Stát za některé rychlíky zaplatí třikrát více než dosud

  11:08aktualizováno  11:08
Ministerstvo dopravy čeká výrazný skok v platbách za rychlíky mezi Plzní a Mostem a Pardubicemi a Libercem. Místo 56 korun za kilometr zaplatí Českým drahám 127 korun. Drahám totiž skončila pro ně nevýhodná smlouva z roku 2006, do které se samy dostaly svojí snahou zabránit vstupu konkurence na trh.

Ilustrační foto. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Nově uzavřené roční smlouvy na provozování rychlíků na obou tratích zveřejnilo Ministerstvo dopravy ve středu na svých stránkách. Vyplývá z nich, že za každý kilometr rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi zaplatí stát Českým drahám 127 korun, dosud platí 56 korun. Na trati by měly jezdit stejné soupravy jako dosud. Ministerstvo bude jejich provoz stát 132 milionů korun. 

Podobný skok čeká ministerstvo v platbách i na trati Plzeň - Most. Tam dosud platí stát 27,61 Kč za kilometr, od nového jízdního řádu cena stoupne na 88 korun za kilometr. Celkově stát zaplatí 40 milionů korun. 

V porovnání s jinými rychlíky platit stát na těchto trasách výrazně méně. České dráhy totiž před lety kvůli obavám z konkurence nabídly v první ministerské soutěži naprosto nesmyslné ceny hluboce pod skutečnými náklady. Teď se cena přiblížila skutečným nákladům.

O provoz rychlíků měla na obou tratích zájem i společnost Arriva. Ministerstvo ale nakonec v poptávkovém řízení dalo přednost Českým drahám. „Naše nabídka by státu ušetřila 3,4 milionu korun a cestující by ušetřil až čtvrtinu ceny z jízdného. Takto občan bude platit dvakrát, jednou v daních a jednou v ceně za jízdenku. Doufám, že se soutěže na dálkové vlaky rozjedou co nejdříve, aby se cestující dočkal lepších služeb a stát ušetřil veřejné prostředky,“ řekl šéf Arrivy v Česku Daniel Adamka. 

Ministerstvo nakonec přestalo letos v září s Arrivou jednat kvůli formální chybě v jejich nabídce.  Podle úřadu totiž měla krátkou platnost. „Je potřeba, aby ta nabídka byla závazná po dobu 70 dnů z toho důvodu, že my dříve smlouvu uzavřít nemůžeme,“ uvedl tehdy Martin Novák z tiskového oddělení.

Obě tratě by měly být mezi prvními, které stát pustí do soutěže. Exministr dopravy Antonín Prachař uvedl minulý týden, že by první soutěže na rychlíky měly být vyhlášené ještě letos. 

Kontrakt na ostatní dálkové vlaky na příští jízdní řád ještě stát s Českými drahami neuzavřel. 

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Najdete na iDNES.cz