Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Rychlý vlak podle státu? Jezdí šedesátkou a pomaleji než autobus

  11:32aktualizováno  11:32
Stát opět vymýšlí, jak zrychlit spojení z Prahy do Liberce. Zadání studie přitom počítá s tím, že vlakům mezi oběma městy bude stačit doba jízdy sto minut. Vlaky i tak nadále zůstanou pomalejší než například autobusy.

Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na libereckém nádraží | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Stát utratí další miliony korun za studii, jak zlepšit železniční spojení mezi Libercem a Prahou. Dosud opomíjená trasa ale zřemě zůstane i po možné modernizaci na okraji zájmu. Stát v zadání studie nepočítá s tím, že by tam vlaky jezdily rychleji než automobily.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už vypsala zakázku na studii proveditelnosti, která má ukázat, jak cestování mezi oběma městy zrychlit.

Jednou z podmínek studie na zlepšení spojení je to, aby vlaky z centra Prahy zvládly cestu do Mladé Boleslavi za pětapadesát minut a do Liberce za sto. „Za konkurenceschopné spojení se považuje takové, kdy je cestovní doba mezi centry měst srovnatelná s jinými druhy veřejné dopravy a zároveň je na trase k dispozici odpovídající množství spojů,“ uvádí SŽDC ve výzvě pro podávání nabídek.

Extrémně pomalé vlaky

Vlaky mezi Libercem a Prahou jsou dnes zcela nekonkurenceschopné, především kvůli nevhodné trati. Cesta vlakem je o 40 kilometrů delší, než autobusem a nejkratší cesta s jedním přestupem trvá 2 hodiny a 36 minut. Autobus zvládne jízdu za 65 minut z autobusového nádraží na Černém Mostě, odkud jede metro dalších 20 minut do centra Prahy. I po zrychlení železnice tak budou vlaky o čtvrt hodiny pomalejší než silnice. Při vzdálenosti 106 kilometrů po silnici mezi oběma městy vychází průměrná rychlost vlaku na 63 kilometrů za hodinu.

„Nemusí se rovnou stavět rychlotrať, ale nemá smysl modernizovat železnici na pomalejší rychlost, než má silnice,“ říká předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

O rychlejším spojení mezi Prahou a Libercem se mluví roky, vzniklo už několik studií, kudy trasu vést. Z Prahy se mluví o trase přes Lysou nad Labem a následné napojení na trať Nymburk – Mladá Boleslav novou spojkou přes Všejany, na severu se uvažovalo například o dlouhém tunelu pod Ještědem či Javorníkem.

Podle Pavla Blažka, jednatele společnosti Korid LK organizující dopravu v Libereckém kraji, je jediným řešením, jak výrazně zrychlit cestu mezi Libercem a Prahou, stavba v částečně nové, rychlejší trase. „Je každopádně nutné alespoň vylepšit nejhorší části stávajících tratí. Nemůžeme ale mluvit do modernizace úseku ve Středočeském kraji,“ říká Blažek.

Podle něj je největší problém mezi Libercem a Turnovem, kde vlak jede více než dvakrát pomaleji než autobusy. Tento úsek znehodnocuje veškerá vlaková spojení Liberce s vnitrozemím. „V minulosti se objevilo řešení tunelu pod Javorníkem, které považujeme za dobrý krok ke zrychlení,“ dodal Blažek.

Kraj žádné spojení mezi Prahou a Libercem neobjednává, autobusy RegioJet jezdí na vlastní riziko, dálkové vlaky Českých drah s přestupem v Turnově platí stát.

Alespoň srovnatelná kvalita

Zatím poslední studie na tuto trasu začala vznikat v roce 2012. Společně se ji rozhodly zadat SŽDC se Středočeským a Libereckým krajem. Cílem bylo dosažení cestovních dob z Prahy do Liberce pod šedesát minut. „To se ukázalo jako proveditelné pouze novou tratí s vyšší rychlostí v nové stopě, což samozřejmě vedlo k velkému nárůstu investičních prostředků,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Studie pracovala až se čtrnácti variantami vedení trasy v území, do ekonomického hodnocení pak vstoupilo šest z nich. Studie ovšem není dokončena, ke konci práce na ní došlo k rozpadu zpracovatelského týmu, firma IKP CE, která ji zpracovávala, ohlásila úpadek.

Ministerstvo dopravy vysvětluje mírnější požadavky na jízdní dobu právě tím, že předchozí studie proveditelnosti vedly k drahým řešením, u kterých by nevyšla ekonomická návratnost.

„Cílem železničních projektů není být u každého spojení rychlejší než automobil či autobus, ale nabídnout dostatečnou kapacitu, srovnatelnou jízdní dobu a komfort s minimem, či pokud možno žádným přestupem. Samozřejmě jde také o přiměřenou cenu,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Lufthansu nedáme. Aerolinky dostanou od německé vlády devět miliard eur

Letecká společnost Lufthansa se s německou vládou rámcově dohodla na několikamiliardové státní pomoci. S odkazem na...

Smartwings odmítly znárodnění, chtějí úvěr či záruku. Evropa je už dává

Aerolinky Smartwings odmítly, že by měly zájem na kapitálovém vstupu státu do firmy. O něm se v posledních dnech začalo...

České silnice otestují auta bez řidičů. Když obstojí zde, zvládnou všechno

Premium České vozovky se nabízejí vývojářům samořiditelných aut. Přehršle zákazů a příkazů, rušivé podněty okolí a další...

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz