Středa 2. prosince 2020, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 2. prosince 2020 Blanka

Dopravní resort šetří. Zvažuje zrušení fondu, který platí silnice i koleje

  0:03
Desítky miliard korun, které tečou do staveb přes Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), možná bude fond v roce 2022 rozdělovat naposledy. Ministr Vladimír Kremlík uvažuje o zrušení této platební agentury, která financuje stavbu dálnic i železnic. Důvodem jsou úspory.

Stavba dálnice. Ilustrační snímek. | foto: archiv obecního úřadu

Po změně kompetencí ve vedení resortu dopravy se ministr zaměřil na způsob, jakým se v Česku rozdělují peníze na výstavbu a opravy silnic či železnic.

„Případné rušení SFDI je jedna z věcí, kterou se pan ministr Kremlík vážně zabývá,“ řekla MF DNES mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Jakým způsobem se budou rozdělovat peníze na stavbu nových dálnic nebo rychlostních tratí bez fondu, je podle ní jeden z hlavních úkolů nedávno vzniklé pracovní skupiny.

S kolika penězi SFDI hospodaří? (v mld. Kč)

  • výběr silniční a spotřební daně z paliv 14,8
  • výběr z dálničních známek 5,6
  • výběr kamionového mýtného 12,5
  • dotaze z českého rozpočtu 37,3
  • evropské dotace 17,1

CELKEM: 87,3

Pramen: návrh rozpočtu SFDI na rok 2020

Skupinu ministr založil primárně kvůli tomu, aby posoudila další možnosti, jak několikanásobně zintenzivnit tuzemskou dopravní výstavbu. Zvláště když se očekává, že jednak budou klesat dotace z Evropské unie a zároveň bude i zpomalovat ekonomika země.

Nejrazantnější změnou, která je podle informací MF DNES na stole, je plán prakticky vynechat dopravní resort z procesu financování liniových staveb. Rozdělování peněz by tak mělo pod kontrolou přímo ministerstvo financí.

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza takový návrh nepovažuje za šťastný. „Při vší úctě k ministerstvu financí, tento resort je zodpovědný za celkový rozpočet, ale nemá takový přehled o výstavbě jako úředníci ministerstva dopravy,“ uvedl Nouza.

Prosazování dopravních projektů by pravděpodobně bylo mnohem těžší než dnes. Na druhou stranu by ale odpadly každoroční tahanice mezi oběma resorty o výši rozpočtu na dopravní stavby.

Budou si muset půjčovat

Omezit tradiční každoroční přetahování o miliardy korun se resort dopravy snažil už dříve tím, že by část příspěvku z rozpočtu vyměnil za vyšší podíl na výběrech daní spojených s motorismem. Výběry spotřební daně z paliv a maziv nebo ze silniční daně se totiž dají několik let dopředu daleko lépe odhadnout než ekonomická situace země, a tedy ochota státní kasy přispívat jednotlivým resortům na investice. Nyní zpět do dopravy z těchto daní směřuje zhruba devět procent vybrané částky. Ministerstvo v předchozích letech opakovaně žádalo o zvýšení těchto peněz alespoň na padesát procent a tento požadavek se v souvislosti s rušením dopravního fondu opět objevuje.

Součástí plánu na kompletní přestavbu financování dopravní výstavby je rovněž převod státních silničářů z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na akciovou společnost. Současná státní rozpočtová organizace totiž může pracovat pouze s penězi, které jí přitečou ze státní kasy právě přes dopravní fond.

Transformace ŘSD, kterou ministr Kremlík stanovil jako jednu ze svých priorit, by státním silničářům umožnila financovat opravy a výstavbu silnic a dálnic z úvěrů. Zbývá ale vyřešit otázku, zda a za jakých podmínek na ŘSD převést státní majetek v podobě dálniční sítě.

Masivní úvěry jsou ale zřejmě cestou, kterou bude muset resort dopravy zvolit, pokud se nechce vzdát ambice dokončení dálniční sítě do deseti let a zahájení výstavby vysokorychlostních tratí. Cenu za tyto projekty úřad vyčíslil na zhruba dva biliony korun a tvoří velkou část takzvaného národního investičního plánu. Ten obsahuje zhruba 17 tisíc projektů, které chce hnutí ANO do roku 2030 uskutečnit. Pokud totiž nebude chtít slevit, přijdou na zhruba 3,45 bilionu korun, což představuje téměř čtyři státní rozpočty.

Podívejte se, jak se testují nová svodidla, která se instalují na české silnice:

18. října 2019

  • Nejčtenější

Koruna vůči euru posiluje nejvíc za 12 let, zlevní nákupy ze zahraničí

Koruna posiluje proti euru nejvíce od června 2008. Od začátku listopadu posílila z 27,18 Kč/EUR na 26,16 Kč za euro,...

Letos bez šance, zlobí se zákazníci. Ikea nestíhá nápor online objednávek

Švédská nábytkářská firma Ikea je v probíhající druhé vlně pandemie nemoci covid-19 na hraně svých kapacit. Počet...

Nepřijatelné, demoverze za 300 milionů, kritizují nefunkční Havlíčkův e-shop

Politici se strefují do čerstvě spuštěného e-shopu s dálničními známkami, které v něm lidé mohli kupovat od úterý, ale...

Lepší ve čtvrtek než za týden, reagují podnikatelé. Pohlreich už tomu nevěří

Restaurace, obchody i služby mohou od čtvrtka otevřít. Vláda rozhodla o přechodu Česka do 3. stupně protiepidemického...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Panika se přesouvá z jídla na vánoční stromky. Češi je kupují jako nikdy

Vánoční stromky rychle mizí z pouličních stánků. Více než týden po otevření prodejci i pěstitelé hlásí téměř panické...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Šéfa Českých drah nejspíš čeká odvolání. Havlíček chce schopnější vedení

Vedení Českých drah (ČD) čekají podle serverů Zdopravy.cz a Lidovky.cz další personální změny. Současného předsedu...

Rošáda v Českých drahách dostává konkrétní obrysy, ČD Cargo má vést Tóth

Novým šéfem nákladního železničního dopravce ČD Cargo by se měl stát jeho dosavadní výkonný ředitel Tomáš Tóth....

Jeden lístek ve všech vlacích. Na železnici začne platit jednotná jízdenka

Premium Jeden lístek bude platit ve všech vlacích. Přichází novinka, na kterou se dlouho čekalo. Systém jednotné jízdenky,...

E-shop s dálničními známkami první den spadl, nefungoval do odpoledne

Ráno odstartoval prodej digitálních dálničních známek. Systém měl ale rozsáhlé výpadky. Znovu funkční byl až kolem 16....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Tři nemoci, které ohrožují mladé lidi s hektickým životem

Začínají často nenápadně, ale jejich následky mohou být fatální. Nemoci, které mladým lidem mohou vzít i život. Prvotní...