvoláme se a podáme i klasickou žalobu

Právní zástupce SPPT Jakub Svoboda rozhodnutí interpretuje jako uznání toho, že řešení problému má své místo právě před pražským soudem. A připravuje jak odvolání proti rozhodnutí, tak i klasickou žalobu.

„Jde o to, že v Česku působí firma, která poskytuje komerční osobní přepravu, ale ignoruje přitom regulace. Tím poškozuje trh, ostatní soutěžitele, řidiče i spotřebitele,“ zdůvodňuje Svoboda podání návrhu na předběžné opatření a zároveň i základ pro připravovanou žalobu.

Vzhledem k tomu, že o návrhu na předběžné opatření zástupci pražského Uberu nevěděli, nechtěli se k němu konkrétně vyjadřovat. „Je nám líto, když vidíme jakékoliv pokusy organizací, které reprezentují odvětví klasických taxi služeb, omezit právo spotřebitele na svobodný výběr a znemožnit rozvoj inovativních řešení,“ reagovala v obecnější rovině marketingová ředitelka pražského Uberu Barbora Polachová.

Na výtky, že nejen podle taxikářů, ale i českých úřadů porušují řidiči Uberu zákony, odpovídá tím, že „Uber podniká v souladu se směrnicí EU o službách informačních společnosti z roku 2000.“ A cituje například představitele polského antimonopolního úřadu, kteří se dříve Uberu zastali.

V Německu ale před dvěma roky vyústilo rozhodnutí soudu k tomu, že Uber nahradil službu UberPop - kterou provozují nelicencovaní taxikáři, jež podle úřadů porušují předpisy - službou UberTaxi (více jsme psali zde). Její řidiči splňují stejné požadavky jako klasičtí taxikáři a to se projevilo i do jejich cen.

Právě alespoň toho chtěla docílit skupina dispečinků, v jejímž čele jsou aktivní především lidé z Taxi Praha, Profesional Taxi a Modrý Anděl. Tedy taxislužeb, které se už dříve proti Uberu vymezovaly.

Dosud se úřady zabývaly jen řidiči

Iniciativa ze strany taxislužeb je prvním velkým českým pokusem odstavit přímo technologickou firmu Uber (konkrétně na v Nizozemsku zapsanou entitu Uber B.V.).

Ta předtím čelila pouze trestnímu oznámení ze strany pražského magistrátu za to, že jim blokováním přístupu platebních karet do aplikace znemožňuje kontrolu (více jsme psali zde). Touto záležitostí se ale nakonec soud nezabýval. Všechny další úřední zásahy - tedy kontroly, správní řízení a pokuty - už šly za jednotlivými přistiženými řidiči.

Taxikáři proti Uberu například demonstrovali už letos v únoru, kdy zablokovali magistrálu (čtěte zde). Uber ale jejich protestu využil a některé zákazníky jim ten den přebral.

8. února 2016

Přibližně od té doby ale čelil zvyšujícímu se tlaku. Například když se o pár dní později po delší době magistrátní úředníci vypravili na „šťáru”, našli pochybení u všech jedenácti kontrolovaných řidičů. A poslal je do přestupkového řízení, kde jim hrozí desetitisícové pokuty. To v komunitě řidičů Uberu vyvolalo obavy(více jsme psali zde).

V červnu si potom se středoevropským šéfem Uberu Robem Khazzamem vyměnila několik otevřených dopisů pražská primátorka Adriana Krnáčová. Požadovala v nich de facto to samé, jako nyní v návrhu na předběžné opatření taxikáři - aby Uber plnil stejné podmínky jako oni.

Konkurenci vadí řidiči bez licencí i levnější pojištění

Konkrétně úředníci vytýkají Uberu, že jejich řidiči nemají řádné označení (jméno a cenu na autě, střešní svítilnu) a vyhlášce či silničnímu zákonu odporuje i to, že jezdí bez certifikovaného taxametru (jeho funkci u Uberu plní mobilní aplikace). Dále úředníkům vadilo, že řidiči Uberu neměli žluté taxikářské průkazky a tedy ani nutnou zkoušku z místopisu.

To samé v návrhu napadali i žalující taxikáři. Dispečinky - ve starším rozhovoru pro iDNES.cz například šéf Modrého Anděla Robert Faltýnek - si potom v této souvislosti ještě stěžují na nerovné podmínky.

„Než uchazeč o práci řidiče u nás udělá všechny zkoušky u magistrátu, jsou to dva měsíce. Když přijde do Uberu, může jezdit prakticky hned. Tohle je neskutečná nerovnováha,” popsal.

Dalším problémem, na který profesionálové často upozorňovali bylo, že amatérští řidiči Uberu nemusí platit stejné pojištění, jako řidiči komerční přepravy, což jim opět snižuje náklady.

Spolujízda vs. alternativní taxikaření

Zástupci Uberu tradičně podobné výtky vyvraceli s tím, že nejsou taxislužba a tudíž se na ně tato „rigidní pravidla” nevztahují (argumentoval tak například Lokman Kuris, který má na starosti i Prahu). V reálu ale s pomocí mobilní aplikace řidiči vykonávají v podstatě stejnou činnost jako taxikáři.

Narozdíl od spolujízdy (jakou v Česku zprostředkovává třeba nástupce Jízdomatu BlaBlaCar) se řidič Uberu plně podřizuje poptávce zákazníka a podle ujetého času a kilometrů mu účtuje částku, která má ve výsledku přinést zisk jemu i původem kalifornské firmě (která si z celkové částky strhává čtvrtinu). Nejde tedy jen o příspěvek na benzin.

Spoluzakladatel aplikace Liftago Ondřej Krátký navíc ještě upozorňuje na to, že ačkoli Uber zakazuje svým řidičům používat taxametry nebo střešní svítilny, ve smlouvách, které s nimi uzavírá, po nich požaduje, aby provozovali svou činnost v souladu s předpisy. „To tedy v českém prostředí ale znamená právě dodržování podmínek pro taxikáře,“ vysvětluje.

Liftago není součástí sdružení, které podalo návrh na předběžné opatření, tentokrát ale s dispečery souhlasí. Ačkoli Liftago je služba (aplikace) z pohledu zákazníků podobná Uberu, liší se tím, že agreguje služba licencovaných taxikářů a ti tudíž jezdí z pohledu zákonů legálně.

„Stát nám pod hrozbou pokut zakazuje zbavovat se nepopulárního označení taxi i taxametrů. Nemůžeme využívat výhod, kterých Uber díky blokování úředních kontrol plně využívá. Liftago je plně legální a naše řidiče kontrolují úředníci v Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě každý den,“ dodává Krátký.

Na to, že Uber hraje podle jiných pravidel upozorňovali lidé z Liftaga už dříve i ministerstvo dopravy. „Úředníci nám doposud oficiální cestou nevysvětlili, jak to že nám za to, co tu Uber bez omezení běžně provozuje, hrozí obrovské pokuty,“ dodává.

Miliardy dolarů ze Silicon Valley i od Saúdů

Uber je firma založená v San Francisku v roce 2009. Odtud se rozšířila téměř do celého světa. Stejně rychle, jako pronikala na nové trhy tam - z podobných důvodů jako v Praze - narážela na legislativní problémy. V několika zemích - Německu, Španělsku a naposledy třeba v Maďarsku - tak byla úřady či soudy zakázána.

Na oplátku Uber zase tradičně rád upozorňuje na z jeho pohledu pozitivní příklady, kdy se s regulátory domluví na způsobu podnikání - například v Pobaltí.

Firma spoluzaložená a vedená Travisem Kalanickem nedávno také vybudovala lobbistický tým složený z bývalých vysoce postavených politiků v čele s někdejší eurokomisařkou (více zde).

Možná i díky tomu našel v červnu zastání u Evropské komise, která v doporučení radí členským zemím, aby fenomény tzv. sdílené ekonomiky nezakazovala, ale snažila se pro ně utvořit vhodná pravidla (psali jsme zde).

Další věcí, která činí mezinárodní spor Uberu s taxikáři a regulátory zajímavou, jsou miliardy dolarů, které do start-upu investovaly přední venture kapitálové fondy nebo naposledy třeba bohatí Saúdové.

Hodnota firmy založená na těchto investicích činí podle Wall Street Journal závratných 68 miliard dolarů, tedy víc než kterákoli jiná veřejně neobchodovatelná technologická firma. Pro srovnání, energetický gigant ČEZ má podle burzy aktuálně přibližně sedmkrát nižší hodnotu.

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednodušší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnou „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurace/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.

Autor:
  • Nejčtenější

Electro World se mění na Datart. Prodejny čistí sklady a ruší věrnostní program

Červnové schválení spojení dvou prodejců elektroniky jde do finále. Electro World se od podzimu již definitivně změní na Datart. V těchto dnech se nejen vyprodávají jeho skladové zásoby, ale...

17. července 2024

Autobusy na pražské Florenci budou muset pod zem. Přednost má vlak

Premium

Nástupiště autobusů v podzemí, na povrchu zastávka vlaku a nad nimi obchody a další komerční plochy. Tak by v příštích desetiletích mělo vypadat největší autobusové stanoviště v centru metropole –...

16. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pivovary sází na třetinkové lahve. Zákazníci preferují menší objem, tvrdí

Vedle zavedených třetinkových piv od importovaných značek jako Heineken nebo Corona se téměř ve všech obchodních řetězcích začaly objevovat také třetinkové láhve značek Prazdroj, Staropramen či...

11. července 2024

Platil za knihy a málem přišel o 70 tisíc. Podvodníci těží z nepozornosti

I platba na ověřeném e-shopu může skončit vybíleným účtem. Problémem bývá, když se klienti přihlašují do podvodného internetového bankovnictví, nebo když mají telefon či počítač už napaden hackerem....

13. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je rozhodnuto. Nové jaderné bloky bude v Česku stavět korejská KHNP

Největší zakázku v české historii získala korejská společnost KHNP. Vláda ve středu rozhodla o tom, že jí svěří výstavbu dvou nových jaderných bloků v jaderné elektrárně Dukovany. Zároveň podle...

17. července 2024  13:51,  aktualizováno  14:29

Jaderný tendr: Korejci podle vlády nedali Francii šanci, hlavně byli levnější

Korejská společnosti KHNP předčila v jaderném tendru na nové dukovanské bloky svého francouzského konkurenta EdF prakticky ve všech hodnocených kritériích. Tak to shodně po zasedání vlády oznámil...

17. července 2024

Přetáhnete stání zdarma? Zaplatíte i za něj. IKEA rázně řeší parkování

Obchodní centrum Homepark v Praze u obchodního domu IKEA na Zličíně zpoplatnilo další stání na svém parkovišti, kde často nechávali auta lidé dojíždějící do metropole. Těmto řidičům tak docházejí...

17. července 2024  15:14

Operátoři v Německu vypustí Huawei z páteřní sítě. Bez Číny se však neobejdou

Německo uzavřelo dohodu s poskytovateli telekomunikačních služeb o vyloučení čínských společností, jako je Huawei nebo ZTE, z jádrové části národní sítě 5G od roku 2029. Vláda nezměnila stávající...

17. července 2024  14:53

Je rozhodnuto. Nové jaderné bloky bude v Česku stavět korejská KHNP

Největší zakázku v české historii získala korejská společnost KHNP. Vláda ve středu rozhodla o tom, že jí svěří výstavbu dvou nových jaderných bloků v jaderné elektrárně Dukovany. Zároveň podle...

17. července 2024  13:51,  aktualizováno  14:29

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Rytmusovi shořelo auto na dálnici, podařilo se mu vyváznout bez zranění

Slovenský raper Rytmus (47) zveřejnil na Instagramu video hořícího vozu. Je to auto jeho manželky Jasminy Alagič (35),...