Stát za některé rychlíky zaplatí třikrát více než dosud

  11:08aktualizováno  11:08
Ministerstvo dopravy čeká výrazný skok v platbách za rychlíky mezi Plzní a Mostem a Pardubicemi a Libercem. Místo 56 korun za kilometr zaplatí Českým drahám 127 korun. Drahám totiž skončila pro ně nevýhodná smlouva z roku 2006, do které se samy dostaly svojí snahou zabránit vstupu konkurence na trh.

Ilustrační foto. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Nově uzavřené roční smlouvy na provozování rychlíků na obou tratích zveřejnilo Ministerstvo dopravy ve středu na svých stránkách. Vyplývá z nich, že za každý kilometr rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi zaplatí stát Českým drahám 127 korun, dosud platí 56 korun. Na trati by měly jezdit stejné soupravy jako dosud. Ministerstvo bude jejich provoz stát 132 milionů korun. 

Podobný skok čeká ministerstvo v platbách i na trati Plzeň - Most. Tam dosud platí stát 27,61 Kč za kilometr, od nového jízdního řádu cena stoupne na 88 korun za kilometr. Celkově stát zaplatí 40 milionů korun. 

V porovnání s jinými rychlíky platit stát na těchto trasách výrazně méně. České dráhy totiž před lety kvůli obavám z konkurence nabídly v první ministerské soutěži naprosto nesmyslné ceny hluboce pod skutečnými náklady. Teď se cena přiblížila skutečným nákladům.

O provoz rychlíků měla na obou tratích zájem i společnost Arriva. Ministerstvo ale nakonec v poptávkovém řízení dalo přednost Českým drahám. „Naše nabídka by státu ušetřila 3,4 milionu korun a cestující by ušetřil až čtvrtinu ceny z jízdného. Takto občan bude platit dvakrát, jednou v daních a jednou v ceně za jízdenku. Doufám, že se soutěže na dálkové vlaky rozjedou co nejdříve, aby se cestující dočkal lepších služeb a stát ušetřil veřejné prostředky,“ řekl šéf Arrivy v Česku Daniel Adamka. 

Ministerstvo nakonec přestalo letos v září s Arrivou jednat kvůli formální chybě v jejich nabídce.  Podle úřadu totiž měla krátkou platnost. „Je potřeba, aby ta nabídka byla závazná po dobu 70 dnů z toho důvodu, že my dříve smlouvu uzavřít nemůžeme,“ uvedl tehdy Martin Novák z tiskového oddělení.

Obě tratě by měly být mezi prvními, které stát pustí do soutěže. Exministr dopravy Antonín Prachař uvedl minulý týden, že by první soutěže na rychlíky měly být vyhlášené ještě letos. 

Kontrakt na ostatní dálkové vlaky na příští jízdní řád ještě stát s Českými drahami neuzavřel. 

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Najdete na iDNES.cz