Po více než roce končí totiž spor mezi dopravci a SŽDC o cenách dopravní cesty za rok 2012. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že zdražení z loňského roku bylo neplatné, a potvrdilo tak rozhodnutí Drážního úřadu, na který se obrátili hlavně soukromí dopravci.
"Prohlášení o dráze (které řeší i ceny za použití dopravní cesty, pozn. redakce) musí být vydáno nejpozději 12 měsíců před okamžikem platnosti jízdního řádu, SŽDC vydala změnu prohlášení o dráze již v období platnosti jízdního řádu," řekla Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva dopravy. O zdražení rozhodla správa železnic pro loňský a část letošního roku.
Úřad bude vracet desítky milionů
SŽDC teď musí rozdíl mezi rokem 2012 a 2011 vrátit. Podle Jakuba Ptačinského z tiskového oddělení SŽDC úřad ještě přesnou částku nespočítal. "Předpokládaný dopad do hospodaření bude v řádu desítek milionů korun," řekl Ptačinský. Pozdní oznámení výše poplatků je chybou ještě bývalého vedení SŽDC, kterému tehdy šéfoval Pavel Habarta.
Dopravci rozhodnutí ministerstva vítají, současně se ale diví, proč vše trvalo tak dlouho. "Všichni se shodli, že zvýšení poplatků od ledna 2012 bylo protizákonné a neplatné. Úřady se však tři čtvrtě roku točily na formalitách a přehazovaly si odpovědnost. Tím, že stát nebyl schopen včas stanovit jasné ceny, znevýhodnil především svoji vlastní organizaci (SŽDC). Je s podivem, že stát není schopný určit regulované ceny ani do konce období, do kdy mají platit," řekl ředitel vnějších vztahů přepravní společnosti AWT Petr Jonák.
Nejdražší poplatky ve střední Evropě
Poplatky pro nákladní dopravce jsou na českých kolejích nejvyšší ve střední a východní Evropě. Tranzitní vlaky proto ČR objíždějí, i když by to přes české území měly výrazně kratší.
Obdobně řeší úřady i výši poplatků na letošní první pololetí. Od 1. července letošního roku bude platit nový ceník, ten už dopravci nenapadají, protože byl ohlášen včas. V létě by měly klesnout poplatky nákladním dopravcům, naopak zdraží jízda osobních vlaků.