Dálnici do Písku postaví soukromník, spravovat ji bude 25 let

  11:21aktualizováno  11:21
Dálnici D4 od Příbrami do jihočeského Písku postaví soukromý investor, který ji bude následně 25 let spravovat. Ministerstvo dopravy v pondělí vyhlásilo výběrové řízení na takzvaného koncesionáře, který v rámci takzvaného PPP projektu zastoupí při dostavbě této komunikace státního investora, Ředitelství silnic a dálnic.

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami | foto: ŘSD

V Česku jde o první projekt výstavby dopravní infrastruktury, při jehož financování spolupracuje veřejný a soukromý sektor.

Pokud výběr koncesionáře půjde podle plánu, mělo by se začít stavět do dvou let, předpokládá ministerstvo dopravy. Dostavba dálnice D4 je pilotním projektem, který – pokud se povede – bude sloužit jako příklad pro další veřejné stavby financované z peněz soukromého investora.

„V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravovat na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň třicet kilometrů a získáme platné územní rozhodnutí. V úvahu přichází například D35 nebo D6,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Smyslem PPP projektů je přenechat výstavbu včetně všech nákladů soukromému investorovi, který bude provoz na komunikaci zajišťovat i po dokončení stavby. Od státu za to bude pobírat předem dohodnutou odměnu. Stát tak nebude muset na výstavbu použít vlastní peníze. 

Vizualizace dostavby dálnice D4 u Příbrami

Od systému si Ředitelství silnic a dálnic rovněž slibuje, že soukromý správce dokáže efektivněji ohlídat kvalitu stavebních prací než státní úředníci. Nevýhodou je však náročné a doposud nevyzkoušené výběrové řízení na vhodného investora, se kterým bude ministerstvu dopravy pomáhat sdružení České spořitelny a společností White&Case a Obermeyer Helika

Stát předpokládá, že za výstavbu a čtvrt století dlouhou správu této dálnice, utratí přibližně 25 miliard korun. Konečnou cenu však určí až soutěž. Do ní se mohu zájemci hlásit do druhého července. Následně ministerští úředníci vyhodnotí zkušenosti jednotlivých uchazečů. Z nich vyberou čtyři uchazeče, kteří mají s PPP (Public- Private - Partnership) největší zkušenosti. S nimi pak bude stát dál vyjednávat o ceně a dalších podrobnostech zakázky, uvedlo ministerstvo.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Najdete na iDNES.cz