Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na libereckém nádraží

Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na libereckém nádraží | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Rychlý vlak podle státu? Jezdí šedesátkou a pomaleji než autobus

  • 196
Stát opět vymýšlí, jak zrychlit spojení z Prahy do Liberce. Zadání studie přitom počítá s tím, že vlakům mezi oběma městy bude stačit doba jízdy sto minut. Vlaky i tak nadále zůstanou pomalejší než například autobusy.

Stát utratí další miliony korun za studii, jak zlepšit železniční spojení mezi Libercem a Prahou. Dosud opomíjená trasa ale zřemě zůstane i po možné modernizaci na okraji zájmu. Stát v zadání studie nepočítá s tím, že by tam vlaky jezdily rychleji než automobily.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už vypsala zakázku na studii proveditelnosti, která má ukázat, jak cestování mezi oběma městy zrychlit.

Jednou z podmínek studie na zlepšení spojení je to, aby vlaky z centra Prahy zvládly cestu do Mladé Boleslavi za pětapadesát minut a do Liberce za sto. „Za konkurenceschopné spojení se považuje takové, kdy je cestovní doba mezi centry měst srovnatelná s jinými druhy veřejné dopravy a zároveň je na trase k dispozici odpovídající množství spojů,“ uvádí SŽDC ve výzvě pro podávání nabídek.

Extrémně pomalé vlaky

Vlaky mezi Libercem a Prahou jsou dnes zcela nekonkurenceschopné, především kvůli nevhodné trati. Cesta vlakem je o 40 kilometrů delší, než autobusem a nejkratší cesta s jedním přestupem trvá 2 hodiny a 36 minut. Autobus zvládne jízdu za 65 minut z autobusového nádraží na Černém Mostě, odkud jede metro dalších 20 minut do centra Prahy. I po zrychlení železnice tak budou vlaky o čtvrt hodiny pomalejší než silnice. Při vzdálenosti 106 kilometrů po silnici mezi oběma městy vychází průměrná rychlost vlaku na 63 kilometrů za hodinu.

„Nemusí se rovnou stavět rychlotrať, ale nemá smysl modernizovat železnici na pomalejší rychlost, než má silnice,“ říká předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

O rychlejším spojení mezi Prahou a Libercem se mluví roky, vzniklo už několik studií, kudy trasu vést. Z Prahy se mluví o trase přes Lysou nad Labem a následné napojení na trať Nymburk – Mladá Boleslav novou spojkou přes Všejany, na severu se uvažovalo například o dlouhém tunelu pod Ještědem či Javorníkem.

Podle Pavla Blažka, jednatele společnosti Korid LK organizující dopravu v Libereckém kraji, je jediným řešením, jak výrazně zrychlit cestu mezi Libercem a Prahou, stavba v částečně nové, rychlejší trase. „Je každopádně nutné alespoň vylepšit nejhorší části stávajících tratí. Nemůžeme ale mluvit do modernizace úseku ve Středočeském kraji,“ říká Blažek.

Podle něj je největší problém mezi Libercem a Turnovem, kde vlak jede více než dvakrát pomaleji než autobusy. Tento úsek znehodnocuje veškerá vlaková spojení Liberce s vnitrozemím. „V minulosti se objevilo řešení tunelu pod Javorníkem, které považujeme za dobrý krok ke zrychlení,“ dodal Blažek.

Kraj žádné spojení mezi Prahou a Libercem neobjednává, autobusy RegioJet jezdí na vlastní riziko, dálkové vlaky Českých drah s přestupem v Turnově platí stát.

Alespoň srovnatelná kvalita

Zatím poslední studie na tuto trasu začala vznikat v roce 2012. Společně se ji rozhodly zadat SŽDC se Středočeským a Libereckým krajem. Cílem bylo dosažení cestovních dob z Prahy do Liberce pod šedesát minut. „To se ukázalo jako proveditelné pouze novou tratí s vyšší rychlostí v nové stopě, což samozřejmě vedlo k velkému nárůstu investičních prostředků,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Studie pracovala až se čtrnácti variantami vedení trasy v území, do ekonomického hodnocení pak vstoupilo šest z nich. Studie ovšem není dokončena, ke konci práce na ní došlo k rozpadu zpracovatelského týmu, firma IKP CE, která ji zpracovávala, ohlásila úpadek.

Ministerstvo dopravy vysvětluje mírnější požadavky na jízdní dobu právě tím, že předchozí studie proveditelnosti vedly k drahým řešením, u kterých by nevyšla ekonomická návratnost.

„Cílem železničních projektů není být u každého spojení rychlejší než automobil či autobus, ale nabídnout dostatečnou kapacitu, srovnatelnou jízdní dobu a komfort s minimem, či pokud možno žádným přestupem. Samozřejmě jde také o přiměřenou cenu,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.