Levnější varianta počítá s cenou 17,4 miliardy korun, dražší varianta, na které má vzniknout trojice tunelů v délce dohromady přes pět kilometrů, vychází na 38,2 miliardy korun. Na pondělním veřejném projednání nicméně levnější varianta podporu ze strany okolních obcí neměla. „Tunelová varianta bude mít lepší propustnost krajinou, bude mít výhodnější podmínky v oblasti výskytu škodlivých látek v ovzduší pro tunelovou variantu jsme i proto, že bude mít výhodnější hlukové podmínky,“ uvedl Jiří Vintiška, starosta městské části Praha - Čakovice.
V podobném duchu se vyjádřili i ostatní starostové s obměnami různých požadavků. Například zástupci Vinoře a Satalic požadovali výstavbu zemních valů i v úsecích, které nebudou přímo v tunelu. Vypuštění plánované mimoúrovňové křižovatky v oblasti Vinoře pak požadovala sousední obec Podolanka.
Dokončení částí Pražského okruhu budou provázet žaloby, řekl mluvčí dostavby![]() |
Podle investora, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, jsou tunelová i zahloubená varianta posuzovány jako rovnocenné a mají své výhody a nevýhody. Zatímco tunelová varianta je výhodnější z hlediska průchodnosti krajinou a vnímání lidí, varianta v zářezu je výhodnější pro kvalitu podzemních i povrchových vod.
„Jakákoliv stavba tunelu má negativní dopady, vidíme to na stavbě v Českých Budějovicích,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na obchvatu Českých Budějovic narazili silničáři na problém s podzemní vodou, které si vyžádaly náklady navíc v řádu stovek milionů korun a prodloužení výstavby o zhruba tři roky.
„Během výstavby je tunelová varianta mnohem mně příznivá, protože zejména v místě přechodu pod úrovní potoků je v podstatě destruktivní pro ty potoky. Nicméně po uvedení do provozu umožňuje tunelová varianta obnovit původní poměry a z dlouhodobějšího hlediska je možné jí hodnotit jako příznivější řešení,“ shrnula za zpracovatele dokumentace Ilona Plevová.
Pražský okruh dnes končí mezi Černým Mostem a Satalicemi, na začátku mladoboleslavské dálnice D10. Obě varianty jeho pokračování počítají s tím, že trasa povede severním směrem mezi Vinoří a Radonicemi a okolo Přezletic se stočí doleva směrem k Třeboradicím. Dálnici D8 na Ústí nad Labem pak překoná u Březiněvsi, odkud by měl navazovat další úsek okruhu, který povede přes Vltavu do Suchdola.