Výhybky nebo pražce od jediné firmy. Ťok chce ukončit monopoly na dráze

  5:00aktualizováno  5:00
Mimořádně výnosný byznys několika vyvolených firem s dodávkami různých dílů pro železniční stavby skončí. Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty připravily poprvé zásadní materiál, v kterém ukazují, že díly za miliardy korun ročně mohou na českou železnici dodávat jen monopolní dodavatelé.

Ilustrační foto. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

„Monopolní dodavatele na železnici vnímám jako velký problém. SŽDC dostala za úkol připravit materiál, jak změnit monopolní stav u některých částí železnice,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Materiál bude projednávat ministerstvo a SŽDC na veřejném zasedání v pondělí, úřad ho už zveřejnil i na svých stránkách. Dá se přitom očekávat velmi ostrá diskuze: monopolizace české železnice se nelíbí čím dál více firmám. Zvláště v době,  kdy na dráhy proudí rekordní objem investic a k nim se nemohou všichni dostat.

Podle materiálu je monopol například na betonové pražce, které dodává v Česku pouze společnost ŽPSV Uherský Ostroh. Z firmy se španělskými majiteli přišel na SŽDC současný náměstek pro modernizaci Mojmír Nejezchleb. O certifikaci betonových pražců se podle SŽDC snaží také například Skanska.  

Monopol je podle SŽDC také například u výhybek, ty na českou železnici dodává pouze společnosti DT - Výhybkárna Prostějov nebo její slovenská dcera. Bez konkurence jsou také Třinecké železárny u drobného kolejiva, což jsou například kolejnicové spojky či tuhé svěrky. Podobnou exkluzivitu má Šroubárna Kyjov s upevňovadly. 

Mobilní signál mohl dodat pouze Kapsch, připustila SŽDC

SŽDC také v materiálu přiznala, že do soutěží na pokrytí železnice signálem GSM-R se nemohl přihlásit nikdo jiný, než Kapsch. Dříve to přitom vytrvale odmítala. „Aby mohlo vzniknout plnohodnotné konkurenční prostředí v úrovni výrobců, musí některý z dodavatelů dodat na vlastní náklady v rámci soutěže vyhlášené SŽDC samostatný BSC kontrolér základnových stanic včetně dohledového pracoviště,“ uvádí se v materiálu. SŽDC přitom dříve kritiku za zakázky na GSM-R vytrvale odmítala, nakonec ale poslední dva velké tendry zrušila. 

V seznamu monopolních dodavatelů je například i polská společnost Tens spólka, která dodává na českou železnici zařízení pro diagnostiku jedoucích vozidel. 

Podle SŽDC se nedá porovnat, o kolik stojí díly od monopolních dodavatelů více, než kdyby si stavební firmy mohly vybírat od více dodavatelů. „Ceny nejsou srovnatelné jednoduchým způsobem – jedná se buď o komponenty s nestejnými užitnými vlastnostmi a jiným technickým a technologickým provedením nebo o komponenty, které jsou součástí schválených systémů a musejí být s nimi plně kompatibilní. Pouze velmi omezený sortiment výrobků je do českého prostředí přímo a bez úprav aplikovatelný,“ dodal mluvčí SŽDC Marek Illiaš. 

Monopol je i v projektování

Podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu není ale materiál úplný, chybí v něm například faktický monopol na projektování v režii firem patřící pod Sudop Group a také nejsou uvedeny dalekosáhlé dopady monopolu společnosti AŽD Praha v oblasti zabezpečovacího zařízení.

„Kvůli neexistenci neutrálního rozhraní nejde propojit dálkové řízení od AŽD například se stavědly od jiných firem nebo může být problém u budoucích dodávek evropského zabezpečovacího systému, pokud by nebyl v režii AŽD,“ dodal Šlegr. Podle něj monopol AŽD nemotivuje k technickému pokroku.

SŽDC v materiálu nepřímo přiznává, že z plánů na rozboření monopolů není nadšená. „Z provozního hlediska není vždy výhodou, aby v jednotlivých železničních stanicích, na jednotlivých tratích, v obvodech jednotlivých udržujících jednotek se nacházely součásti dráhy od různých výrobců, které mají odlišné požadavky na údržbu nebo náhradní díly,“ uvedla v materiálu. 

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Najdete na iDNES.cz