Most už nestačí. Dánsko a Švédsko má spojit metro pod průlivem

  19:29aktualizováno  19:29
Pod průlivem Öresund mezi Dánskem a Švédskem by mohlo jezdit metro. Podle plánů by mělo spojovat dánskou Kodaň a třetí nejlidnatější švédské město Malmö. Podzemní dráha by mohla zrychlit dopravu mezi oběma zeměmi. Metro mezi Kodaní a Malmö by mohlo být vybudováno do roku 2035.

Dánskou Kodaň a švédské město Malmö by kromě povrchové železniční a silniční dopravy mohlo spojovat i podzemní metro. | foto: Jakub Pokorný, MF DNES

Dopravní spojení by zajistilo další pracovní místa, rychlejší transport a investiční potenciál, uvedli v pondělí starostové obou měst na tiskové konferenci. Metro by jezdilo každou minutu a půl a cesta by trvala 23 minut, což je zhruba o polovinu méně času než cesta zabere přes most nad úžinou Öresund, uvedl švédský server The Local.

Fotogalerie

„O realizaci plánů ohledně metra v oblasti Öresund spojující Malmö a Kodaň sním už asi šest nebo sedm let,“ řekl kodaňský starosta Frank Jensen.

„Metro má strategický význam pro nejžhavější obchodní trh v severní Evropě,“ řekla starostka Malmö Katrin Stjernfeldt Jammehová. 

Byla proto zřízena poradní skupina z významných dánských i švédských obchodníků a expertů, kteří budou společně pracovat na plánech projektu. Náklady na výstavbu by se podle odhadů mohly vyšplhat na 30 miliard dánských korun (v přepočtu asi 104 miliard Kč).

Dvoupatrový most přes průliv Öresund je nejdelším mostem na světě spojujícím dvě země, samotný most je 7 845 metrů dlouhý. Je také nejdelším mostem, který se dá přejet autem i vlakem. Spojit země v průlivu mezi Baltským a Severním mořem se podařilo na přelomu tisíciletí. 

Výstavba trvala pět let, daňoví poplatníci obou států mohli tehdy sledovat probíhající stavbu minutu po minutě díky čtyřem webovým kamerám, které celkové dění dokumentovaly. Ještě před tím, než se most oficiálně otevřel, po něm v červnu v roce 2000 běželo 79 tisíc běžců v rámci půlmaratonu Bridge Run.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Najdete na iDNES.cz