Pátek 29. května 2020, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 29. května 2020 Maxmilián, Maxim

Česko je rekordmanem v utrácení za značky. Přeplatilo miliardu

  8:30aktualizováno  8:30
Čtrnáctiletý kontrakt na výrobu „espézetek“ se chýlí ke konci. Teprve teď se ukazuje, jak to bylo pro stát drahé. Stát přeplatil nejméně miliardu korun, ukazují nabídky firem v aktuální soutěži. Česko je tak rekordmanem v utrácení za značky. Lukrativní byznys pro soukromou firmu Hicon zajistila vláda Miloše Zemana.

Pro Hicon jsou dopravní značky mimořádně lukrativní byznys. Smlouva byla podepsána v roce 2002 ještě za dob vlády tehdejšího premiéra Miloše Zemana, kdy resort dopravy vedl Jaromír Schling. Kontrakt na 12 milionů značek za 2,3 miliardy korun nemá ve světě obdoby. | foto: koláž iDNES.cz

Je to dobrá i špatná zpráva současně. Pokud se podaří ministerstvu dopravy dosoutěžit dodávky registračních značek na auta, ušetří ročně desítky milionů korun. To je ta lepší zpráva. Jenže díky nabídkám čtyř firem v soutěži už současně ví, kolik peněz zbytečně vyhodilo kvůli kontraktu uzavřenému v roce 2002. Jde nejméně o miliardu.

Čtrnáct let starý kontrakt s firmou Hicon na dodávku značek spěje ke konci. Na třetí pokus se dodavatele pokouší vysoutěžit ministerstvo dopravy a zatím se dostalo nejdál.

Hodnotící komise v úterý označila jako vítěze tendru na značku firmu Security Paper Mill, která výrobu jedné značky nabídla státu v průměru za 45 korun (více čtěte zde).

Stávající dodavatel, který nakonec nepodal nabídku, dosud v průměru dodává značky za 77 korun, ještě před třemi lety si dokonce účtoval více než stokorunu. Jenže to, zda stát nakonec ušetří, nebo ne, nebude mít nejspíše v rukách ministerstvo dopravy, ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, kam se Hicon velice pravděpodobně obrátí.

Miliardy odešly za Zemana

Ten se přitom dostal k zakázce nepříliš známým způsobem, který kritizoval v minulosti i Nejvyšší kontrolní úřad. Smlouva byla podepsána v roce 2002 ještě za dob vlády tehdejšího premiéra Miloše Zemana, kdy resort dopravy vedl Jaromír Schling. Kontrakt na 12 milionů značek za 2,3 miliardy korun nemá ve světě obdoby. Nejen počtem značek, ale i fakturovanou cenou.

Vysoký počet značek způsobil, že stát nemohl smlouvu vypovědět, i když věděl, že je předražená.

Hicon státu dodával značky už v roce 2002, podle závěru NKÚ mu stát dlužil na konci roku 204 milionů Kč.

Jak se v posledních letech dařilo společnosti Hicon

Jak se v posledních letech dařilo společnosti Hicon

„Důvodem byl nedostatek prostředků na krytí výdajů na dopravněsprávní agendy, které byly počátkem roku 2002 převedeny na ministerstvo dopravy z ministerstva vnitra,“ uvádí kontrolní závěr.

Ministerstvo proto uzavřelo s Hiconem smlouvu o vzájemné spolupráci, podle které uhradil stát veškeré náklady (úroky z úvěru, poplatky za vyhodnocení, obstarání a správu úvěru) v souvislosti s bankovním úvěrem ve výši 378 milionů Kč, který si společnost za účelem financování výroby objednaných značek vzala. „Výše úvěru byla neopodstatněná.

Dodávky registračních značek za rok 2002 v objemu 353 mil. Kč byly o 25 mil. Kč nižší než výše úvěru. Ministerstvo dopravy nemělo k dispozici ani bilanci potřeb registračních značek,“ konstatovali kontroloři. Stát se opakovaně pokoušel nevýhodné smlouvy zbavit, úředníci ministerstva však selhali a dvě soutěže museli zrušit. Poslední tendr zatím vypadá nadějně, čtyři účastníci nepodali žádné námitky.

Z každé koruny zisk 63 haléřů

Pro Hicon jsou registrační značky mimořádně lukrativní byznys. Teprve na začátku letošního roku dal do sbírky listin výsledky za minulé roky, které ukazují, že firma má z každé koruny tržeb přes šedesát haléřů zisku. Například v roce 2013 firma dosáhla tržeb 167,6 milionu korun a zisku před zdaněním 106,5 milionu. Z každé koruny tržeb tak firma měla 63 haléřů. O rok dříve byl zisk výrazně nižší, ale ovlivnily ho výrazně vyšší mzdové náklady na dva jednatele a současně majitele firmy: Roman Holomek a Jiří Palínek si vyplatili celkem 105 milionů korun.

Stát přitom už za značky Hiconu zaplatil 3,5 miliardy korun. Při srovnání s cenou, které dosáhl stát v soutěži nyní, je tak jasné, že stát za plechy zaplatil o miliardu až miliardu a půl více, než musel. I přes snížení ceny jde stále o dobrý byznys a Hicon proto dělá vše, aby se u smlouvy udržel co nejdéle.

Jednatel firmy Roman Holomek dokonce poprvé promluvil s médii: v týdeníku Euro si postěžoval, jak je soutěž špatná. Na dotazy MF DNES firma neodpověděla.

Holomek s Palínkem mezitím svůj byznys se státem rozšířili. Mají například firmu Hicon – dopravní značení či Značky Praha, která dodává hlavně pro Ředitelství silnic a dálnic. Zástupci vedení Hiconu byli i v podnikatelské delegaci při Zemanově návštěvě Francie.

Autor:
  • Nejčtenější

Bonus dostanou i malá s. r. o. Příště se na vás vyse..m, řekla ČSSD Schillerová

Poslanci schválili vládní návrh zákona o kompenzačním bonusu pro společníky malých společností s ručením omezeným....

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Koronavirus poslal mnohá letadla na „hřbitov“ v poušti. Stání je drahé

Přibližně 60 procent všech letadel po celém světě je v současné době uzemněno kvůli pandemii covid-19. Letecké...

Další cestovka ruší zájezdy na léto. Lidem místo nich pošle vouchery.

Další z velkých tuzemských cestovních kanceláří se rozhodla zrušit zájezdy na léto. Lidé, kteří mají zakoupené zájezdy...

Vrátit peníze za zrušený let? Nejpomaleji si v tom vede Ryanair

Téměř 85 procent britských zákazníků, kteří požadovali vrácení peněz za zrušený let od letecké společnosti Ryanair,...

Aerolinky, které žádají pomoc, jsou jako na cracku. Není třeba, říká Ryanair

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair se ostře opírají do konkurence. Kritizují to, že kvůli pandemii žádají své...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz