Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

  14:01aktualizováno  14:01
Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo dopravy čtyři ze sedmi uchazečů. Na začátku příštího roku s nimi zahájí soutěžní jednání. Vítěz zakázky začne na své náklady dálnici budovat v roce 2020 a po dokončení ji bude dalších 25 let provozovat.

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami | foto: ŘSD

Podmínky kvalifikačního kola podle ministerstva dopravy nejlépe splnilo francouzské sdružení tvořené společnostmi VINCI Highways, VINCI Concessiones a Meridiam Investments. Druhým postupujícím je německo-rakouské sdružení tvořené společnostmi Strabag a Hochtief. Třetím  je konsorcium Porr, Macquarie Corporate Holdings, Obrascon Huarte a francouzské Egis Projects. Posledním postupujícím je pak mezinárodní sdružení DIF Infra 5 Participations, Acciona Concessiones a investičního fondu John Laing Investments.

Dokončení dálnice D4 má být prvním projektem, na kterém se má v praxi vyzkoušet využití možnosti financování dopravní výstavby s přispěním soukromého kapitálu. Dopravní resort s myšlenkou přenechat část dopravní výstavby soukromníkům koketuje dlouhodobě, zatím ale z plánů a koncepcí na využití takzvaných PPP projektů (z anglického Private Public Partnership) nevzešel jediný kilometr nové dálnice nebo železniční trati.

Smyslem PPP projektů je přenechat výstavbu včetně všech nákladů soukromému investorovi, který bude provoz na komunikaci zajišťovat i po dokončení stavby. Od státu za to bude pobírat předem dohodnutou odměnu. 

Zájem o miliardovou dostavbu dálnice D4 mají téměř všechny velké firmy

Stát tak nebude muset na výstavbu použít vlastní peníze.

Přestože podle ministerstva dopravy splnili zadávací kritéria všichni uchazeči, pravidla soutěže dopředu počítala s omezením jejich počtu právě na nejvýše čtyři firmy a sdružení. Mimo tento vybraný okruh tak skončilo sdružení vedené tureckou společností IC İçtaş İnşaat Sanayi, španělská FCC Concessiones a Pan- Mediterranean Egineering Company z Izraele.

Stát předpokládá, že za výstavbu a čtvrt století dlouhou správu této dálnice, utratí přibližně 25 miliard korun. Konečnou cenu však určí až druhé kolo soutěže, ve kterém zbývající čtveřice uchazečů přeloží své cenové nabídky.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Najdete na iDNES.cz