Vyhláška, kterou chce ministerstvo dopravy zaběhlý systém změnit, je v meziresortním připomínkovém řízení. Stát chce zrušením slev ušetřit přes 200 milionů korun (více čtěte zde).
"Přestože se jedná o opatření, které bude určitě vůči řadě obyvatel asociální, dokážeme si ho představit a i nadále bude Student Agency a RegioJet slevy studentům a dětem poskytovat - a to ze svého," slíbil zachování slev mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.
Provozovatel žlutých autobusů a vlaků se však zároveň bojí v případě rušení slev zvýhodnění dotovaných dopravců. Kompenzace na slevy jsou totiž u nich součástí dotací. Student Agency už varovala, že by to zvýhodnilo zejména České dráhy. Firma by v takovém případě žalovala stát za náhradu škody.
"Studenti jsou naše důležitá cílová skupina a slevu určitě budeme chtít zachovat. V jaké výši, to je zatím předčasné říkat," říká majitel Leo Express Leoš Novotný.
Se zachováním slev počítá také dopravce Eurolines, který provozuje autobusy například mezi Prahou, Brnem, Hradcem Králové, Plzní nebo Ústím nad Labem. "Zatím neuvažujeme o tom, že bychom studentské slevy zrušili. Počkáme, jak dopadnou jednání o vyhlášce," řekla marketingová ředitelka firmy Petra Lauermannová.
Na železniční lince mezi Prahou a Ostravou by o nějakou formu slevy nepřišli ani cestující Českých drah. "Jsme národní dopravce, a proto se stejně jako v případě slev pro důchodce budeme i v případě zrušení dotovaných slev pro studenty snažit vytvořit vlastní nabídky," řekl mluvčí drah Radek Joklík.
Liberecký dopravce by slevy snížil
Výše slev bude hodně záležet i na tom, o jaký spoj se bude jednat. Například v Libereckém kraji bude u regionálních autobusů, které si objednává kraj, záležet čistě na rozhodnutí kraje. Dopravci dostávají peníze za ujeté kilometry, tržby patří kraji.
Jiné to však bude u spojů mimo objednávku kraje, což jsou obvykle dálkové linky. Podle ředitele ČSAD Liberec Jana Konopáska není možné, pokud nová vyhláška vstoupí v platnost, aby se na takových spojích udrželo studentské jízdné na současné úrovni. "Dojde buď k dorovnání na cenu běžného jízdného, nebo snížení slevy. Jinak není možné jezdit," říká Konopásek.