Syn bývalého výrobce paštik Hamé spouští vlaky Leo Express

  3:12aktualizováno  3:12
Do dvou let vyjedou na železnici vlaky Leoše Novotného mladšího. Soupravy, které po svém majiteli ponesou jméno Leo Express, budou vozit cestující na trati mezi Prahou a Ostravou. Syn bývalého majitele Hamé věří, že uspěje v konkurenci Českých drah i vlaků RegioJet Radima Jančury.

Leoš Novotný mladší věří, že v konkurenci uspěje. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

"Vidím v železnici velkou perspektivu. Chceme nabídnout kvalitní vlaky, které na koleje přilákají nové cestující jezdící dosud auty nebo autobusy," komentoval Leoš Novotný v rozhovoru pro MF DNES vytvoření společnosti Rapid Express. Projekt vyjde zhruba na 1,5 miliardy korun.

Novotný přišel na nápad podnikat na železnici díky častým pobytům v cizině, kde poznal různé koncepty soukromých vlaků i to, jak fungují. "Říkal jsem si, proč něco takového nemůže vzniknout u nás?"

Pětadvacetiletý podnikatel mluví sedmi jazyky. Podle něj projekt Leo Express nekopíruje žádného konkrétního dopravce, avšak vezme si to nejlepší od více společností na trhu. Věří, že železnice má velký potenciál. "Ve srovnání s jinými zeměmi u nás lidé jezdí vlakem ještě málo," míní Novotný.

Soukromí dopravci mají šanci

Bývalý šéf Českých drah Emanuel Šíp je přesvědčen, že soukromí dopravci mají na trati z Prahy do Ostravy šanci. "Všechny analýzy a propočty to ukazují. Je to trať, kde je vlak rychlejší než auto, navíc mají soukromí dopravci výrazně nižší režijní náklady než České dráhy," vypočítává Šíp.

Vstupu do nedotované železniční dopravy už několik let formálně nic nebrání, přesto jsou jediným komerčním projektem na české železnici osobní vlaky mezi Libercem a Žitavou společnosti RailTransport. Ty navíc letos končí.

Stát chce však vstup konkurence ještě usnadnit. Ministerstvo dopravy zruší od půlky prosince Českým drahám dotace na vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity. Celkem půjde zhruba o čtvrt miliardy a dráhy tím přijdou o konkurenční výhodu v podobě dotace. "Je to typ dopravy, na kterou by si měly umět vydělat samy," uvedl náměstek ministra dopravy Martin Sýkora.

Novotného Rapid Express už má vlaky objednané a začínají se vyrábět. Bude to celkem pět pětivozových souprav Stadler Flirt. Ve špičkách mají jezdit dvě soupravy spojené s celkovou kapacitou 480 lidí. Tento typ vlaků byl původně určen pro příměstskou dopravu, Rapid Expres si jej nechává postavit na míru podle svých požadavků. Novotný o nových vlacích mluví jako o švýcarských mercedesech.

"Lokomotivy? Ty jsou zastaralé"

Novotný nemá obavy ani o to, že by lidem název vlaku, který využívá jeho křestní jméno, evokoval jméno erotického časopisu Leo.

Ceník ani jízdní řád nemá zatím firma postavený. Už teď je však část trati mezi Prahou a Ostravou značně vytížená. Třeba vlaky InterCity budou muset od nového jízdního řádu před Prahou na chvíli zastavit a pustit před sebe pendolino.

Dřív vyráběl paštiky, teď kupuje vlaky

Syn bývalého majitele Hamé rozjíždí dráhy

I když se nabízí srovnání s konkurenčním projektem RegioJet, rozdílů mezi oběma společnostmi je několik. Nejen v tom, že Novotný o vlacích dlouho dopředu nemluví, aniž by nějaké měl objednané.

Vlaky nepotáhne jako u RegioJetu lokomotiva, ale souprava bude mít dva řídicí vozy, takže se nebude muset na konečné složitě přepřahat. "Lokomotivy jsou staromódní koncept, souprava nám vychází investičně i provozně výhodněji," říká Novotný. Podle něj například soupravy lépe zrychlují nebo je možné začít brzdit později než s lokomotivou a vagony.

Expres mezi Prahou a Ostravou má být pro Novotného pilotním projektem, firma analyzuje i nasazení vlaků na jiné tratě u nás i v okolních zemích. Pokud stát skutečně vypíše soutěž na provoz dotovaných rychlíků, chce se do ní také přihlásit.

Projekt Novotný financuje částečně z peněz otce Leoše Novotného staršího, který dříve vlastnil potravinářský kolos Hamé, částečně z peněz dalších investorů pod firmou Aakon Capital. Jejich jména tají. Další peníze poskytly banky.

Aakon má podle něj investovanou zhruba miliardu korun v různých projektech po celém světě. "Vlaky jsou dlouhodobější projekt, návratnost je spočítaná na sedm až deset let," dodal.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Rýn vysychá. Evropská dopravní tepna se možná stane nesplavnou

Náklad na řece Rýn v Kolíně nad Rýnem, Německo (28. listopadu 2018)

Rýn, jedna z nejdelších evropských řek a důležitá přepravní tepna pro mnoho různých druhů zboží, již možná brzy nebude...

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Najdete na iDNES.cz