"Nechceme se do tohoto projektu pouštět, dokud nebudou jasně dané podmínky na trhu," vysvětluje ústup od vlaku nazývaného HighJet Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency pro železniční dopravu.
Firmě například vadí, že ministerstvo dopravy dotuje i některé dálkové vlaky Euro a InterCity, které jezdí i na trase mezi Prahou a Ostravou a které České dráhy dříve provozovaly bez dotací.
"Není tak jasné, jak bude vypadat nabídka dotovaných spojů za několik let, a v takových podmínkách je těžké vytvářet jasný byznys plán," dodává Schmidt. Firma již měla vybraného výrobce vlaku, několikrát také představila jeho vizualizaci.
Student Agency se namísto luxusních vlaků chce zaměřit na dopravu, kterou ze svých rozpočtů podporují kraje a stát. Do konce týdne odevzdá nabídku do soutěže na provoz osobních vlaků v Libereckém kraji, vedení dopravce sonduje možnosti vypsání tendrů také v dalších krajích.
Ještě lukrativnější by pro soukromé dopravce bylo provozování dotovaných rychlíků. Ministerstvo dopravy u nich platí ve srovnání s kraji zhruba dvojnásobnou dotaci na jeden kilometr. "Regionální doprava je skutečně podfinancována, u dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí Českým drahám," uvedl Schmidt.
Ministerstvo dopravy se však zatím k vypsání soutěže na provozování dálkových vlaků nechystá. "Ministři Bendl i Slamečka deklarovali, že mají zájem, aby na železnici vstoupili konkurenti, zatím se ale nedá říct, že by k vypsání tendrů došlo třeba už letos na podzim," řekl mluvčí úřadu Martin Kupka.
Ministerstvo naopak plánovalo uzavřít desetiletý kontrakt na provoz rychlíků s Českými drahami, aby dopravci umožnilo nakoupit modernější vlaky. Návrh smlouvy ale odmítlo ministerstvo financí. "Kontrakt by neznamenal monopol Českých drah, ze smlouvy by bylo možné ubírat jednotlivé tratě či oblasti a tam vypisovat výběrová řízení," tvrdí Kupka.