Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Správa železnic přijme stovky nových lidí. Předtím léta propouštěla

  3:00aktualizováno  3:00
Do konce příštího roku přijmou železničáři 470 nových kolegů. Půjde zejména o zaměstnance, kteří dráhu v minulých letech opustili. Naopak mizet budou postupně výpravčí, vlaky mají totiž v budoucnu řídit jen dvě dispečerská centra. Hromadné propouštění však správa železnic nechystá.
Podle šéfa správní rady Vladimíra Novotného se nabírání bude týkat především odborných dělnických profesí. (Ilustrační snímek)

Podle šéfa správní rady Vladimíra Novotného se nabírání bude týkat především odborných dělnických profesí. (Ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Jeden z největších tuzemských státních zaměstnavatelů začne po letech znovu rozšiřovat počet svých zaměstnanců. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která spravuje většinu české železnice, chce do konce roku přijmout zhruba dvě stovky zaměstnanců. Nábor nových lidí už schválila správní rada státní organizace.

Naberte lidi, zavelela vláda

Ministerstvo práce na jaře zaúkolovalo státní a polostátní firmy, aby zaměstnaly víc pracovníků. Kabinet jim nabídl štědrý příspěvek, až 288 tisíc korun na hlavu.

Do konce roku 2015 by měla SŽDC rozšířit počet zaměstnanců o 469. „Jde hlavně o lidi do provozu, ne do kanceláří. S tím nemáme problém,“ říká náměstek ministra dopravy a člen správní rady SŽDC Milan Feranec.

Podle šéfa správní rady Vladimíra Novotného se nabírání bude týkat především odborných dělnických profesí. „Jde například o elektromontéry. Dokončuje se spousta investic a je potřeba, aby se o majetek měl kdo starat,“ uvedl Novotný. Zmíněných profesí se podle něj SŽDC zbavovala v době ministrování Víta Bárty. „Myslím, že bude těžké najít dostatek lidí,“ dodal Novotný.

Zaměstnanci stojí správu železnic šest miliard ročně

SŽDC bude nabírat zaměstnance poprvé po letech redukce jejich počtu. „Průběžně stavy lidí doplňujeme podle aktuální potřeby. Profese jsou průřezově všemi obory,“ prohlásil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle něj bude podnik při hledání pracovníků spolupracovat s úřady práce.

SŽDC odmítá, že by navyšování počtu zaměstnanců souviselo s bezpečností dráhy. A to i když by tomu nahrávala řada kontrolních závěrů Drážní inspekce, jež upozornila například na problémy s nedostatečnou údržbou tratí.

„Navyšování počtu zaměstnanců souvisí s potřebou zajistit čerpání zvýšeného přídělu finančních prostředků na modernizaci a provozuschopnost v příštím roce i v letech následujících,“ vysvětlil Ptačinský. Navíc je prý nutné se připravit na zvýšený počet odchodů do důchodu v příštích letech. „Příprava nových zaměstnanců je často časově náročná, proto se problematika začala řešit již nyní,“ uvedl Ptačinský.

Jen loni SŽDC na mzdách vyplatila šest miliard korun, což je v podstatě tolik, kolik podnik vybral na poplatcích za použití kolejí. Firma nyní zaměstnává 17 200 lidí, jejich počet by se však mohl rozrůst ještě z jiného důvodu.

Správa má koupit nádraží i s pracovníky

Podnik by totiž měl převzít zaměstnance Českých drah, kteří mají na starosti správu nádraží, protože nádraží od ČD koupí. Půjde řádově o stovky lidí. Dosud však není jasné, kdy se tak stane a kolik peněz za nádraží SŽDC zaplatí. Ministerstvo dopravy sice slibovalo přesun do konce letošního září, ale zatím se ani nerozhodlo, podle jaké metody se budou nádraží oceňovat.

Výpravčí nahradí počítače

Železničáři s plácačkami zůstanou jen na menších nádražích. Dispečerská centra v Praze a Přerově je nahradí do roku 2020.

Železničáře nicméně v příštích letech čeká snižování počtu zaměstnanců v jiných částech firmy. Důvodem je postupný přechod na takzvané dálkové řízení, kdy se bude provoz na většině tratí řídit ze dvou míst v republice: z Prahy a Přerova. Výrazně tak klesne potřeba výpravčích.

Technologická změna se postupně dotkne až dvou tisícovek lidí. Podle vedení má jít o přirozené odchody do důchodu, z části výpravčích se stanou dispečeři dálkového řízení. Nemělo by tak docházet k hromadnému propouštění. Zrušení výpravčích přinese jiný problém. Správce železnice má získat nádraží, ale na většině z nich výpravčí postupně vymizí. Bude se tedy muset najít někdo, kdo bude otevírat čekárnu nebo prodávat jízdenky, což přinese náklady navíc.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Koronavirus poslal mnohá letadla na „hřbitov“ v poušti. Stání je drahé

Přibližně 60 procent všech letadel po celém světě je v současné době uzemněno kvůli pandemii covid-19. Letecké...

Smartwings odmítly znárodnění, chtějí úvěr či záruku. Evropa je už dává

Aerolinky Smartwings odmítly, že by měly zájem na kapitálovém vstupu státu do firmy. O něm se v posledních dnech začalo...

České silnice otestují auta bez řidičů. Když obstojí zde, zvládnou všechno

Premium České vozovky se nabízejí vývojářům samořiditelných aut. Přehršle zákazů a příkazů, rušivé podněty okolí a další...

Lufthansu nedáme. Aerolinky dostanou od německé vlády devět miliard eur

Letecká společnost Lufthansa se s německou vládou rámcově dohodla na několikamiliardové státní pomoci. S odkazem na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz