Stát sjednotí dotace na lokálky. Některým krajům hrozí škrty

  12:00
Kraje získají jistotu, že až do roku 2034 jim bude ministerstvo dopravy přispívat kolem třiceti procent na provoz regionální železniční dopravy. Počítá s tím materiál o způsobu řešení organizace a financování regionální železniční dopravy po roce 2019.

Jeden z nových vlaků RegioShuttle RS-1 Stadler, které objednal Liberecký kraj. Na snímku na viaduktu ve Smržovce na Jablonecku | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Stát se v materiálu zavazuje, že na krajské vlaky bude přispívat nejméně do roku 2034. Jistota dotací však některým krajů výrazně zhořkne. Dosud se totiž podíl státního příspěvku na regionální vlaky jednotlivým krajům výrazně liší. Zatímco Karlovarskému kraji hradí ministerstvo 20,4 % nákladů na vlaky, Královéhradeckému přes 41 procent.

Takové velké výkyvy mají skončit. Stát navrhuje tři různé verze pevného příspěvku ve výši 29-33 % celkových nákladů. To v praxi znamená, že některé kraje si výrazně s dotacemi polepší, některé naopak výrazně pohorší.

Pokud by například nastala minimalistická verze s pevným příspěvkem státu ve výši 29,312 % všech nákladů, Karlovarský kraj získá od státu namísto stávajících 74,6 milionu korun 120 milionů korun. Naopak v Královéhradeckém kraji přijdou o více než sto milionů: příspěvek státu spadne z 262 na 152 milionů korun. Většina krajů se aktuálně pohybuje s výší příspěvku kolem třiceti procent.

„Vyslovili jsme písemný nesouhlas se stanovenými podmínkami. Výpadek by znamenal kritický dopad na zajištění drážní dopravy s ohledem na skutečnost,“ řekla mluvčí Královéhradeckého kraje Martina Götzová.

„Jsme přesvědčení, že ke krajům bychom měli přistupovat spravedlivě, tedy podíly by měly být stejné,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Stát bude hlídat hospodárnost

Rozdíly v procentním podílu příspěvku podle něj vznikly v roce 2009, kdy se řešilo memorandum s kraji. „Snahou bylo zafinancovat tehdejší ztrátovost regionální dopravy. Systém fakticky vedl k tomu, že kraje, které se o dopravní obslužnost více staraly, v konečném důsledku dostaly menší dotace. Předložený materiál by měl tuto nerovnost odstranit,“ dodal Neusar.

Regionální vlaky ročně stojí přes osm miliard korun, v drtivé většině jde o provoz podle nevysoutěžené smlouvy s Českými drahami zadané napřímo. Stát na ně přispívá necelými třemi miliardami korun, další čtyři miliardy korun platí za provoz dálkových vlaků. Příspěvek se má každý rok valorizovat o inflaci.

Stát ustoupil od myšlenek, že by převzal od krajů objednávku regionálních vlaků, částečně jim ale do dopravy přesto chce mluvit. „Jde o to, aby prostředky nebyly poskytovány na dopravní služby, které zcela zjevně budou provozovány nehospodárně, a to nejen z pohledu kraje, ale z pohledu veřejných rozpočtů jako celku,“ uvádí materiál. Stát tak chce dát podmínku, aby se financovaly pouze tratě, kde pojede alespoň šest párů vlaků denně v pracovních dnech.

Ministerstvo ale nechá krajům volnou ruku v tom, zda budou dál posílat peníze rovnou Českým drahám bez jakékoliv soutěže nebo začnou dopravce vybírat v tendrech. „Vzhledem k tomu, že právní předpisy v oblasti železnice umožňují objednatelům soutěžit nebo zadávat přímo, nepokládáme za vhodné systém dotací podvazovat jednou z možností. I nadále tedy kraje v samostatné působnosti mohou rozhodnout, v jakém rozsahu zajistí dopravní obslužnost a jakým způsobem vyberou dopravce,“ dodal Neusar.

Chceme povinné soutěže, volají soukromníci

S materiálem mají velký problém především soukromí dopravci, kteří se zatím většinou marně snaží kraje přesvědčit, aby vlaky soutěžily. Podle Petry Valentové z Leo Express materiál navazuje na memorandum z roku 2009, které bylo tehdy prezentováno jako výjimečné opatření kvůli ohrožení provozu 40 % dopravních služeb.

„Toto provizorní řešení se tímto nově navrženým dokumentem stává statem quo. Po šesti letech očividně záchranný model nepomohl, neboť i nyní se používá stejný argument: pokud stát krajům nezafinancuje část dopravní obslužnosti, bude skoro polovina spojů ohrožena,“ řekla Valentová.

Obdobné stanovisko má i další soukromý dopravce RegioJet. „Není možné na přímo zadat z veřejných peněz miliardové zakázky tam, kde prokazatelně existují další zájemci, kteří jsou připraveni se zúčastnit výběrového řízení a přijít z lepší nabídkou,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

„Přímé zadání jde pouze tam, kde by o veřejnou zakázku neměl nikdo další zájem a taková situace v České republice neexistuje,“ dodal.

Soukromníci by rádi peníze navázali na povinnost tratě soutěžit. „V opačném případě hrozí, že okamžitě po podpisu smlouvy o zajištění dopravní obslužnosti mezi státem a kraji, dojde k prodloužení smluv s ČD a k zakonzerovování současného stavu úrovně veřejné dopravy,“ dodala Valentová.

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Nejčtenější

Otevírací doba během Velikonoc: v Česku je zavřeno jeden den, u sousedů dva i tři

Kdy budou mít obchody o Velikonocích otevřeno a kde si nenakoupíte? Záleží na velikosti obchodu.

Americké značky pod palbou. Číňané na sítích odhalují, kde se vyrábí luxus

Napětí mezi USA a Čínou se přelévá i do světa módy. Čínští uživatelé sociálních sítí ve videích ukazují, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách....

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Po pěti letech znovu otevřel luxusní hotel na kraji Pařížské ulice v Praze. Bývalý hotel InterContinental se po rozsáhlé rekonstrukci za čtyři miliardy korun proměnil v pětihvězdičkový Fairmont...

Rekordní zisk pro nejbohatší. Připsali si tři sta miliard dolarů za jediný den

Nejbohatší lidé světa zaznamenali ve středu rekordní nárůst svého čistého jmění. Podle agentury Bloomberg a jejího žebříčku Bloomberg Billionaires Index si 500 nejbohatších připsalo celkem 304...

USA přitvrdily s nerosty. Chtějí od Ukrajiny zpětně zaplatit za pomoc a ničím neručit

Poslední verze návrhu dohody o nerostných surovinách mezi Ukrajinou a Spojenými státy obsahuje přísnější podmínky než ta předchozí. Nyní Washington požaduje, aby Kyjev zaplatil miliardy dolarů za...

Peking hledá nová odbytiště. Levné zboží z Číny může zahltit Evropu

Na obchodní válku mezi Spojenými státy americkými a Čínou mohou doplatit firmy v Evropě. Právě do evropských států totiž podle odborníků zamíří hromady levného a často dotovaného zboží z Číny, které...

18. dubna 2025

Vypěstujte si vlastní toaletní papír. V Africe znají alternativu již dávno

V době zdražování toaletního papíru v Africe přichází inspirace z východní části kontinentu na jeho levnější alternativu. Rostlinu Plectranthus barbatus zvanou též někdy africká kopřiva tam někteří...

18. dubna 2025

Notino rozšiřuje kamennou síť po Evropě. Strategické investice míří do Česka

Notino, největší evropský prodejce produktů pro krásu a zdraví, pokračuje ve své expanzi v oblasti retailu a letos rozšiřuje evropskou síť kamenných prodejen o čtyři nové pobočky. Celkový počet...

18. dubna 2025  11:41

Přesun do Států nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Rozstřel

Trump hraje na voliče, kteří se cítí globalizací zrazeni, ale realita amerického průmyslu je komplikovanější. V pořadu Rozstřel na iDNES.cz to řekl Martin Těšitel, provozní ředitel české společnosti...

18. dubna 2025

Česká firma 2N vstupuje na japonský trh. Zabezpečila náš pavilon na Expo v Ósace

Český technologický lídr 2N Telekomunikace zahajuje oficiální vstup na japonský trh. Společnost, která patří mezi světové průkopníky v oblasti IP přístupových systémů, rozšiřuje své globální působení...

18. dubna 2025  10:51

Indie větří svoji ekonomickou šanci. Otázka však je, zda ji dokáže využít

Z Trumpovy obchodní války s Čínou by mohla vítězně vyjít Indie. Zatímco tato země sní o tom, že se stane novou továrnou světa, její výrobci se zoufale snaží najít kvalifikované pracovníky, zajistit...

18. dubna 2025

ČEZ změní sídlo. Za dva roky se přesune do nyní budovaného Smíchov City

Energetická skupina ČEZ plánuje změnit sídlo. Z Brumlovky se přestěhuje do projektu Smíchov City společnosti Sekyra Group. Nové sídlo bude zahrnovat tři samostatné objekty o celkové rozloze 44 tisíc...

18. dubna 2025  8:45

Nebankovní půjčky lidé využívají na nenadálé výdaje, ne na luxus, říkají odborníci

Zažitá představa, že lidé využívají nebankovní půjčky k tomu, aby si dopřáli nedosažitelný luxus nebo zlepšili svůj životní styl, je mylná. Alespoň v Česku platí, že takto získané peníze jdou spíše...

18. dubna 2025

Test řeckých jogurtů: Tučné i plné bílkovin. Který je ale nejlepší?

Premium

Jako superpotravina se dnes označuje kdeco. Přitom jogurtu – zvlášť originálnímu řeckému, který je plný bílkovin, vápníku, vitaminu D a probiotik – by takové ocenění slušelo.

18. dubna 2025

Benátky se vrátily ke vstupnému. Bude platit déle, pro některé se zvýší

Do Benátek se po mimosezonní přestávce vrací turistický poplatek ve výši 5 eur. Městské úřady si systém zavedený loni vesměs pochvalují a stále doufají, že pomůže řešit nadměrný turismus ve městě. Na...

17. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Buď Peking, nebo my. Trump chce skrze cla globálně izolovat čínskou ekonomiku

Administrativa Donalda Trumpa má pracovat na nové strategii, která by v ideálním případě měla vést ke globální izolaci Číny. Prezident chce využít budoucích vyjednání s více než sedmi desítkami zemí...

17. dubna 2025

ECB dál uvolňuje měnovou politiku, sazby snížila o čtvrt procentního bodu

Rada guvernérů Evropské centrální banky (ECB) na čtvrtečním zasedání podle očekávání snížila základní úrokové sazby o čtvrt procentního bodu. Depozitní sazba se tak dostala na 2,25 procenta, sazba...

17. dubna 2025  15:52