V Česku tvoří auta této kategorie zatím pětinu prodaných vozů. Jde o nejrychleji rostoucí segment, v Evropě prodeje těchto vozů rostly o pětinu, což je třikrát rychleji než celý trh.
Vyplývá to z dat o prodejích podle jednotlivých segmentů osobních aut a modelů, která zveřejnila společnost JATO Dynamics. Podle dat se tržní podíl SUV za pět let zdvojnásobil.
Až do roku 2015 trvala na evropském trhu s auty nadvláda segmentu B, tedy malých aut. Ten loni sice rostl, ale méně než celý trh. Nejvíce loni na rostoucím trhu ztratily minivozy a vozy kategorie MPV.
SUV už věří většina automobilek a snaží se rozšiřovat i nabídku jednotlivých modelů. I proto je nabídka relativně roztříštěná a pouze dva modely - Nissan Qashqai a Renault Captur - se dostaly do desítky nejprodávanějších modelů.
„Je to velkou konkurencí v tomto segmentu,“ vysvětluje Felipe Munoz z JATO Dynamics.
Větší pohodlí i pocit bezpečí
Mezi nejprodávanějšími modely nenajdete z kategorie SUV žádná velká auta do terénu, ale spíše menší vozy, které si řidiči kupují spíše kvůli většímu pohodlí při nástupu do auta i většímu pocitu bezpečí. Téměř polovina všech prodaných SUV je z kategorie SUV-C, tedy kompaktní vozy typu Qashqai.
To, že si SUV nepořizují lidé kvůli jízdě v terénu, dokazuje i fakt, že například v Česku netvoří prodeje SUV s pohonem čtyř kol ani padesát procent.
Žebříčku nejprodávanějších vozů vévodí jinak stále automobilová „klasika“. Volkswagen Golf, v první desítce se umístila i Škoda Octavia, fabia skončila devatenáctá.
Na SUV sází i české automobilky. Škoda Auto kvůli SUV obětovala model Roomster, který vyráběla v Kvasinách, aby zde mohla vyrábět nový vůz Seat Ateca a Škoda Kodiaq. Zpětně se toto rozhodnutí ukazuje jako dobré - zatímco SUV rostou, vozy MPV, kam roomster spadal, ztrácejí.
Nejrychleji rostoucím vozem v segmentu SUV v loňském roce byl model Hyundai Tucson, klíčový vůz pro nošovickou továrnu.
Vozy SUV nezažívají boom jen v Evropě, stojí na nich například i trh v USA, kde společně s tradičními pick-upy tvoří 63 procent celého trhu.
Model | Počet prodaných vozů (2016) | Meziroční nárůst /pokles prodeje v % |
---|---|---|
Volkswagen Golf | 492 952 | -7,8 |
Renault Clio | 315 115 | +3,0 |
Volkswagen Polo | 308 561 | +1,9 |
Ford Fiesta | 300 528 | -4,4 |
Opel Corsa | 264 844 | -1,9 |
Opel Astra | 253 483 | +29,6 |
Peugeot 208 | 249 047 | +8,0 |
Nissan Qashqai | 234 340 | +0,9 |
Škoda Octavia | 230 255 | +5,6 |
Renault Captur | 217 105 | +11,1 |
Ford Focus | 214 435 | -8,5 |
Volkswagen Passat | 208 575 | -8,4 |
Peugeot 308 | 195 653 | -9,1 |
Toyota Yaris | 193 969 | +5,2 |
Fiat Panda | 191 617 | +10,5 |
Audi A3 | 190 660 | -4,5 |
Fiat 500 | 183 730 | +1,8 |
Volkswagen Tiguan | 180 198 | +21,3 |
Škoda Fabia | 177 301 | +9,8 |
Mercedes-Benz C-Class | 176 551 | +1,8 |
zdroj: JATO Dynamics