Takzvaná optimalizace trati mezi Černošicemi a pražským Smíchovem, kterou za 3,1 miliardy korun provede sdružení firem Eurovia CS, Strabag Rail, GJV Praha a Elektrizace železnic Praha, zrychlí cestu mezi Prahou a Berounem o dvě minuty. „Týkat se to bude jen rychlíků a expresů, zastávkové vlaky budou i nadále jezdit stejně dlouho,“ uvedla mluvčí správy železnic Nela Friebová.
Na trase sice dojde ke zvýšení rychlosti na 100 až 130 kilometrů v hodině pro běžné vlaky a na 120 až 140 km/h pro naklápěcí soupravy, spoje ji však v nejbližších letech po plánovaném dokončení stavby v září 2021 ještě nebudou moci využít. Až do zavedení celoevropského zabezpečovacího systému ETCS totiž bude maximální rychlost vlaků omezena stokilometrovou rychlostí.
Přestavba úseku mezi Smíchovským nádražím a Černošicemi je první fází obnovy trati v údolí Berounky. Celá trať by měla bát hotová do roku 2027, kdy se dojezdová doba mezi Prahou a Berounem zkrátí o deset minut.
Zkrácení dojezdové doby je možné očekávat od i druhé stavby, pro kterou dnes SŽDC vybrala zhotovitele. Modernizace trati mezi Šakvicemi a Hustopečemi u Brna usnadní cestování tím, že na trase z Hustopečí do centra Brna nebude nutné přestupovat. Stavbu za 1,6 miliardy korun zadala správa železnic sdružení Subterra, OHL ŽS, FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a Elektrizace železnic Praha.