Stát obejde České dráhy, první rychlíky zadá přímo konkurenci

  1:00aktualizováno  1:00
Rychlíky mezi Plzní a Mostem má od příštího prosince provozovat společnost GW Train Regio. Ministerstvo dopravy se rozhodlo jí zadat kontrakt přímo, i když soutěž na provoz těchto vlaků zrušil nepravomocně antimonopolní úřad.

GW Train Regio nabídla nejlepší cenu v soutěži na provoz rychlíků z Plzně do Mostu. | foto: GW Train Regio

„Jednáme o přímém zadání zakázky firmě, která nabídla v soutěži nejméně. Ta cena je výrazně nižší, než za kolik tam jezdí České dráhy a chci postupovat s péčí řádného hospodáře. Zákon mi to umožňuje, nesu to na vládu. Jsem si jist, že se to někomu nebude líbit,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Ministerstvo ve své zprávě o otvírání železničního trhu uvedlo, že chce tímto vyslat jasný signál o pokračování soutěží. „Nabídka této společnosti by totiž při potenciálním nezrušení soutěže byla vybrána jako vítězná, přičemž absolvovala test porovnatelnosti s nabídkami dalších dopravců,“ uvedlo ministerstvo dopravy v materiálu. České dráhy se totiž kromě napadání soutěže pokusily zpochybnit i cenu, kterou GW Train nabídlo.

České dráhy nemusí mít po tomto rozhodnutí pocit ukřivděné firmy: v soutěži, kterou napadaly, nabídly druhou nejvyšší cenu. Dražší byl RegioJet, který byl ale vyloučen pro nesplnění podmínek.

Ministerstvo použilo oblíbený argument Českých drah proti soutěžím na provoz vlaků: stávající legislativa umožňuje zadat objednávku vlaků na rychlíky přímo bez soutěže. Právě touto možností se České dráhy snaží přesvědčit stát i kraje, aby zakázky na vlaky nesoutěžily a prodloužily kontrakty uzavřené podle „zvykového“ práva.

České dráhy soutěž napadaly, nelíbila se jim především povinnost uznávat režijní jízdenky, kterou mají na rozdíl od soukromníků ze zákona. V podmínkách soutěže ale ministerstvo uznávání takových jízdenek nepožadovalo a opakovaně odmítalo výklad Českých drah, že je uznávat musí. GW Train Regio dalo ze čtyř soutěžících v tendru nejlepší nabídku, naopak České dráhy výrazně vyšší.

Stát ušetří i v porovnání se současnou cenou, kterou na trati platí. GW Train Regio požadoval v tendru 74,70 Kč za každý ujetý kilometr. Druhý Leo Express a třetí Arriva se s cenou vešly pod 80 korun, České dráhy požadovaly 103,44 Kč. Letos stát Českým drahám na této trati platí 88 korun za kilometr.

GW Train Regio je následníkem někdejší firmy Viamont, firmu loni ovládla dopravní společnost ČSAD Jihotrans. Provozuje vlaky na některých regionálních tratích, například na Karlovarsku. Letos vyhrála i soutěž na provoz na pošumavských lokálkách, tu ale rovněž zablokoval na popud Českých drah antimonopolní úřad.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Další z rubriky

Ryanair uměle navyšuje cenu letenek, zaplatí miliony, rozhodli Italové

Ryanair

Nízkonákladový letecký dopravce Ryanair bude muset zaplatit italskému antimonopolnímu úřadu 3 miliony eur (76,9 milionu...

Ryanair chystá „lítačku“ pro věrné klienty. Chce za ni 5 000 korun

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800

Irská aerolinka Ryanair se přidává do řady dopravců, kteří nabízí svým zákazníkům věrnostní programy. Spouští totiž...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Najdete na iDNES.cz