Pražce a koleje seženeme, vy je dáte dohromady. SŽDC mění opravy tratí

  12:47aktualizováno  12:47
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) mění zásadním způsobem systém stavebních zakázek, za které ročně utrácí desítky miliard korun. Klíčové díly a součásti pro stavby nakoupí zvlášť a u stavařů bude poptávat jen práci. Změna má přinést zlevnění staveb. První dvě soutěže se týkají pražců a kolejnic.

Výměna výhybek v pražském metru. Vyproštění původního pražce | foto: Dopravní podnik Praha

SŽDC je dosud odkázána na to, zda si zhotovitel stavby materiál sežene a za jakou cenu - ta je pak součástí jeho celkové nabídky. Loni správce kolejí poznal odvrácenou stránku tohoto systému: společnost Klement, která měla opravit trať ze Šumperku do Hanušovic, nesehnala včas u dodavatelů materiál a ze stavby musela odejít, aniž něco opravila. Vlaky tak zbytečně několik měsíců na trati nejezdily, přičemž cestující čeká výluka opět letos. To by se s centrálně zajištěným nákupem nemělo stát.

„Vzhledem k očekávaným objemům předpokládáme zlevnění jednotlivých poptávaných prvků. Budeme moci garantovat jednotnost a kvalitu použitých materiálů a zamezíme podobným případům, jako byla loňská spolupráce s firmou Klement,“ tvrdí mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

SŽDC už vypsalo soutěže na rámcové smlouvy například na nákup kolejnic nebo betonových pražců, ale v plánu je vypsat tyto soutěže i pro samotné investice. Smlouvy by měly platit dva roky.

Certifikace na pražce má jediná firma

V případě pražců půjde ale nejspíš o soutěž s předem jasným vítězem. Díly na českou železnici musí mít certifikace, ale v řadě případů je má jen jediná firma. Betonové pražce například v tuzemsku dodává jen společnost ŽPSV Uherský Ostroh patřící španělské skupině OHL. „Třeba právě tento model bude tím rozhodujícím důvodem k větší aktivitě dodavatelů a změně současného stavu,“ říká Ptačinský.

Fotogalerie

Problém s monopolním postavením jediné firmy se týká i dalších dílů na železnici. Na ministerstvu dopravy a v SŽDC loni vznikl rozsáhlý materiál, který monopoly popisuje, ale zatím se příliš nezměnilo. Důvodem je i to, že schvalování pro českou železnici trvá dlouho a objemy jednotlivých zakázek nejsou pro zahraniční výrobce atraktivní. Rámcové smlouvy by to mohly změnit. Plány na centrální nákup přicházejí po rekordním investičním roku.

Loni SŽDC prostavěla přes 40 miliard korun, letos je rozpočet výrazně skromnější. I tak čeká cestující opět řada výluk. V pondělí například vypukne více než tříměsíční nepřetržitá výluka kvůli modernizaci tratě mezi Hradcem Králové a Jaroměří, kde vlaky nahradí autobusy. U státních zakázek nejsou centrální nákupy příliš obvyklé, využívají se zatím například u energií či plynu, v případě silničářů se tak kupuje sůl na zimní posyp.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Najdete na iDNES.cz