Syn bývalého výrobce paštik Hamé spouští vlaky Leo Express

  3:12aktualizováno  3:12
Do dvou let vyjedou na železnici vlaky Leoše Novotného mladšího. Soupravy, které po svém majiteli ponesou jméno Leo Express, budou vozit cestující na trati mezi Prahou a Ostravou. Syn bývalého majitele Hamé věří, že uspěje v konkurenci Českých drah i vlaků RegioJet Radima Jančury.

Leoš Novotný mladší věří, že v konkurenci uspěje. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

"Vidím v železnici velkou perspektivu. Chceme nabídnout kvalitní vlaky, které na koleje přilákají nové cestující jezdící dosud auty nebo autobusy," komentoval Leoš Novotný v rozhovoru pro MF DNES vytvoření společnosti Rapid Express. Projekt vyjde zhruba na 1,5 miliardy korun.

Novotný přišel na nápad podnikat na železnici díky častým pobytům v cizině, kde poznal různé koncepty soukromých vlaků i to, jak fungují. "Říkal jsem si, proč něco takového nemůže vzniknout u nás?"

Pětadvacetiletý podnikatel mluví sedmi jazyky. Podle něj projekt Leo Express nekopíruje žádného konkrétního dopravce, avšak vezme si to nejlepší od více společností na trhu. Věří, že železnice má velký potenciál. "Ve srovnání s jinými zeměmi u nás lidé jezdí vlakem ještě málo," míní Novotný.

Soukromí dopravci mají šanci

Bývalý šéf Českých drah Emanuel Šíp je přesvědčen, že soukromí dopravci mají na trati z Prahy do Ostravy šanci. "Všechny analýzy a propočty to ukazují. Je to trať, kde je vlak rychlejší než auto, navíc mají soukromí dopravci výrazně nižší režijní náklady než České dráhy," vypočítává Šíp.

Vstupu do nedotované železniční dopravy už několik let formálně nic nebrání, přesto jsou jediným komerčním projektem na české železnici osobní vlaky mezi Libercem a Žitavou společnosti RailTransport. Ty navíc letos končí.

Stát chce však vstup konkurence ještě usnadnit. Ministerstvo dopravy zruší od půlky prosince Českým drahám dotace na vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity. Celkem půjde zhruba o čtvrt miliardy a dráhy tím přijdou o konkurenční výhodu v podobě dotace. "Je to typ dopravy, na kterou by si měly umět vydělat samy," uvedl náměstek ministra dopravy Martin Sýkora.

Novotného Rapid Express už má vlaky objednané a začínají se vyrábět. Bude to celkem pět pětivozových souprav Stadler Flirt. Ve špičkách mají jezdit dvě soupravy spojené s celkovou kapacitou 480 lidí. Tento typ vlaků byl původně určen pro příměstskou dopravu, Rapid Expres si jej nechává postavit na míru podle svých požadavků. Novotný o nových vlacích mluví jako o švýcarských mercedesech.

"Lokomotivy? Ty jsou zastaralé"

Novotný nemá obavy ani o to, že by lidem název vlaku, který využívá jeho křestní jméno, evokoval jméno erotického časopisu Leo.

Ceník ani jízdní řád nemá zatím firma postavený. Už teď je však část trati mezi Prahou a Ostravou značně vytížená. Třeba vlaky InterCity budou muset od nového jízdního řádu před Prahou na chvíli zastavit a pustit před sebe pendolino.

Dřív vyráběl paštiky, teď kupuje vlaky

Syn bývalého majitele Hamé rozjíždí dráhy

I když se nabízí srovnání s konkurenčním projektem RegioJet, rozdílů mezi oběma společnostmi je několik. Nejen v tom, že Novotný o vlacích dlouho dopředu nemluví, aniž by nějaké měl objednané.

Vlaky nepotáhne jako u RegioJetu lokomotiva, ale souprava bude mít dva řídicí vozy, takže se nebude muset na konečné složitě přepřahat. "Lokomotivy jsou staromódní koncept, souprava nám vychází investičně i provozně výhodněji," říká Novotný. Podle něj například soupravy lépe zrychlují nebo je možné začít brzdit později než s lokomotivou a vagony.

Expres mezi Prahou a Ostravou má být pro Novotného pilotním projektem, firma analyzuje i nasazení vlaků na jiné tratě u nás i v okolních zemích. Pokud stát skutečně vypíše soutěž na provoz dotovaných rychlíků, chce se do ní také přihlásit.

Projekt Novotný financuje částečně z peněz otce Leoše Novotného staršího, který dříve vlastnil potravinářský kolos Hamé, částečně z peněz dalších investorů pod firmou Aakon Capital. Jejich jména tají. Další peníze poskytly banky.

Aakon má podle něj investovanou zhruba miliardu korun v různých projektech po celém světě. "Vlaky jsou dlouhodobější projekt, návratnost je spočítaná na sedm až deset let," dodal.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

V Evropě bude třeba sto nových spaloven, říká král odpadů

Jean-Marc Boursier, topmanažer skupiny Suez pro oblast recyklace a přepracování...

Podle Jeana-Marca Boursiera ze skupiny Suez se evropské odpadářské společnosti budou muset ze skládek rychle...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Další z rubriky

Místo autem e-koloběžkou. Uber rozšiřuje své služby v Praze

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách (12. října 2018)

Od pondělí nabízí společnost Uber v Praze novou možnost přepravy - odvoz elektrickou koloběžkou. Integrace koloběžek...

Sucho ochromilo říční dopravu. Lépe jen tak nebude, možná za deset let

V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek...

Ministerstvo pro místní rozvoj a resort dopravy se definitivně rozhodly vzdát se evropských dotací pro projekty...

British Airways hrozí obří pokuta. Letecké společnosti unikla data klientů

Airbus A320-200 společnosti British Airways.

Britská letecká společnost British Airways čelí pokutě ve výši 183 milionů liber (5 210 milionů korun) za to, že z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz