Analýza: Proč bude jezdit do Brna i RegioJet a nezůstane monopol ČD

  15:12aktualizováno  15:12
Jedno z nejvíce očekávaných rozhodnutí na české železnici letošního roku je už definitivně potvrzené. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) přidělila tři páry vlaků mezi Prahou a Brnem RegioJetu, České dráhy uspěly se žádostí pouze o jeden pár spojů, o které se přely se soukromým dopravcem.

Nová lokomotiva Vectron se příští rok zřejmě objeví i na trasách v Česku. | foto: RegioJet

Rozhodnutí už vyvolává vlnu spekulací, zda SŽDC neustoupila velkému mediálnímu tlaku RegioJetu. Ve skutečnosti jí ale nic jiného nezbylo: hlavní je totiž materiál jménem Prohlášení o dráze, který rozhoduje, jak volit mezi dopravci v případě, že mají zájem o kapacitu na trati ve stejnou dobu.

Naplnění kapacity brněnského hlavního nádraží podle SŽDC neumožňuje v požadovaných časech vyhovět žádostem obou dopravců. Zákon o dráhách uvádí, že přednost mají ti dopravci, kteří jezdí v objednávce státu či kraje nebo provozují kombinovanou dopravu. To však nebyl příklad ani jednoho, i když se České dráhy pokusily z komerčních vlaků udělat vlaky veřejně objednané, a to za pomoci bývalého radního pro dopravu v Pardubickém kraji Jaromíra Duška(více čtěte zde).

RegioJet zkracuje vlaky, potřebuje vagony na nové spoje do Brna

V tu chvíli proto přichází na řadu poslední bod - přidělení podle Prohlášení o dráze. Rozsáhlý materiál aktualizovaný každý rok říká už jasněji, jakými kritérii se při přidělování spojů řídit v případě vlakové „remízy“.

Materiál stanovuje pořadí důležitosti. První je kapacita pro trasu, která je předem dohodnutá na mezinárodní konferenci jízdních řádů, druhý bod hovoří o tom, kdo požaduje větší rozsah drážní dopravy co do počtu vlaků.

Právě díky těmto bodům RegioJet kapacitu získal. Slovenská strana se totiž rozhodla přidělit kapacitu právě RegioJetu, čímž dostal RegioJet přednost. Stejně tak RegioJet chce jezdit s požadovanými vlaky každý den, České dráhy nechtěly jezdit v sobotu.

Konkrétní spoje

Spoj Praha - Brno - Bratislava s odjezdem z pražského hlavního nádraží v 15:19 a v opačném směru z Brna v 7:09 byl přidělen RegioJetu, protože dané spoje zajišťují dle objednávky dopravní obslužnost v mezinárodním rozsahu. Vlak s odjezdem z Prahy v 16:19 a v opačném směru z Brna hl. n. v 8:09 budou zajišťovat České dráhy, neboť dopravce RegioJet požádal o kapacitu pozdě.

Rychlíkový chaos. České dráhy odmítají uznávat jízdenky nové konkurence

Dále byla dopravci RegioJet přidělena trasa spoje z Prahy hl. n. v 17:19 do Starého Města u Uherského Hradiště a v opačném směru v 6:09 z brněnského hlavního nádraží. Rozhodovala četnost spojů, kdy dopravce RegioJet zažádal o kapacitu uvedených spojů denně a jedná se o větší rozsah dopravní obslužnosti.

Dopravci RegioJet byla také přidělena kapacita pro požadované trasy Praha – Brno – Bratislava s odjezdem z Prahy hl. n. v 7:19, z Brna hl. n. v 17:09. Českým drahám pak byla přidělena kapacita pro požadované trasy v 18:19 z Prahy hl. n., z Brna hl. n. v 15:09. „V těchto trasách však nedošlo ke kolizi žádostí obou dopravců,“ dodala mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

ČD na trase do Brna stále nejsilnější

České dráhy zatím nechtějí verdikt komentovat, s rozhodnutím se seznamují. V případě nesouhlasu se mohou obrátit na Drážní úřad. V případě nesouhlasu s rozhodnutím SŽDC mohou příslušní žadatelé požádat drážní správní úřad, kterým je Drážní úřad, o přezkoumání postupu při přidělování kapacity dráhy včetně jeho výsledků.

České dráhy budou ale na trase i nadále výrazně dominantním dopravcem: kromě každé hodiny, kdy jezdí railjety či vlaky EuroCity, ještě nabídku doplňují rychlíky Praha - Brno přes Pardubice či Havlíčkův Brod. Počet cestujících mezi Prahou a Brnem ve vlacích v posledních letech výrazně roste.

Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Airbus představil nový koncept letadla, design křídel čerpá z přírody

Koncept Airbus Bird of Prey, představený v červenci ve Velké Británii

Největší evropský výrobce letadel Airbus před několika dny představil svůj nejnovější koncept. Jmenuje se Bird of Prey...

Mana chce expandovat se svým "jídlem budoucnosti", shání miliardu

Velký boom za sebou mají nápoje Mana, v kartonovém obalu se vyrábí v Německu.

Její majitelé začínali v garáži, dnes zaměstnávají přes sedm desítek lidí. Řeč je o společnosti Heaven Labs, která pod...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Další z rubriky

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky, odmítli je zdražit

Chorvatská elektronická dálniční známka

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky od roku 2021 a zároveň odmítli návrh poslance ANO Martina Kolovratníka,...

British Airways ruší lety do Káhiry. Dokud si nebudou jisti bezpečností

Ilustrační snímek

Britské aerolinky British Airways ruší počínaje sobotou na sedm dní všechny své lety do egyptské Káhiry. Letecká...

Dopravce platí miliony za smrt Brita, který se vykláněl z vlaku. Málo ho varoval

ilustrační snímek

Britský dopravce Govia Thameslink Railway musí zaplatit pokutu milion liber (přes 28 milionů korun) za tragickou smrt...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz