(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Nabídka do dvou obálek. Nejnižší cena už výhru státní zakázky nezaručí

  • 55
Resort dopravy chce skončit s praxí, kdy veřejné státní zakázky na stavbu silnic a železnic vyhrávají pouze nejlacinější nabídky. V řadě případů je totiž už dnes o zadání zakázky rozhodnuto okamžitě po rozlepení obálek a překontrolování nabídnutých cen. Pro úředníky proto ministerstvo připravilo manuál, jak mezi nabídkami poznat tu nejvýhodnější i v situaci, kdy není nutně nejlevnější.

Ministerstvo vrací do rozhodování o přidělování státních zakázek možnost subjektivního hodnocení a počítá s možností, že pro některé zakázky budou soutěžící firmy předkládat více než jednu obálku.

Nyní u většiny zakázek na stavbu nových dálnic a další dopravní infrastruktury rozhoduje cena z devíti desetin, zbývajících deset procent hodnocení tvoří délka záruční doby. Tu ale zpravidla všechny firmy garantují na desetileté období, takže toto kritérium prakticky odpadá. Nyní ministerská komise posvětila zavedení systému, který umožní například stanovit pevnou cenu a zakázku přidělit podle kvalitativních kritérií.

Plusové body budou moci firmy získat například za zkušenost týmu, který bude na zakázce pracovat. Zde je podle nové metodiky prostor i pro subjektivní hodnocení, uchazeč v něm může argumentovat například tím, že v minulosti postavil nějakou mimořádně výjimečnou stavbu.

Jak se rozhoduje o­ vítězích tendrů?

  • Novostavby
    Nabídková cena 90 % bodů
    Délka záruční doby 10 %
  • Opravy a rekonstrukce
    Nabídková cena 70–80 %
    Rychlost stavebních prací 20–30 %
  • Projekční práce
    Nabídková cena 60 %
    Zkušenost týmu 40 %

Hodnocení testované na výstavbě mimoúrovňové křižovatky D46 u Olšan na Prostějovsku:
Nabídková cena stavby 70 % bodů
Délka omezení dálničního provozu 22 %
Délka uzavření silnice III/ 5707, která dálnici kříží 8 %

Pro případy, kdy budou součástí hodnocení subjektivní kritéria, navrhuje ministerstvo předkládat dvě obálky. První má jako doposud obsahovat počitatelná kritéria, jako je požadovaná cena stavby. Ve druhé obálce pak uchazeč popíše důvody, proč by měl investor na základě subjektivního hodnocení vybrat právě jeho návrh.

Tyto důvody mohou mít podobu nabídnutí lepšího technického řešení stavby. Dokument konkrétně hovoří například o­ dodání nadstandardních materiálů nebo o rychlejším vybudování stavby, případně jejím menším dopadu na životní prostředí. V tomto případě jde o návrhy na snížení emisí škodlivin při stavbě, omezení hluku, vibrací nebo o navržení nejvhodnějších objízdných tras.

Otestují to na mostech

Nový způsob přidělování zakázek by se mohl začít široce používat od příštího roku. Nejprve jej ale státní investorské organizace prověří na vybraném okruhu menších veřejných zakázek. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybraly jako pilotní projekty především zakázky na opravy mostů.

„SŽDC nyní uvažuje o výběru pilotního projektu pro ověření vhodnosti některých kvalitativních hodnotících kritérií v rámci veřejné zakázky na rekonstrukci mostu na osmdesátém­kilometru trati Lovosice – Česká Lípa,“ uvedl mluvčí správce železnic Marek Illiaš.

Jde o most o délce 95 metrů. Očekávané náklady dosahují 35 milionů korun a oprava by se měla uskutečnit mezi květnem a říjnem příštího roku.

Spolu s pravidly umožňujícími vybírat zhotovitele podle kvality vzniká v resortu materiál, který umožňuje výběrovým komisím snáze vyřazovat nabídky s podnákladovou cenou. Za tu se podle připravované metodiky považují ty, které jsou bez hodnověrného odůvodnění o­ více než 30 procent lacinější, než je předpokládaná cena stanovená projektantem.Na silniční infrastruktuře pak plánuje Ředitelství silnic a dálnic metodiku zkoušet na rekonstrukci mostu na silnici I/27 kousek od obce Gerlova Huť, uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Jde o úsek mezi hraničním přechodem v Železné Rudě a­Klatovy.

„Hodnota 70 procent byla doporučena odborníky v oblasti oceňování dopravních staveb na základě zkušeností,“ uvedl Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, který má financování oprav na starosti.