Pro dopravní resort jde o druhou významnou zakázku, kterou mu během května antimonopolní úřad zatím nepravomocně zrušil.
První je mnohamiliardový tendr na správu mýtného systému, ve kterém ministerstvo vybralo jako vítěze sdružení společností SkyToll a CzechToll, za kterým stojí investiční skupina PPF Petra Kellnera. Proti zrušení mýtného tendru připravuje ministerstvo dopravy rozklad, stejný postup zvolí i jeho podřízená organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v případě nyní zrušeného tendru na dostavbu dálnice.
Kolem vodních zdrojů se nesmí stavět, dálnice D35 ale dostane výjimku |
Důvodem pro zrušení tendru má být v celku banální pochybení při předávání informací od státního investora k účastníkům soutěže. Během jejího průběhu se uchazeči doptávali na doplňující informace, které ředitelství jednotlivým soutěžícím rozeslalo. V tomto dokumentu se však změnila příloha, na což ŘSD údajně uchazeče v hlavním materiálu dostatečně neupozornilo.
„Osobně si myslím, že je to hodně přísný výklad, na druhou stranu jde o pravomoc Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl MF DNES generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Důvodem zrušení podle něj bylo to, že se ÚOHS domníval, že tím mohlo dojít ke zmatení účastníků soutěže.
„Tento úsek by l jedním z těch, pro které se vyjednávala v Evropské unii výjimka, aby se nemusel opakovat proces posuzování dopadu na životní prostředí EIA. Do jakého světla nás to teď bude stavět, když jej nejsme schopní ani pořádně vysoutěžit,“ uvedl poslanec za ANO a pardubický zastupitel Martin Kolovratník. Úplné zrušení tendru by podle něj znamenalo zhruba roční zpoždění celého projektu. Pokud se tak stane, bude po ŘSD požadovat analýzu, proč tendr nevyšel, včetně návrhu řešení.
Nejvýhodnější nabídka byla od italsko–tureckého konsorcia
O úsek „Opatovice - Časy“ se ucházelo osm zájemců, o sousední úsek „Časy - Ostrov“, který ŘSD soutěží souběžně, se přihlásilo sedm uchazečů. Nejvýhodnější nabídku na úsek dálnice D35 "Opatovice - Časy“ podalo italsko–turecké konsorcium Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret. Za 12,6 kilometru silnice požadovalo 2,88 miliardy korun, což je asi 60 procent předpokládané ceny odhadnuté projektantem.
Antimonopolní úřad se zabývá i druhým úsekem z Časů do Ostrova. V něm se ale podle Kroupy podobný problém nevyskytuje. Ředitelství silnic v něm ale ze zmíněných sedmi uchazečů dva vyloučilo.
Dálnice D35 má vést přes Čechy na Moravu a být dopravní alternativou frekventované dálnice D1. V Pardubickém kraji naváže na třípatrovou křižovatku v Opatovicích nad Labem, povede směrem na Vysoké Mýto, Litomyšl a dál na Moravu.
Výstavba dálnic byla tématem Rozstřelu (03/2018)