Obří loď v Suezském průplavu se podařilo uvolnit. Provoz nadále blokuje

  • 56
Suezský průplav v Egyptě zablokovala v úterý obří nákladní loď, která najela na jihu průplavu na mělčinu. Po několika hodinách byla ve středu uvolněna a podle správy průplavu už neblokuje vodní trasu napříč. Na místo bylo vysláno osm vlečných člunů, které plavidlo o délce 400 metrů a šířce 59 metrů pomáhaly vyprostit.

Na uvolnění ocelového kolosu čekalo mnoho lodí které uvízly za zablokovanou částí průplavu. První z nich je už podle agentury Reuters v pohybu. Správa Suezu oznámila, že by provoz měl být brzy obnoven. Svědci už potvrdili, že se první ze zablokovaných plavidel začalo pohybovat.

Webová stránka Vesselfinder, která sleduje pohyb lodí, uvedla, že na jižní a severní straně průplavu se zastavilo 210 plavidel a čekala na povolení k proplutí. Jsou mezi nimi i ropné tankery a analytici spočítali, že odklon trasy od Suezu by znamenal 15denní zpoždění.

S délkou 400 metrů a šířkou 59 metrů patří kontejnerová loď Ever Given mezi největší nákladní plavidla na světě.  Může přepravovat přibližně 20 tisíc kontejnerů najednou.

Plavidlo registrované v Panamě mířilo z Číny do nizozemského přístavu Rotterdam. V úterý ráno kolem 6:40 uvázlo severně od Suezského průplavu a brání v proplouvání jednou z nejrušnějších vodních cest na světě. 

Operátor, jímž je tchajwanská společnost Evergreen Marine, uvedla, že příčinou mohl být silný vítr a také prachová bouře. Podle společnosti narazil na náklad tyčící se do výše mrakodrapu prudký poryv větru a způsobil odklon od trasy. Loď plula v konvoji a ocitla se bez elektrického proudu. Všichni členové posádky jsou v pořádku a není hlášen ani únik závadných látek do moře.

Suezský průplav spojující Středozemní a Rudé moře je přitom jednou z nejrušnějších vodních cest na světě.  Loni jím proplulo téměř 19 tisíc lodí, tedy v průměru zhruba padesát plavidel za den. Podle CNBC tudy proudí asi deset procent světového obchodu. 

Událost nejspíš bude mít neblahý vliv na globální námořní dopravu, která se už nyní potýká s dílčími zádrhely a zpožděními kvůli pandemii koronaviru. „Každý den uzavření kanálu znamená, že kontejnerové lodě a tankery do Evropy nedováží jídlo, palivo, výrobky. Podobně se z Evropy nevyváží na Dálný východ,“ komentuje situaci pro agenturu AP obchodní námořník Salvatore R. Mercogliano.

S podobnou situací se Suezský průplav již potýkal. V roce 2004 zde na tři dny uvízl ropný tanker Tropic Brilliance. Loď se podařilo vystrnadit tím, že se z ní odčerpalo 25 tisíc tun ropy. V roce 2017 zde uvízla loď hongkongské logistické firmy poté, co narazila na mělčinu. Remorkérům se v tomto případě podařilo situaci vyřešit během pár hodin.

Suezský průplav spojuje Středozemní a Rudé moře a loni jím proplulo téměř 19 000 lodí, tedy v průměru 51,5 plavidla za den. Trasa měří 193 kilometrů a slouží od roku 1869. Zaručuje nejrychlejší spojení mezi Asií a Evropou, spojuje Rudé moře se Středozemním. Prochází jí 12 procent objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje.

,